Identifiera och förstärka inredningsstil

Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Den är faktiskt vedervärdig! Har ni hunnit ta bort den än?

Det är sant, till vad är en bra fråga om ni behöver utrymmet. Mina föräldrar sparade sin spis i 20 år innan de fick användning för den, satte in den i köket. Fungerar inte men ack så vacker:love:
Lova bara att ni inte slänger den! För då måste jag nog komma och hämta den och det blir nog inte min sambo så glad över:p
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Nejdå, jag skulle aldrig slänga den!
Den ska monteras bort med största möjliga försiktighet och sedan ska den säljas så att någon annan kan förvalta detta arv. :)

Vi har inte fått komma in och greja själva än, så fondtapeten sitter kvar... :crazy:
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Grattis!!

Kollade också på dina filmer, fantastiskt:D Rönnsumak har du ju redan fått reda på, men det trädet med näsorna på framsidan är jag nästan 100 på att det är en näverlönn. Sen i rabatten där du trodde iris så tror jag det är daglilja och funkia, eller funkian är jag säker på.
Och "den som är fin när den inte är brun" är plymspirea:)

Det du bör veta är att rönnsumak är jättejobbiga när det kommer till att skjuta rotskott, så håll lite koll på den.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Den ska monteras bort med största möjliga försiktighet och sedan ska den säljas så att någon annan kan förvalta detta arv. :)

Skulle det inte gå att placera den (korrekt installerad så att den kan användas) i köket eller någon annanstans där den syns? Jag har en sådan i mitt sommarhus, och det finns faktiskt ett användningsområde: den håller i alla fall ett par rum hyfsat varma vid strömavbrott. Och man kan ju vid dessa tillfällen även laga mat på den.

På landet är det ofta strömavbrott. Jag har dock inte fattat hur lantligt ditt nya hus ligger.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Tyvärr. Skorstenen går liksom upp i ena änden av huset, så det skulle väl möjligtvis gå att placera den i badrummet eller i garderoben bredvid badrummet. Och inget av dem är något alternativ.

Då är det bättre att någon annan får glädje av den :)
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Päronträdet är spaljerat det betyder att man planterat det där för att det skall växa mot fasaden, det är ganska ovanligt men väldigt fint. Det var vanligare förr när folk hade lite mer odlingskunskap och man odlade för att få mat. http://4.bp.blogspot.com/-gTmumgCEv2o/T6QAcVMbqKI/AAAAAAAAGkg/CtUbSoM0EQQ/s1600/12majv18_4.jpg Det du t göra är att ta dit någon som kan beskära det åt dig så det återfår sin form. Bland besiktningsmän och vissa andra husfolk (typ byggnadsingengörer och själv utnämnda förstå sig påare) är rädslan för växtlighet inpå fasaden något överdriven. Det beror helt på växten, om man inte har en växt med ett väldigt invasivt rotsystem eller ett stort träd som lutar sig över byggnade och riskerar att falla på den så är det inte ett jätteproblem. Man tror att vegetationen riskerar att orsaka fukt medan det ofta är precis tvärtom. Bakom bladverket skyddas fasaden mot fukt och klimatet är mildare eftersom bladverket tar upp och avdunstar större delen av regnvattnet därmed blir resultatet det omvända. Det beror dock på hur växten är formad du vill ha en växt som har sitt bladverk från fasaden precis som ditt spaljerade päronträd.

Generellt sett skulle jag avakta med att ta ned träden tills du ser hur trädgården fungerar. Det är knepigt att ändra sig när de väl är ned tagna, det tar mellan 40 och 80 år för ett träd att nå "vuxen" storlek. Generellt sett brukar man säga att man skall leva ett år med sin trädgård innan man börjar göra allt för stora åtgärder, då hinner man se alla växter i alla årstider och det är lättare att fatta beslut, vissa växter visar sig bara vid vissa årstider och andra kanske är som vackrast vid en årstid och ser rätt trist ut en annan.
Monster-landskapsarkitekt till yrket och strider för trädens varande varje dag samt alla myter och rädslor där i kring.

Är man mera nyfiken kan man goggla på ekosystemtjänser, gröna tak och väggar.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Tack för info, det var intressant att läsa :bow:

Planen är att dränera och isolera runt källargrunden till våren eller sommaren, och då är det svårt att spara trädet. Eller ja, det är svårt att spara någonting som står längs väggen. Visserligen står huset på sand (det här var Vänerns botten för några tusen år sedan) så det är självdränerat till stor del. Men maken har en hysterisk rädsla för fukt och vattenskador, något han delar med sina föräldrar (som äger en grävmaskin och gladeligen dränerad vilken dag som helst i veckan...)
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Ah, ja fukt i källaren kan vara ett gissel, jag kan ha en viss förståelse för att man vill dränera grunden när man har källare :).

