Idag har jag varit med om något fruktansvärt!!

M

minihopp

Varning svammeltråd!!! Idag så skulle jag och en kompis köra våra unghästar i lag bara ut och skritta lite.. Min ettåring är ny på stället och hennes tvååring skulle följa med och visa att det inte fanns något farligt.
Kommer bara upp i skogen så flyger :devil: i tvååringen hon rusar iväg ned i diket börjar tokslå och får bakbenet över skalmen. När hon kommer upp ur diket så ramlar hon och frambenet går tvärt av. :eek: Jag var tvungen att köra hem med min lillskrutta ( man kan inte hjälpa till så mycket med en ettårning med sig).
Ringde efter ytterligare en kompis som kastar sig i bilen och kommer upp i skogen. Det fanns ingenting att göra så vi fick nödslakta märrn uppe på skogen. :cry: :cry: :cry:
Har hållt på så länge (22 år) och nu senaste tre månaderna är det andra gången detta händer när jag är med ute. Börjar fundera på om det är dax att lägga ned allt vad hästar heter. :confused:

Sv: Idag har jag varit med om något fruktansvärt!!

Fy va hemskt ....men dom är luriga unghästarna och man ska alltid ha slagrem på dom....spelar ingen roll hur snälla dom än är.....min 2 åring gjorde likadant, bara helt plötsligt for fan i han och han började tokslå han med...vagnen var som en ostkrok....

Har alltid slagrem på mina egna hästar men (tyvärr) har tvååringen aldrig gjort något förrut. Då är det alldeles för lätt att lita på dom...
USCH man känner sig lite kymig nu...

Tragiskt...

Men det visar bara återigen att hästar är hästar och att man aldrig kan lita på dom, hur snälla dom än är, speciellt inte unghästar.

Hos mig sitter slagremmen på länge, en fem sex åring som aldrig slagit förr kanske slipper, men inte annars. Tycker det borde vara regel på att använda slagrem jämt. Vissa hävdar att hästarna i alla fall kan slå över skalmarna/knäcka skalmarna. Kanske det, men det stoppar kanske dom första smällarna i alla fall, då hinner kusken kasta sig ur eller hästen hinner kanske få sitt förnuft till fånga. Billig livförsäkring. Dom som inte gillar slagrem tror jag aldrig har haft en häst som slår och menar allvar. Det är inte roligt att vara med då.

Du måste i alla fall ha en förnuftig bebis som snällt gick att köra hem med i alla fall.

Ja, hon steg ganska mycket i aktning hos mig idag.. Håller helt klart med om att slaggjorden bör sitta på, Har själv en buse som i yngre dagar slagit på blodigt allvar...
Har nu inte lyft en fot åt mig på 1½ år, men gjorden sitter kvar den.

Tråkigt tråkigt...
Har ju träffat hästen... synd på en fin häst!
Men då var ju den lille klok och duktig!!

hmm "den gamle" skulle jag inte fundera en sekund på att sela utan slaggjord ;)

Vi ses imorgon... efter alla segerdefileringar!!

Såg att ronden tippar dig 3:a och mig 1:a :bow: :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Menar du med det att du skulle köra honom utan slaggjord eller att du aldrig skulle tänka dig att vara utan??? ;)
Många :bow: :bow: Till travronden, det är bara att hoppas att det bara var lite feltippat så att båda får segerdefilera... :banana:
Gammeln är som en gummiboll efter din genomkörare.. :bow: :bow:
Ses senare i dag, lovar att hålla en tumme på BR idag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 667
Senast: Amaranthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat