Idag har jag skrämt bort en till..

Sv: Idag har jag skrämt bort en till..

Det du säger är alltså att alla utom elithästar riskerar att få fång? Vad har det med AR att göra? :crazy:

En teori jag personligen har är att yes, ofta behöver man tänka om i foderstaten och kolla efter andra "risker" utifrån att förutsättningarna ändras. Men det har ju inte specifikt med ridningen att göra utan mer vad som eventuellt händer i hästen.
Ex. så har du en travare som ställts av efter full tävlingskondition som dras med stress och spänning (ganska vanligt om de plötsligt blir avställda) så kräver stressen och spänningarna väldigt mycket energi.
Jag såg en intressant dokumentär om forskning som hade gjorts på munkar som mediterar mycket. De har betydligt lägre energiförbrukning och kunde klara sig på extremt lite mat under längre perioder tack vare det. Vilket alltså är ett slags kvitto på att påståendet stämmer - lägre stressnivå och förmåga till mentalt lugn sänker energiförbrukningen och förändrar hela ämnesomsättningen.
Jag utgår ifrån att detta även stämmer in på hästar. Då kan alltså en häst bokstavligt talat få lättare att lägga på sig av en coolare livssituation och att den blir av med spänningar - helt oavsett vad det är man gör med den som åstakommer det. Och då får man eventuellt tänka på att risken för fång blir större (?!? finns det några bevis för att den blir det om hästen i övrigt är hälsosam och den inte får för mycket socker? vet ej), risken för stressrelaterade problem blir däremot mindre plus att välbefinnandet bör öka.

Ridintensiteten.

Dåligt att jämföra med stressade kapplöpningshästar....trav eller galopp.

Hopp o FT hästar hålls i ett helt annat hull o rids mkt mer i trav o galopp.

Elitryttare vet att hagrörelse inte räcker alla gånger- skrittmaskin.

Här har hästarna inte rört sig många knop i vinter med mkt snö o sen skare på det.

Senast ändrad:

Självklart inte alla, men när hästarna mest bara rids i skritt o folk ändå menar att deras hästar har byggt muskler, så är det tyvärr så idag att idealbilden av vad som är runt idag mest är fett.
Kanske grundar de sina uttalanden om av att hästen tidgare varit lite tunn. Jag vet inte.....
Även tävlingsdressyrhästar har hållits i för högt hull o de löper ingen större risk då de fortfarande tränas ganska hårt o ej går på bete. generaliserar igen o tänker på elithästar:angel:

Ja, nu generaliserar du verkligen.
För hundrade gången skriver jag nu att jag känner inte en enda AR-utövare som bara skrittar på ridbanan tjugo minuter fyra gånger i veckan. Vi rider i skogen, på stranden, vi hoppar, kör våra hästar osv osv. Och många har hästarna på lösdrift på stora arealer.

Men din egen tävlingsdressyrhäst, då? Den blev väl också fet och fick fång?

Fast hur mkt ridning sker vintertid?

Just. min hade "dressyrhull" o skadade sig o stog länge o fick då "smygande" fång. Den åt det mesta av höt i hagen dessutom- en kall vinter.

nu fodrar jag inte extra om det är kallt iom täcken på.

jo jag försöker omvända folk i vad som är ett bra hull o att man måste tänka om...:angel:

Ser oxå att folk ej använder sina friska hästar mer än till skrittpromenader- inte ens motionsridning o det skapar även problem med överskottsenergi hos unga hästar som då måste drillas via NH- metoder:crazy:

Vart är vi på väg....:eek:

Ja, jag har också haft en häst som blev tjock och fick fång. Just på grund av att det blev för lite motion den vintern.
Numera ger vi fortfarande mycket hö kalla dagar, men hästarna går i stort sett alltid utan täcken - då gör de av med den extra energin.

Fast hur mkt ridning sker vintertid?
Det varierar säkert en del, men jag rider min häst hela vintern. Det gör de flesta jag känner också. menar du att du ser många som ställer av sina hästar hela vintern eller? (min häst får vila några veckor på sommaren då hon lever flocklív på ett jättebete)
Ser oxå att folk ej använder sina friska hästar mer än till skrittpromenader- inte ens motionsridning o det skapar även problem med överskottsenergi hos unga hästar som då måste drillas via NH- metoder:crazy:Vart är vi på väg....:eek:
Ja det kan man verkligen undra. :confused:Om man bara har hästen till skrittpromenader och inte ens motionsridning så undrar jag varför dessa har häst över huvud taget? Jag känner i och för sig en sådan hästägare och har frågat mig många gånger varför hon har häst. Jag tror i det fallet att hästen enbart är en statussymbol för henne. Men jag trodde detta var ytterst ovanligt. Det hoppas jag fortfarande att det är.