Själv drömmer jag om spaljerade persikor men det får dröja tills jag bor i en "bättre" växtzon med egen tomt.
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Mycket intressant att läsa! Min svåger jobbar inom anläggning och bland annat med dränering och han menar på att folk är korkade som har växtlighet precis vid husen och "inte förstår" att det bidrar till fuktskador. Men det var ju skönt att han verkar ha fel! :D
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Nu har vi börjat fundera ordentligt på husets insida.

Just nu ser badrummet ur såhär:
20120913_170944_505312e2e087c3687d32ffb3.jpg


Och om ungefär en månad ska golv och väggar vara klara att kaklas.
Vi har valt de här plattorna till golvet, det är marmor i olika färg och "form", och det blir en grå och två vita varianter:
badrumsgolv_5053187ce087c3683541db06.jpg


Badrummet är på ynka 2,9 kvadratmeter (!), så det gäller verkligen att planera för att ytan ska räcka till.
Jag vill till exempel ha ett handfat av skålvariant, men än så länge är det bara en önskan. Vi får se vad verkligheten säger.

Och det här fina golvet gömmer sig under de fula plastmattorna:
dsc_0605_copy_50531786ddf2b3375a000153.jpg
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

WÄH!

Badrumshelvetet ska torka i 4-6 veckor. Från och i fredags.
Och sen, när det är torkat ska det bli ett badrum igen.

Jag orkar inte ens räkna ut hur lång tid det här kommer ta.

Men å andra sidan - har hittat väldigt göllig tapet att ha i lilla rummet:

377636_10151427044388761_648535952_n_505f573cddf2b3565200587d.jpg
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Vi lade på nytt plastmatta på vårt köksgolv trots att vi hade ett likadant trägolv under. Det är löjligt praktiskt att kunna slabba som man vill särskilt med hund, katter och småbarn. :D
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Hm, då kanske du är förlåten... Vi har också "trä"plastgolv i ett rum, jag erkänner att det är mycket smidigare än furugolvet som hundarna har gjort stora repor i.

Blåbäret: Ska ni inte ta bort till salu skylten snart?:p
Känner mig som värsta stalkern men åkte förbi i lördags på väg till Trossnäs och kunde inte låta bli att reagera över den
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Jag veeet. Men det är väl mäklaren som ska ta bort den, tänker jag?
Jag kanske måste råka sparka omkull den när vi är där nästa gång :angel:
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Ingen aning:p
Fast det vore kanske bra att lägga ner den, vissa folk kan ta många friheter när de tror ett hus är till salu
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

KL

Nu har vi fått komma in och röja lite.
Källaren och stinkmattorna stod överst på listan.

Vi (läs: inte jag pga klen) flyttade på vedspisen också :o - så nu är tvättstugeplanerna lite närmare. Om några cirka två veckor blir det målning :)

Och vi har valt tapet till vardagsrummet, jag tror (vet!) att det kommer blir GRYMT SNYGGT:
rand_tapet_506302f0ddf2b309000004d4.jpg


Vi kan däremot inte tapetsera förrän väggen är borta, och då kommer vi dessutom att behöva lägga nytt golv i från toaletten, genom hallen och in i det nya rummet. Jag skulle tro att det blir grått klickgolv (trä/brädmönster), det kommer att utmana parkettgolvet alldeles lagom mycket :D
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

*kl*

Hur går det för er?
Jag kände mig som extrem stalkern igår igen när vi åkte förbi på vägen från grums och kunde konstatera att någon var där.
Är på ett sätt ganska jobbig och veta var du bor faktiskt, eftersom det blir så stalker-aktigt. Tur att vi inte åker där så ofta:p
Snart får du min adress bara så jag mår bättre;)
 
Sv: Identifiera och förstärka inredningsstil

Hahaha, vad rolig du är!
Vi fick nycklarna i fredags, så nu äger vi huset på riktigt.

Vi har grejat med sovrummet i helgen:

sovrummet_1_50957f58e087c36965b841e0.jpg



Tvättstugan är målad och klar att inreda.
Vedspisen har, som ni ser, flyttat ut. Den ska vi sälja snart

img_20121029_173359_508f8c8eddf2b3731b000d8c.jpg



Här är lite fler bilder från tvättstugeprocessen och planeringen:
tvattstuga_50850bebe087c3229e666127.jpg


Lilla rummet har fått nya tapeter:

dsc_0996_508302b8e087c322cad7f5c9.jpg


64674c92273b11e2a446123138140893_7.jpg


20401361full_508302b9e087c3229e664440.jpg


Och vi tog ner päronträdet till slut.

dsc_0943_copy_507a8376ddf2b32cff00270c.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp