V

vivianhegre

Vi är en liten klubb som ska dra igång et slags prova på-ritt med en idealtid. Men jag undrar hur man bäst sätter den idealtiden? Och ska man upplysa om den eller hålla den hemlig?

Sv: Idealtid

Meningen med en idealtid är väl att man vet tiden från start och försöker rida i ett tempo som gör att man prickar den tiden i mål. Sedan brukar det väl vara så att man inte får stanna hästen sista kilometern eller så innan mål, för att inte alla ska stå vid mållinjen och vänta. Det kanske är svårt att hålla koll på det, på en hel kilometer, det kräver ju några funktionärer. Jag har aldrig själv ridit med idealtid, men har läst om det tidigare och uppfattat att det är så det går till. Men det finns säker olika sätta att göra det på.

Tack för svar! Har också förstått det som at man ska försöka pricka den uppgivna tiden, men har också hört at den är hemlig ibland. Någon som vet hur man sätter denna idealtiden?

Vi brukar ha en hemlig idealtid på våra klubbmästarskap. (det blir som ett lotteri, typ :D )
Den sätts med tanke på deltagande hästars status, ban- och väderförhållande.
Sträckan brukar vara runt 3 mil, och km-tiden brukar vara på 12.5 - 13,5 km/h.
Lite i högsta laget, speciellt om det är nybörjare som är med.
runt 10 är nog så snabbt om man inte ridit distans förut.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Nota
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
213
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 969
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025