Finns ju hur mycket folk som helst som ställer av sina hästar i november och börjar rida igen i februari när det börjat ljusna. Ser såna ryttare till både höger och vänster, allt från vanliga skogsmullar till rent av såna som ser sig själva som "hobbytävlingsryttare". I skogsmulleryttarens fall ser jag faktiskt inga större problem - man har uttalat sagt att man rider för höga nöjes skull på sporadisk nivå som andan faller, och hästarna går oftast ute lååånga dagar. I de senares fall blir jag beklämd och mörkrädd, när man pratar vitt och brett om vilket tävlingsekipage man anser sig vara, sen ställer av hästen rakt av i november när regn och mörker infallit och det är drygt och segt att vara hästägare, för att sen låta hästen stå 3 månader fast den går ut 09.00 och kommer in 15.00. För att sen damma upp den "i tävlingskondition" på ett par veckor och sen är det fullt ös med tävling och träning igen.

:cool:

Jag instämmer, det är inte snällt mot "tävlings"hästen att göra så. Själv är jag skogsmulle och har inte så mycket att välja på utan tvingas oftast ställa av från nyår och några månader framöver, framför allt de senaste tre vintrarna har det varit helt omöjligt att rida under vissa perioder. Vintertid har mina hästar maximal utevistelse.
Sommartid håller jag igång dem, de går ute på bete dygnet runt från maj till oktober men jobbas tämligen intensivt.
Hellre vintervila än sommarvila för mig, alltså.

Japp jag håller med, och jag ser inga problem i fall som ditt och andra jag beskrivit. Personligen måste jag också säga att jag hade dött av glädje att ge en månads vintervila då det är både smartare och bekvämare för min egen del, och jag hade också gjort det om jag tyckt att jag kunde erbjuda en vettig hästhållning under tiden. Dock har jag häst i vanligt hobbytävlings stall och jag har helt enkelt inte samvete ur hästhållnings aspekt att ställa av hästen för att jag själv tycker det är bekvämt, när de går ute 08.00 till ca 16.00 vintertid, och sen ska hästen stå på box och undra vad f-n som hände med hans härliga aktivering och arbete som sker kvällstid vanligtvis. eller vart ngn är som bryr sig om honom ö.h.t.

Än mindre skulle jag tänka tanken i att rent ut sagt skita i hästen 3 månader vintertid (för det handlar verkligen om mockning och mat och en snabb avborst på sin höjd, vi pratar inte gos, pyssel eller annan aktivering utan NOLL, man är bara som bortblåst), och sen låtsas som ingenting och damma järnet med träning och tävling från noll till hundra övriga året när vädret blir trivsamt och tävlingarna lockar igen -för att det passade mig :cool:

Nu kom vi hemskt bort från ämnet, vet inte ens hur vi kom in på detta - sorry om jag avvikit med OT men jag blir faktiskt så förbannad när ämnet kommer på tal!

Senast ändrad:

Finns ju hur mycket folk som helst som ställer av sina hästar i november och börjar rida igen i februari när det börjat ljusna.
Det är inte vanligt bland de ryttare jag träffar, men det kan ju såklart se olika ut.

Ser såna ryttare till både höger och vänster, allt från vanliga skogsmullar till rent av såna som ser sig själva som "hobbytävlingsryttare".
ja jag har träffat en. De som ställer av sina tävlingshästar några veckor pratar jag inte om nu alltså.

I skogsmulleryttarens fall ser jag faktiskt inga större problem - man har uttalat sagt att man rider för höga nöjes skull på sporadisk nivå som andan faller, och hästarna går oftast ute lååånga dagar.
Även om man har häst för sitt höga nöjes skull så behöver hästarna regelbunden motion. Att bara rida när man har lust tycker jag inte är bra hästhållning. Oregelbunden träning, nej. Sen är det bra om de går ute mycket eller på lösdrift och kan röra sig där, men det blir inte det samma som regelbunden motion ändå. (den jag träffat har dessutom sin häst ute endast 6-7 timmar om dagen.)

I de senares fall blir jag beklämd och mörkrädd, när man pratar vitt och brett om vilket tävlingsekipage man anser sig vara, sen ställer av hästen rakt av i november när regn och mörker infallit och det är drygt och segt att vara hästägare, för att sen låta hästen stå 3 månader fast den går ut 09.00 och kommer in 15.00. För att sen damma upp den "i tävlingskondition" på ett par veckor och sen är det fullt ös med tävling och träning igen
.
Håller med. Det är inte bra hästhållning.

en skogsmulle i ordets definition, är en ryttare som rider sporadiskt några gånger i veckan, ibland mer och ibland mindre, och på låg intensitet, inte tränar i ordets bemärkelse, eller utsätter hästen för några större ansträngningar. Om en sån häst går ute långa dagar och ställs av, finns inget behov av att den ska motioneras bemärkansvärt om man vill ställa av den under en period. Den kommer ju sättas igång under samma lågintensitets förhållanden, och har dessutom rört sig ute under tiden den fått vila och är van vid nivån på arbete. så du har nog tolkat min skogsmulle annorlunda än jag själv : )

Skogsmulle för mig är en ryttare som rider sin häst regelbundet, men inte är intresserad av dressyr så denne rider nästan bara ute i skogen.

