Ideer till snygg stallgårdsplan!

A

Ariadne

Man hittar ju en hel del trådar om att inreda stall och sadelkammare etc, men hur man får till en läcker gårdsplan har jag inte hittat ännu!
Det finns ju många alternativ men jag vill alltså ha hjälp med inspiration för att pimpa familjegårdens gårdsplan (som eventuellt senare ska byggas ut till inackorderingsstall längre fram).
Att det ska vara helt, rent och undanplockat är en självklarhet, men det finns ju annat att tänka på. Singel med olika färg (själv är jag svag för vit singel), krukor med blommor, stilleben, vitmålade stenar som bildar allée... Har ni några bilder att dela med er av, era gårdsplaner eller andra som ni tycker är fina?
Alla idéer välkomna, DIY, budget och lyx!

Innan det började storma så fasligt här nere i SKåne i höstas hade vi det här alstret stående vid infarten! Bra tittträning för pållarna hehe! :p
20111122-102811.jpg

Sv: Ideer till snygg stallgårdsplan!

Något som jag tycker är riktigt snyggt är om man lägger sten :) Kolla bilder på www.tullstorp.nu och kika på deras gårdsplan. Sjukt fint!

det bästa man kan göra för att ha en fin gårdsplan är att hålla den strö fri, = kratsa hovarna innan man tar ut dem över planen, kratta ofta, och ha så att höet inte behöver transporteras över gårdsplanen osv :D. det absolut bästa är att ha en egen ingång till hästarna vid gödselstacken eller på baksidan av stallet.
vi har så, bilden är från förrförra sommaren, har bytt tak och fyllt på med grus på rampen samt målat sen dess, men här tar jag in höet genom och krattar väldigt ofta ^_^ detta är då hästarnas dörr. ska lägga sten utmed väggen och gödselplattans kant mot rampen. brukar sätta en stor krukväxt i hörnet här också.
30707497.jpg

människornas dörr är ut mot gårdsplanen, här är det häst förbud förutom för shettisen som ofta går till sin hage igenom trädgården då hon har kronisk fång och ömmar ibland på hårt underlag. eftersom det aldrig är några nedskräpande hästar här så är här alltid rent och snyggt.
32144076.jpg

Hitta lite grand på google, ska leta mer. Vill ha den där mysiga känslan med just lite buskar etc, och kanske någon hörna med ett stilleben?

32881329.jpg

32881330.jpg

32881331.jpg

Mer. Gillar framförallt bilden med de lila och röda blommorna! Tjusigt!

32881354.jpg

32881355.jpg

Om du med vit singel menar marmorkross så avråder jag från det, materialet är dyrt och blir smutsigt fort.

Ska man ha singel tycker jag det fordras krattning och det ska vara ogräsfritt, vilket kan innebära mycket jobb. En sak som gör stor skillnad är att kantskära gräskanter som finns i anslutning till singel eller plattytor, så att det ser prydligt ut. Stora blomurnor gör massor!

Vita stenar fixar du enkelt med stenar och lite färg anpassat för just stenar.

det bästa man kan göra för att ha en fin gårdsplan är att hålla den strö fri, = kratsa hovarna innan man tar ut dem över planen, kratta ofta, och ha så att höet inte behöver transporteras över gårdsplanen osv :D. det absolut bästa är att ha en egen ingång till hästarna vid gödselstacken eller på baksidan av stallet.
vi har så, bilden är från förrförra sommaren, har bytt tak och fyllt på med grus på rampen samt målat sen dess, men här tar jag in höet genom och krattar väldigt ofta ^_^ detta är då hästarnas dörr. ska lägga sten utmed väggen och gödselplattans kant mot rampen. brukar sätta en stor krukväxt i hörnet här också.
30707497.jpg

människornas dörr är ut mot gårdsplanen, här är det häst förbud förutom för shettisen som ofta går till sin hage igenom trädgården då hon har kronisk fång och ömmar ibland på hårt underlag. eftersom det aldrig är några nedskräpande hästar här så är här alltid rent och snyggt.
32144076.jpg

Ser jättefint ut! Hade gärna sett en nyare bild med det ommålade! :p Det är just dom där extra detaljerna som stenläggning och blomkruka som gör det mer mysigt tycker jag! Blir liksom extra trevligt att bara vara där! :love:

Om du med vit singel menar marmorkross så avråder jag från det, materialet är dyrt och blir smutsigt fort.

Ska man ha singel tycker jag det fordras krattning och det ska vara ogräsfritt, vilket kan innebära mycket jobb. En sak som gör stor skillnad är att kantskära gräskanter som finns i anslutning till singel eller plattytor, så att det ser prydligt ut. Stora blomurnor gör massor!

Haha, ja jag kan tro att marmorkross kostar skjortan, men det finns väl vit granitkross med? Fast det lär väl vara svindyrt det med... Har sett en hästgård i trakten som har väldigt ljust grus så det är kanske det... å vi har vanlig grå singel på vår gård och lär inte byta ut det, men snyggt hade det varit!
Vi har ett halvt bortglömde stenröse på våra marker, tror det kunde varit finns att plocka jämnstora stenar därifrån och måla vita som du sa!

Det finns inte vit granit, men det finns ganska ljusgrå granit:) Det är olika beroende på vilket brott man tar från så det är bara att åka runt och kolla och fylla på med ljusare. Det kostar per ton och ljusare brukar inte kosta mer.

Den här gårdsplanen känns väldigt konstnärlig! Är det en rostig säng som står där?! Kanske inte så väldigt säkert haha!
32881330.jpg

Vi har kalkbrott i närheten av oss och där kan man köpa deras "restmaterial" som är vitt och blir ungefär som stenmjöl när det har packat ihop sig, det ser rätt trevligt ut och är lättskött. Men som sagt så beror det ju på vad man har i omgivningarna, marmor och granit är det väldigt långt till här ifrån... ;)

Här har vi nått som kallas kvarts, blir nästan vitt lite mer åt isabell hållet om man jämför med hästfärg. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka