Idag blev jag riktigt rädd...

ufot

Trådstartare
I sommar har jag ridit in en unghäst modell känslig/nervös.
Allt har gått bra tills idag när jag skulle hämta henne fån hagen. Hon går i en blandad flock, mest unghästar, i en stor hage precis bredvid ett gärde.

När jag skulle hämta henne såg jag två jägare, men tänkte inte mer på det. Nåväl jag hade precis fångat hästen när jägarna sätter på en bandspelare med ljudinspelningar. Hästarna blev helt skräckslagna. Dum som jag var försökte jag hålla fast hästen ifråga. Hon slet sig dock och hästarna sprang i väg.

Jag gick efter hästflocken. Väntade på att de skulle lugna ned sig. Tog fast min häst igen och började leda henne till stallet. Då satte jägarna igång igen och hästarna blev helt skräckslagna. Jag stod ungefär mitt i hästflocken och höll krampaktigt tag i min häst. För första gången i hela mitt liv kände jag ren och skär skräck. Hästarna sprang fram och tillbaka. Min häst slet sig igen och jag trodde min sista stund var kommen när hela hästflocken kom rusande mot mig gång på gång. Inte blev det bättre av att jägarna började skuta efter gässen....

Nu vet jag inte om jägarna såg mig. Det är mycket möjligt att dem inte gjorde det. Men iallafall.. Vad ska man göra när liknade situation händer? Som tur var klarade jag mig, ingen häst sprang på mig. Hästen kom välbehållen in till stallet. Men rädslan finns kvar. Hur ska jag nu hämta henne från hagen? Ska jag be någon följa med mig? Vad ska jag göra om jag ser jägarna nästa gång?

Vad anser ni? Hur hämtar man bäst en ung, relativt nervös häst från en hage med andra unghästar i? Vad gör man om något händer?

En "nyrädd" unghästinridare.

Sv: Idag blev jag riktigt rädd...

I läget som du var i hade jag gått ur hagen. Har blivit sparkad ordentligt när häst i hage var på sprallhumör(ingen menad spark av hästen alltså) och är inte gärna i hagen när de sätter igång. Vill INTE ha dom så nära och så yviga och de känner så väl att jag blir avvaktande i mitt kroppsspråk när de kommer för nära och busar så det gör def inte saken bättre då när de får ett övertag.

Är det bus i hagen skulle jag vänta tills det värsta lagt sej.
Alternativt försöka få dom att komma närmare grinden så man inte behöver gå genom hela hagen med hästen i snöre och ett gäng unghästar i flock som kanske börjar springa.
Och det är ju alltid lättare om man är fler personer, det känns iallafall tryggare. FFA OM nåt skulle hända. För det är så lätt hänt.

Antagligen såg de dej inte jägarna. Ser du dom nästa gång du ska hämta in hästen så är det väl bara gå dit och fråga om de kan lugna sej att skjuta/sätta på lockljud tills de ser att du och din häst är ute ur hagen.

Sv: Idag blev jag riktigt rädd...

Gå ut ur hagen är en ide.

Tyvärr är hagen mycket långsmal. Över 2 km lång och relativt smal. Hästen kommer inte när jag ropar vilket leder till att jag var nästan 2 km från stallet när detta hände. Åt ena hållet finns en bäck åt andra gärden. Ska gå ut på gärdet nästa gång.

Det finns dock en stor instinkt hos mig att hålla fast hästen till varje pris... Tyvärr.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 693
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 863
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka