Idag ska jag till strömsholm..

H

_Hannzo_

Till djursjukhuset.
Ska på hälturedning.
Någon som vet vad dom gör på en hältutredning?

Sv: Idag ska jag till strömsholm..

Antagligen gör dom böjprov. Å så får du springa med hästen efter varje ben. Hittar dom hältan, kan dom bedöva den leden dom tror hästen har ont i för att säkerställa misstanken.
Hoppas det går bra!

Har gjort fäör många sånna känns det som. :smirk:

I alla fall, hältutredning.
Varje gång jag har varit där så har vi börjat med att springa i hältgången, utan att böja.
Sen longera. Böjning på hältgången efter det. Röntgen, bedövning springa, springa och åter springa. :p

har du skaffat dig häst hannzo?
dom brukar longeras och några gånger böyprov,men det har du ju redan fått svar på.
lycka till :D

Först brukar man skritta hästen fram och tillbaka i gången, detta för att vet ska se hästens rörelsemönster. Därefter gör man samma sak i trav. Ibland lonbgerar man, ibland gör man rid eller kör prov. Sedan brukar oftast böjprovet göras. Man böjer ca 1 min och därefter travar man. Steget efter detta är att bedöva leder. Misstänker man skelettskada så röntgas hästen.

Det förekommer också att man sätter på hakar och grepp. Det är beslag som sätts under hoven för att belasta tån eller trakten. Detta gör man t ex för att diagnosticera strålbenshälta.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 552
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: tara
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 078
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V