Idag har jag skrämt bort en till..

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Idag var första gången på 3 (?) månader jag red lektion. Fröken häst har ju varit halt sen December och först nu är hon igång nog för att gå lektion. Saken är den att jag är galet stel i höfterna just nu (har haft problem länge, men det brukar bli bättre av ridning- så icke denna vända) och min häst galet känslig för att känna sej låst av mina höfter.

Iaf så kom det ut en tjej som eventuellt ville bli medryttare på fröken, hon ville se en lektion (hon kom precis till lektionen- ville uppenbarligen inte träffa varken mej eller hästen??). Jag förvarnade att det var första gången på 3 månader och att vi båda nog skulle vara ganska stela och "ovana".. Och det var en klar understatement. Jag kunde knappt sitta "normalt" och det mesta av ridningen i början såg mest ut som nybörjare på ridskola (ingen styrning, häst med huvudet i vädret, matte böjd och vind och hemsk rent av!). Min tränare är av den okonventionella sorten och tvingade mej äta man (ok näsan fick ligga på mankammen) för att jag skulle lära mej hitta min mitt över häst igen.

Jag vet inte NÄR tjejen gav upp och åkte eftersom jag var så koncentrerad, men hon var inte kvar när vi slutade och jag kan lova att hon kommer åka till ridskolan och berätta för alla om den där privathästägaren som nog aldrig suttit på en häst tidigare. :D:rofl:

I slutet av lektionen fick jag dock ordning på mej själv och vi fick några varv som kändes riktigt bra, innan fröken häst tappade all ork och mest krullade ihop sej och försökte smita undan arbetet..

Så jag vill bara be om ursäkt för att jag dragit ner vår ridstil i skiten!

/Lavinia, som nu har så ont i höfterna att hon inte vågar röra sej

Sv: Idag har jag skrämt bort en till..

En medryttarwannabe som kommer precis när lektionen börjar och inte ens har folkvett nog att stanna tills den är slut och prata med ägaren till hästen var nog fullständigt detsamma. Chansen att den personen skulle bli en bra medryttare känns som noll.

Och ridstilen - tja den överlever nog smällen :D

Äsch då, isåfall skulle jag också vara tvungen att be om ursäkt. Skulle försöka visa min medryttare hur man gör en bakdelsvändning... Vi försökte, och så försökte vi lite till och sen lite till... Och jag insåg att jag helt kollrat bort inte bara mig själv utan hästen också. Till slut satt jag där på min pålle och visste knappt vad som var bak och fram... I samma veva kom en som brukar låna vår ridbana. Hon tittade lite på mig och min kallblodstravare och utbrast sen: "Men vilken fin islandshäst du har!". Jag har än idag inte lyckats förklara eller visa för min medryttare hur man gör en bakdelsvändning på min häst, trots att jag ofta gör sådana för att mjuka upp honom.

Jag skulle visa lite för min medryttare (som för övrigt passade super ihop med min ponny, mycket duktig tjej!) på åkern som tjänstgör som ridbana. Det var lite blött och klabbigt, så jag skulle bara ta det lite lugnt. Medis frågade om jag trillat av många gånger. "Nää" svarar jag kaxigt, "jag har glidit av några gånger, men inget allvarligt". Tre sekunder senare snubblar hästen över en bom, halkar till och går ner på knä. I galopp. Jag gör en snygg volt över halsen på honom och landar på baken.
Snacka om att göra bra intryck :D

Hahaha!

Vad skönt att det inte bara är jag som gör "mindre bra reklam" för vår ridstil :D.

Och nej, om man kommer lagom till lektionen och inte ens säjer hej då när man går- då är man diskvalificerad oavsett! Såå desperat är jag inte:)

/Lavinia, som verkligen kände sej som en nybörjare idag.. Men det kommer säkert tillbaka när vi är mer igång.

Hehe, det påminner mig om en ridlektion för några år sedan. Det var blött och vidrigt på ridbanan (som bestod av finkorning sand så min ridlärare brukade alltid tycka att den såg ut som en badstrand). Jag red i min halvlånga fuskläderkappa eftersom min ridjacka inte var vattentät...

Hursomhelst så hade min ridlärare med sig en av sina andra elever som skulle titta på. Long story short... Vid travjobb på mittvolten har jag så svårt med balansen att hästen surnar till och lite lätt skjutsar över mig på ena sidan. Jag är inte beredd, men väldigt trött, och det slutar med att jag glider av hästen, landar på fötterna och sedan är så slut i benen att jag sätter mig rätt i en vattenpöl... Tror ärligt talat inte att publiken lärde sig så mycket av att titta på, annat än att fuskläder faktiskt håller bra för väta :D

Mycket dålig stil att inte ens prata med dej! Helt oförskämt! Men visste hon om vilken "inriktning" du rider? Kanske var det den som fick henne att avstå? Inte du eller din häst? Många tycker när allt kommer omkring att akademisk ridning som jag förstår att du tränade, är mycket udda. Personligen skulle jag dra mej för att vara medryttare på en häst där ägaren skulle anse att det var det rätta för hästen. Man kan riskera många tråkiga diskussioner om man har helt olika syn och det är väldigt onödigt, så det kan ju ha varit därför? Ägare och eventuell medryttare måste nog dela synsätt tror jag.

Håller verkligen med föregående talare om att det är extremt dålig stil! Ouppfostrat! :mad:

Själv red jag en gång en lektion med publik som var ungefär lika upphetsande. Jag skulle "smörja upp" ryggradskotorna mellan mina skuldror, så jag fick göra som du - sitta i halt och näspussa mankammen för att sedan sakta rulla upp. :o Min stackars åskådare flög inte direkt bort i fartvinden... (Jag hoppas att jag red lite "mer" sen!)

Jag tänker två saker: Lektion rider jag för att jag vill lära mig nåt - inte för att glänsa för viss publik.
Men det är klart, ibland skulle det ju vara fint att nån gång lyckas glänsa då :o

Skitpinsamt kan det vara - och vissa lektioner kan jag känna mig verkligen urkass och riktigt korkad och med koncentrationssvårigheter och black outer och jag vet inte ens om jag skulle rida snett igenom eller bara rakt fram så det blir lite halvt inget :rofl: och dimman tätnar. Men ridning efter lektionen, sen på hemmaplan förbättras. Tur är väl det ändå :D

Lavinia:
Trisst medryttarmaterial! Du hittar nog en bättre!

Bara att strunta i henne, troligtvis nån liten uppnosig tjej som förväntar sig att få allt serverat på ett silverfat och är van att bara kunna gå utan ett ord om något inte passar.
Håll dig långt borta från dem..

Alltså, detta scenario är ju extremt så som jag ser det och jag tänker ett par tankar ur den aspekten...

a). Jag hade ALDRIG på kartan, valt att visa upp för potentiell medryttare ett första träningspass där jag är ringrostig och hästen knappt har slagit två knop osv efter månader. ALDRIG. Den träningen hade jag valt att fokusera på mig själv och hästen - inte ha ngt extra moment med i bilden.

dvs mkt dålig kombination, och det lägger jag på dig i fråga om bedömning :D

b) jag undrar vilken bild medryttar aspiranten hade för sig innan? ngt säger mig att bilden total krashade mot vad denne fick se eller trodde den skulle få se. vad anledningen till detta är kan jag inte veta, men faktum kvarstår liksom att det måste handla om ngt sånt för att få en sån reaktion att någon bara dryper av.

c) ö.h.t att stämma träff med ngn i detta syfte, och börja pang på med att denne ska bevittna ett ridpass, utan en etablerad dialog innan med ryttare och häst, är för mig bäddat för pannkaka liksom. såvida du inte hade en proffsyttare kallad på Visning av din häst liksom :D

summa summarum: hur tänkte du :confused:

Går ju fortfarande inte att komma ifrån att det var j*vligt dålig stil av tjejen att bara försvinna utan ett ord. Även om man inte är intresserad längre så meddelar man och talar om att det tyvärr inte var vad man tänkt sig, man går inte bara hux flux..

sant, men i helhetsbilden bör man ju ändå fråga sig vad som bäddade för ett sånt extremt beteende. Om man hade en helt anna bild av det hela och det man såg var så extremt hundra nittio grader från det man visades, skulle nog de flesta människor fråga sig själva vad f-n ska jag säga liksom.

det jag försöker säga är att ur ett helhetsperspektiv var det ju extremt illa valt av ägaren, att para ihop en debut träning där varken hästen eller ryttaren är igång sen flera månader tillbaks, med en medryttar visning där fokus uppenbarligen lagts på visning av hästen. liksom.

Håller iofs med mycket av det du skriver, att det inte var något bra läge att visa upp sin häst (frågan är väl hur länge man kan vänta, om hästen precis är igångsatt kan det ju ta ett tag att komma till något värt att visa upp! :p ), men som hästägare som vill sålla bland medryttare kan det ju också vara så att man vill att medryttaren ska se vad man utgår ifrån, särskilt om det är någon som själv inte har koll på AR- kanske tycker man att tränaren är bättre på att förklara vad ekipaget ska träna på än man är själv? :)

Det vore ju tråkigt om man på det viset skrämmer bort alla spekulanter, men hittar man någon som inte blir bortskrämd lär det vara en tillräckligt öppen person för att vilja lära sig, och som rider för att de tycker om hästen snarare än prestige (om det nu är det man är ute efter).