Kl för säkerhets skull!

”Bara rids i skogen i skritt” och liknande.

Mina hästar arbetar tidvis på riktigt, det handlar om tungt arbete upp till fem timmar effektiv körtid om dagen. Och att förbereda dem för det så har jag lärt mig att det finns bara ett sett att förbereda dem för den belastningen, och det är skritt, skritt och åter skritt, och dessutom lugn sådan!

Det är timmavis med skritt i benen dagligen under kanske en månad om de ska hålla för arbete utan att bli stela. Vartefter de kommer igång går det att byta ut skritten mot arbete. Annars är det att köra mycket mindre samt lasta mycket lätta lass. Att bygga kondition och muskler i andra gångarter sliter och ger hallta hästar, jag har tyvärr provat när jag var mindre erfaren.

Ptr

Men nu pratar du om körning med tunga brukshästar.

Skrittens nytta vid mindre belastning- ridning, torde de flesta redan vara medvetna om- se skrittpauser, skrittdagar o skrittmaskiner.

Ja, nu generaliserar du verkligen.
För hundrade gången skriver jag nu att jag känner inte en enda AR-utövare som bara skrittar på ridbanan tjugo minuter fyra gånger i veckan. Vi rider i skogen, på stranden, vi hoppar, kör våra hästar osv osv. Och många har hästarna på lösdrift på stora arealer.

Men din egen tävlingsdressyrhäst, då? Den blev väl också fet och fick fång?

Hej!

Jag är den första att säja att jag faktiskt vet folk som ridit AR som suttit på kraftigt överviktiga ("musklade" enligt ägarna) hästar och bara skrittat max 20 min/dag på blank stång på en liten volt.

Det är inte den ridningen jag rider, min tränare har uttryckligen förbjudit skritt på volt alla dagar i veckan- här ska hoppas, ridas fullt ös i skogen, variera ridning och underlag. Nu vet jag bara hur min tränares elever rider, jag har inte kontakt med några andra AR-folk längre, men här rids minsann inte långsamt många dagar i veckan utom när fröken häst rids igång efter hälta.

Och sen får jag väl säja att jag vet många dressyrtävlingshästar som också är feta i överskott och ett par som fått fång- helt utan AR!

Själv ser jag nog mej själv som en skogsmulle just nu.
Jag rider alla gångarter i skogen och i hoppar över saker som dyker upp, jag hinner inte rida varje dag, men ser till att hitta medryttare som kan rida övriga dagar. Dessutom tränar jag varannan vecka och planerar att börja hoppträna senare i vår när hästen är helt igång. Definitionen på skogsmulle är nog ganska individuell.

/Lavinia

Jag är den första att säja att jag faktiskt vet folk som ridit AR som suttit på kraftigt överviktiga ("musklade" enligt ägarna) hästar och bara skrittat max 20 min/dag på blank stång på en liten volt.

Ja, någonstans kommer väl "stämpeln" ifrån.

Kl
..men alltså...
Varifrån kom all ilska?
det KAN vara så, att även om en rehabiliterad häst är helt fri från smärta i sina leder eller vad som nu varit problemet, kan vara RINGROSTIG! De kan vara mentalt, nervsignalmässigt, inställningsmässigt, miljömässigt eller bara rent muskulärt ovana. De har kommit ur sina rutiner, ska hitta igen sin kropp, sina övningar, sin ryttare. Ska finna ro i ridhuset/på vägarna den inte sett på ett tag osv.
Hur kan ni vara så snabba med att döma ut TS och hästen sådär? :crazy:

Det är rätt modigt att ta med en främling till sina trevande försök att hitta knapparna igen och visa, såhär ser det ut nu! vi tar det från här! Vill du vara med eller inte!?

Jag har pga olika anledningar varit en dålig hästägare och i vintermörkret och våra -30 som det varit lääänge låtit hästarna vila. Första passen var inte heelt friktionsfria, harmoniska och vältajmade. Men ett par pass senare började vi komma i fas med varandra, med kroppen, regler och rutiner, lugnet och energin.

om fången.. Så hade min supertrimmade vältränade travare (som enbart ridtränades i skog och mark, i galopp, massor av övergångar, styrketräning och dressyrandes) nära till fångkänning varje år både vår och höst oavsett förebyggande åtgärder. INTE pga någon övervikt eller för dålig träning. tvärt om, förmodligen pga den rejäla träningen.
Nu med MKT mindre träning sedan två år, trivselhull, helvila lång period, täckad och med fri tillgång på mat är han helt stabil! Välmående och ingen stelhet, muskelkänning eller symptom på värme i hovar etc. -Högre motståndskraft, större marginaler! Gör förmodligen inte av med lika mkt värdefull näring och tar upp det han äter bättre då magen fått töja sig lite och får plats med mer käk.

Det hela är för komplicerat för att sitta och döma ut varandra som det verkar vara så lätt att göra här!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar