Idag har jag skrämt bort en till..

Sv: Idag har jag skrämt bort en till..

Fast om jag menar att hästen har varit halt o inte är tip-top, så betyder inte det att hästen är mkt sämre än vanligt- mitt perspektiv på saken.

Allt är relativt.

Hur menar du nu?
Menar du att din häst aldrig är tiptop?
Om någon berättar att hästen varit halt och vilat längre än en vecka så räknar jag med att den är just sämre än vanligt. Annars skulle jag ju anta att den alltid vilade pga av hälta?
Givetvis är den sämre än vanligt.

Sämre än vad?

Just det- den springande punkten.

vad man SJÄLV har beskrivit eller överskattat.

Har hästen placeringar i MSV så vet man på ett ungefär vad man har att vänta. Det går dessutom att verifiera.

Fast om jag menar att hästen har varit halt o inte är tip-top, så betyder inte det att hästen är mkt sämre än vanligt- mitt perspektiv på saken.

Allt är relativt.

Va??

Om jag tolkar det du skriver som jag tror så nej, hästen är inte mycket sämre än i vanliga fall- matte däremot är extremt mycket sämre pga höften och ingen träning på lika lång tid pga sjukdom. Och häst jobbar ju som matte har "vett" att rida.

/Lavinia, sjukgymnast på måndag- äntligen...

Då skulle jag ha klargjort att det inte är ngt att se för att jag just nu rider som en kratta för att jag har så ont.

medryttaren hade kanske själv ha fått prova under överinséende:idea:

Sämre än normalt givetvis. En normal hästmänniska inser att en häst som precis vilat pga hälta och nu går sin första träning tillsammans med sin ryttare inte kommer att vara en makalöst upphetsande syn. Hästar under igångsättning gör generellt sett inte särskilt upphetsande saker. Hade det varit en seriöst intresserad medryttare hade hon troligen stannat och frågat om de saker som hon upplevde som konstiga under lektionen.

Hästar som går msv med placering kan vara hur olika att rida som helst. Har den dessutom varit skadad så är det ju inget som säger att den är i msv-form. En skada kan ju ändra om i hästens rörelsemönster ordentligt, så vad den gjorde innan behöver inte alls vara intressant för hur den fungerar efter.

Jag skulle aldrig rida för tränare under igångsättning!

sen ska skadan inte vara kvarstående. den ska vara helt frisk.

Ändrat rörelsemönster- aldrig.

Veterinärer säger- tillbaka till samma arbete som innan= inga defekter kvar.

hästar tappar inte kondition eller muskler på samma sätt som vi. däremot flås o att man själv håller tillbaka lite o inte har samma krav en tid.

På en veckas vila tappar hästen i princip ingenting men sen tappar den både kondition (flås) och muskulatur. Sen förstår jag inte hur du menar med att hästens muskler och kondition skulle fungera olika från våran, har de en annan celluppbyggnad, annan uppbyggnad av muskelfibrer eller är det cellandningen som fungerar helt olika? Förklara dig gärna...

Givetvis kan en häst ändra sitt rörelsemönster efter en hälta, det är inte alls ovanligt. Har den stått och avlastat ett ben så har det benet givetvis tappat i styrka, medan den andra sidan har byggt upp mer styrka för att klara av det den vikt som det avlastade sidan överför. Det är ju därför man kan få en överbelastningshälta på ett eller flera av de andra benen (då har ju dock det benet eller benen istället för att stärkas brutits ned). Självklart skall eventuell stelhet det försvinna under uppbyggnadsperioden men en viss stelhet kan finnas i början av igångsättningen.

Jag tycker det är bra att rida för instruktör under tiden jag sätter igång, under den här perioden är det ju extra viktigt att jag rider bra. Ridinstruktören fungerar som en sjukgymnast och ger oss lämpliga övningar att arbeta med under uppbyggnadsperioden. Vad är problemet med det anser du?

På vilket sätt skulle det gagna hästen att jag sitter och rider kasst i några månader först innan vi börjar rida för instruktör och blir korrigerade? Jag anser att det gagnar min häst om jag rider bra oavsett vad det är vi gör. En bra instruktör klarar av att anpassa sig efter ryttarens och hästens dagsform.

Veterinärer säger? Vem refererar du till? Min erfarenhet är att veterinärer säger väldigt olika. I allmänhet har vi väldigt dåligt med forskning på just hur en igångsättnings skall gå till för att vara så lyckad som möjligt. I stället ger man väldigt generella råd som att man skall rida i gång successivt eller öka på i intervaller (5minuter trav första dagen, sedan 2*5 minuter... osv). Men om du har annan insikt i ämnet så får du gärna länka eller skriva in en referens, för just rehabilitering på häst är ett väldigt intressant ämne.

Senast ändrad:

Om hästen har fått avlastningsskador har den förmodligen stått länge på box/ sjukhage. Då är det NYA skador som man måste ta hänsyn till.

Om man är sund så slussar man ut i en ngt större hage, börjar gå med den, skrittar uppsuttet rakt fram.

Nej jag rider inte på min häst om den inte är fräsch.
O jo jag anser mig vara både hyfsat kompetent o tålmodig med skador.

Ge hästen behandling, tid o möjlighet att få vara ute, istället för att konstant få en "stel" häst- som jag inte anser vara helt fräsch.

Om du nu menar AR-rehab så är risken för fång stor iom att man har ett ännu sämre ideal rund= muskulös.

Avlastningsskador är otroligt vanliga på ridhästar och det är långt ifrån alla som stått på boxvila som har dem, snarare tvärtom. Givetvis avlastar alla hästar sin hälta, det är ju det som en hälta är. Det som förvånar mig är att du inte tror att den här perioden av avlastning innan hältan är läkt lämnar några spår i hästens kropp.

Även fast man behandlat hältan kan en muskelstelhet kvarstå, den måste behandlas genom rörelse. Oftast är det ju vetrinären som säger till den ängsliga hästägaren att nu är det dags att rida igång, den här sista stelheten försvinner med rörelse. Hur skall hästen kunna stärka upp sig om den inte tränas?

Vem har talat om konstant stelhet? Enligt din devis borde man ju då när hältan släkts kunna rida på i vanlig ordning direkt ifrån boxvila, ingen uppstartsfas nödvändig. Dessutom är hästen alltid lika mjuk, välmusklad och genomarbetad trots att den vilat en längre period. Menar du att din häst är lika välriden efter en viloperiod som när den är på topp träningsmässigt?

Vad är AR-Rehab? Vad är det för konstig rehabilitering som baseras på att hästen skall bli tjock, har jag aldrig hört talas om förut.

Avlastningsskador är otroligt vanliga på ridhästar och det är långt ifrån alla som stått på boxvila som har dem, snarare tvärtom. Givetvis avlastar alla hästar sin hälta, det är ju det som en hälta är. Det som förvånar mig är att du inte tror att den här perioden av avlastning innan hältan är läkt lämnar några spår i hästens kropp.

Även fast man behandlat hältan kan en muskelstelhet kvarstå, den måste behandlas genom rörelse. Oftast är det ju vetrinären som säger till den ängsliga hästägaren att nu är det dags att rida igång, den här sista stelheten försvinner med rörelse. Hur skall hästen kunna stärka upp sig om den inte tränas?

Vem har talat om konstant stelhet? Enligt din devis borde man ju då när hältan släkts kunna rida på i vanlig ordning direkt ifrån boxvila, ingen uppstartsfas nödvändig. Dessutom är hästen alltid lika mjuk, välmusklad och genomarbetad trots att den vilat en längre period. Menar du att din häst är lika välriden efter en viloperiod som när den är på topp träningsmässigt?

Vad är AR-Rehab? Vad är det för konstig rehabilitering som baseras på att hästen skall bli tjock, har jag aldrig hört talas om förut.
Om man inte inser att en skada kan gå upp igen om man bara kör på...

Du svamlar bort dig här.

Du skrev att en häst kan ha en rörelsestörning kvar. Nej det anser jag inte att den ska ha innan man rider på den.
att den inte är lika lösgjord liksidig är ngt annat. Gångarterna ska vara rena.

Lavinia, skit i gnällspikarna som alltiiiiid måste kritisera det ena o det andra. Jag tycker att du ska vara glad att denna person har visat sig från sin rätta sida. Att komma överens om att träffas 1-1/2 timme innan och sen inte göra det utan dyker upp innan lektionen och sen drar !!! Hallåååå så gör man inte, oavsett hur ridningen gick just denna dagen och dagsform. Ouppfostrat punkt slut !!

Då har vi nog olika definition på rörelsestörning. Alla rörelsestörningar är inte hältor.

Det här var vad jag svarade på med den meningen du fetade:

Veterinärer säger- tillbaka till samma arbete som innan

Jag tycker att det är du om svamlar eller åtminstone är väldigt otydlig möjligen båda.

Och vad är ARrehab?

Senast ändrad:

Då har vi nog olika definition på rörelsestörning. Alla rörelsestörningar är inte hältor.

Nej, det kan vara otaktmässig och oregelbunden fotflyttning också, det är också rörelsestörning och jag skulle vilja påstå att man faktiskt kan mörka en skada genom att låta hästen gå ojämt och långsamt.

Och hur styrker du upp ditt påstående att CD:s "AR-rehab" gör hästarna feta och kommer i riskzonen för fång?
Jag anser att du ligger väldigt nära gränsen till förtal.

Att "reklamen" får ligga kvar beror helt enkelt på att personen ifråga hade fått så mycket negativa omdömen tidigare i tråden. Det blev ett svar på tal och en motvikt.
(Det har jag upplyst dig om tidigare, men som info till andra användare skrev jag det igen)

Senast ändrad:

Självklart inte alla, men när hästarna mest bara rids i skritt o folk ändå menar att deras hästar har byggt muskler, så är det tyvärr så idag att idealbilden av vad som är runt idag mest är fett.
Kanske grundar de sina uttalanden om av att hästen tidgare varit lite tunn. Jag vet inte.....
Även tävlingsdressyrhästar har hållits i för högt hull o de löper ingen större risk då de fortfarande tränas ganska hårt o ej går på bete. generaliserar igen o tänker på elithästar:angel:

Jag kan tycka att det är väldigt intressant att se en tränare "angripa" ett ringrostigt ekipage - DÅ visar det ju sig verkligen vad tränaren kan och inte kan.

Själv har jag snarare motsatt erfarenhet faktiskt. När man är runt på träningar är det faktiskt inte jätteovanligt att ekipagen har taktstörningar, hästen tar kortare steg med ett ben, ryttaren sitter snett hela hela hela tiden och tränaren säger inte ett jota. Om jag hade kommit till en lektion där tränaren tog tag i ett grundproblem - DÅ hade jag blivit imponerad!

Men så är man olika nördig också! :o

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar