Idag kom min bomlösa.. Första intrycket..

P

Preed

Jag har länge funderat på att skaffa en bomlös.. Problemet har suttit i plånboken men nu blev det av till slut.. Jag fick chansen att provrida en Barefoot London för ett par veckor sedan då Carina 58 kom och hälsade på Electra och hade med sig sin bomlösa..

Vanligtvis när mitt sto inte är riden på ett tag brukar hon skjuta rygg, tjura och bocka när jag sitter upp, jag har alltid tänkt att det är för att hon inte är riden på länge.. Till saken hör att Lady betäcktes för 2 år sedan och jag har inte ridit henne mer än någon enstaka gång(inte ens 5 ggr) sen dess.. Hur som helst så när jag satte upp i Carinas barefoot så blev jag ganska förvånad för Lady reagerade knappt.. Jag skrittade runt lite på gården och testade ett par steg i trav och konstaterade att någon måste ha stulit min häst och bytt ut den mot en likadan, fast lugnare.. (ett par dagar innan hade jag skrittat runt lite i min gamla bomsadel och hon var då som vanligt, stressad och tjurig och ville bocka av mig)..

Nu är väl inte min gamla bomsadel perfekt för henne, den är en billig halvsyntetsadel, dock omstoppad av en sadelmakare och har passat henne rätt hyffsat..

Ett par dagar efter Carina varit och hälsat på var jag tvungen att prova bomsadeln igen bara för att vara säker på att det var sadeln och inte jag som inbillade mig och det visade sig att Lady inte alls diggar bomsadlar tydligen.. :)

Kort och gott jag beställde en Barefoot Cherokee och idag kom den alltså, jag köpte dessutom en skito padd med 3/4" equalizerilägg som sägs vara bland det bästa man kan ha under en bomlös sadel.. Skrittade ut nu i eftermiddag på en kort liten tur längs landsvägen och det gick hur bra som helst och jag är nu helt övertygad om att det kommer gå jättebra med den nya sadeln.. Dessutom tycker jag att cherokee sadeln är rätt snygg också.. ;) Det är samma sadel i grunden som London modellen fast med lite annorlunda utseende, London är mera en dressyrsadel medans cherokee är lite mera allround..

Det enda problemet nu är alla j-la mygg! Trodde inte dom skulle dyka upp förrän efter midsommar men det KRYLLAR av dom! :D

Nåja det finns ju myggmedel så nu ska jag sätta igång och motionera bort lite fett ;)

/ Fredrik

Sv: Idag kom min bomlösa.. Första intrycket..

Vad härligt att du hittat en sadel som både du och fröken gillar :)

Det är skitsvårt det där med sadlar, och jag som har en islandshäst (eller till veckan kommer min nya så då är det två ;) )
har ju ett ytterligare knepigt problem, sadlar ska vara korta och absolut inte ens komma åt bogbladen för då blir det ingen tölt..

svårt är det, men kul när man hittar rätt :)

Grattis till det lyckade sadel köpet....det kommer bara att bli bättre jag lovar.

brovade en barefoot igår och den var superskön, dock en dressyr. så jag förstår att du är nöjd!

Vad härligt att du hittat en sadel som både du och fröken gillar :)

Det är skitsvårt det där med sadlar, och jag som har en islandshäst (eller till veckan kommer min nya så då är det två ;) )
har ju ett ytterligare knepigt problem, sadlar ska vara korta och absolut inte ens komma åt bogbladen för då blir det ingen tölt..

svårt är det, men kul när man hittar rätt :)

Då borde ju en bomlös passa dig perfekt.. Det borde inte spela någon roll om sadeln är lång iom att den inte har några ortspetsar som sätter tryck över bogbladen ifall den hamnar för långt fram.. :) Dessutom är det ju bra att ha en sadel som passar alla hästar.. Samma om sadeln är lång bakåt gör det ju inget iom att det inte finns någon bom som ger tryck på njurar etc när hästen svankar i steget..

En häst ska ju röra ryggen upp/ner i steget, en bomsadel ger tryck på mitten av sadeln när ryggen är uppe, och tryck fram/bak när ryggen är nere, det säger sig självt att det inte kan vara så nyttigt.. En bomsadel ligger nog bra när hästen står still och har ryggen i ett stilla läge, men så ska en häst inte arbeta i rörelse, ryggen ska röra sig..

/ Fredrik

Är du fortfarande lika nöjd med sadeln?

Inte mer än tidigare.. Har tyvärr inte ridit i den något mer den väntar på att Electra ska bli stor nu.. Men det blir nog att rida Lady några gånger nu under våren åtminstone.. Electra har bara provat på att ha den på ryggen för att hon ska vänja sig med sadel men hon fyller ju bara 2 i maj så det är ett tag tills hon ska ha någon ryttare på sig.. :)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 192
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 976
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18