kl, TS:
Haha jobbigt läge!
Jag tycker det ska gå rätt långt innan man ska behöva känna sig som en representant för en disciplin! Inom AR skulle det väl vara ungefär när man själv börjar rida uppvisningar och/eller tar på sig att hålla lektioner.
Men särskilt med tanke på diskussioner man kan läsa här eller höra IRL för den delen, så känns det ju ofta pinsamt att skämma ut ridstilen! :crazy: Jag känner pressen på mig så snart jag rider samtidigt som andra där hästen är uppstallad eftersom ingen annan där pysslar med annat än hoppning och vanlig dressyr. Och så blir vi lätt distraherade av dom andra ekipagen t ex kusen som hajjar till av en häst som dundrar förbi eller matte som kommer på att ajdå, nu måste vi väja (från att vara totalfokuserad på övningen), eller pålle som lyssnar bättre än deras egna hästar på smackningar och röstkommandon! :rofl:
Det är ju jobbigt när man känner sig som representanten i stallet och sitter och skäms över att det blir blaha med träningen och överskottsenergi så snart det är en eller flera andra hästar där! :angel: AR-hästar sägs vara lugna har jag hört! Haha

Hej!

Jag talar såklart om för alla eventuella medryttare att vi rider akademiskt och vill de rida på volten är det akademiskt som gäller. Saxat ur mail till henne: "Jag rider Akademiskt och eventuella lektioner kommer i så fall vara inom den akademiska ridkonsten."

Korkad vore jag ju annars..

/Lavinia, som ju iaf inte behövde lägga ner särskilt mycket tid på denna människa..

Fast..

1. Jag trodde ju såklart att hon skulle komma tidigare- jag hade avsatt tid 1.5 timme innan lektionens början för att hinna prata, visa, berätta. Min tanke var inte att hon skulle komma 10 min innan lektionen började, men det gjorde hon..

2. Hon visste även om att hästen stått i 2 månader (eller ok, hon stog 1 månad och hade väl skrittats och travats ca 2 veckor- men ingen ridbaneridning alls). Jag hade noga talat om för henne att både häst och jag var ringrostiga (plus min höft då som jag för närvarande knappt kan gå på alls).

3. Hon ville se en lektion- hon fick se en.. Det var den tiden hon hade uppenbarligen. Dessutom var hon mest intresserad av skogsridning. Jag trodde ju i min enfald att hon vari intresserad av att se och lära sej nåt.

Så det var främst hon som tänkte, hon hade alla fakta och eftersom hon mest skulle rida i skogen tyckte jag att det var roligt att hon var intresserad av att se hur en lektion kan se ut.

Och själv tyckte jag mest det var roligt att hon försvann så fort hon hade inte blivit medryttare ändå eftersom hon inte visade mer intresse innan..

/Lavinia

Det vore ju tråkigt om man på det viset skrämmer bort alla spekulanter, men hittar man någon som inte blir bortskrämd lär det vara en tillräckligt öppen person för att vilja lära sig, och som rider för att de tycker om hästen snarare än prestige (om det nu är det man är ute efter).

Precis så tänker jag. Skrämmer jag bort någon på max 15 min lektion då är de inte rätt person för oss. Och en skogsryttare som 1. kommer ca 10 min innan lektionen (inte vet jag när hon kom- jag var som jag sagt till henne ute och promenerade som uppvärmning) och 2. går utan att säja till ÄR fel person oavsett.

Btw så var personen runt 50 år, så lite hyfs borde den ju haft oavsett om den gillade vad den såg eller ej.

/Lavinia, som nu tror hon hittat rätt person.. Hoppas det iaf

Du har väl inte skämt ut stilen, utan mer dig själv. Att du har antytt ngt helt annat.
Det är som att gå på dejt med ngn som ljugit radikalt om sin ålder, utséende mm.
Man vänder i dörren.

Men vad har jag antytt som inte stämmer?

Vi rider akademiskt, innan hästen blev halt lyckades vi precis svänga i form i trav, vi har inte kommit till galopp på volten. Inga lögner där. Sen har jag berättat att hästen är gudasnäll i skog och mark, rids endast på ridkapson och varit halt sen december. Hon visste att det var vår första lektion på dessa månader och hon var mest intresserad av en skogsmulle.

Läste mailet till henne där det tydligt står att hästen varit halt och precis börjat skritta och trava litegrann- hur kan det vara några antydningar där??

Äsch.. orka tramsa på buke om sånt. JAG tyckte det var lustigt att en eventuell medryttare kommer max 10 min innan jag sagt att jag ska rida och drar innan jag är klar, utan att ens säga nåt om det. Sen får jag väl anta att det berodde på övningarna vi gjorde- vilket gissningsvis fick henne att tro att AR är bara för idioter som inte kan rida.

Ny medryttare med rätt inställning är fixad och min höft fixas på måndag. Sen kan vi förhoppningsvis lyckas rida något bättre.

/Lavinia, som på nåt magiskt vänster inte lyckades skrämma bort den nya och ännu inte heller skrämt bort den jag haft sen i somras..

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar