Idag är en jobbig dag!!!

Iris71

Trådstartare
Idag kommer nödslakt och tar bort min gamling. Han är 28 år, tänderna är slut, han har tappat jättemycket muskler under sommaren. Han fäller inte som han ska, har svårt att hålla hullet och är SÅ trött.....

Har vetat detta länge och gått och laddat hela sommaren, men gud så jobbigt det är i alla fall!

Jag har gjort i ordning mat åt honom så han får äta när de tar bort honom.....

Det är första hästen som jag tar bort. Annars är jag ju med vid slakten av våra får så jag vet ju hur det går till....ändå grinade jag hela dan igår och nu går jag omkring med orolig mage..... ska bli skönt när det är över!!

Nåt jag behöver tänka på? Ska jag ringa nånstans och tala om att han är död??

Sv: Idag är en jobbig dag!!!

Lider med dig. Jag vet hur enormt jobbigt det är både före, under och efter.

När din vän är borta skall du vända dig till registratorn i den förening som han finns registrerad i och meddela vad som hänt.

Tänker på dig idag,
gör Marie - Zaba

Jag kan förstå dig, vet själv hur det är. Även om man vet att det ofta är för hästens bästa, men det är svårt att lämna bort sin bästa vän och veta att den aldrig kommer tillbaka! Jag tycker väldigt synd om dig! :(

Jag vet att du måste meddela försäkringen, om hästen var försäkrad, men är osäker om du även måste meddela avelsföreningen där hästen är registrerad. Tror inte det, men vet ej.

Upp med huvudet och även om det är svårt (jag vet av erfarenhet!) och man helst bara vill gå och dö själv, hästen kommer till dom "sälla jaktmarkerna" och kommer att få det bra där!

Lider med dig..Det är det jobbigaste som finns när det inte finns någon annan utväg. Har själv tagit bort 2 hästar, man går som på nålar i flera dagar innan det är dags..

Men ta det lugnt, du ställer upp för din gamle vän!

Jag lider verkligen med dig, jag blev själv tvungen att ta bort min gamling för ca 6 veckor sedan. Det var ett obeskrivligt tungt beslut även om jag vet att jag gjorde rätt.
Efteråt kommer naturligtvis den oändliga saknaden, men det som hjälpt mig är att jag vet att han nu har det riktigt, riktigt bra. Det kändes på något sätt skönt när det äntligen var över. Jag tänker på honom varje dag och tänder ett ljus för honom varje kväll ...

Idag går mina tankar till dig

/Annika

Jag lider med dig.
Jag är snart i samma läge, min 22 åring är helfräsch och aldrig varit skadad, men hans tänder är slut på. Han klarar inte av att tugga vanligt hö så bra, så i vintras tuggade han höbollar som kom ut igen och han fick koliksymptom då, förrutom att han inte hade hög puls. Det visade sig då att det var tänderna. Vet. kollade och raspade lite så började han att äta efter någon dag igen. Så min dag närmar sig också, men det känns fel att ta bort en helfräsch häst, när det "bara" är tänderna som är felet.
Tänker på dig idag.

Precis så började det för min gamling. I vintras fick han ett kolikanfall (tror att det var det, vet. var konfunderad och visste inte riktigt vad det var) då konstaterades att tänderna var helt slut, fanns inte ens nåt att raspa...... har gett honom lucernpellets (uppblött såklart) sen dess. Nu har han gått på bete och har tacklat av den sista tiden. Han är aldrig längre med och leker, går ofta för sig själv, jag hittar honom ofta ensam i skogen.

Det känns bra att han har fått ett bra liv här hos mig på slutet. Stora fina hagar, hästkompisar. Fick dessutom en annan nordis inackordering i somras och de två gillar verlkigen varandra..... står och kliar varandra, viftar bort flugorna.......

Jag vet att jag gör rätt....men det känns ändå jobbigt!! Det är den första hästen....men säkert inte den sista......

Tack för att ni orkade läsa och för de sn'älla orden!!!

För en vecka sen satt jag i din situation. Min första egna häst skulle få sluta sina dagar.
Vi var lika gamla och delat mkt roligt och sorgligt ihop.

Men när dagen var redo så visste hon.

En liten grej som inte jag hade tänkt på alls var att spara en test från svansen.

Min vän hade detta i åtanke. Så medans jag var inne i stallet och sörjde direkt efter skottet. Så var hon ute och klippte en bit i svansen.
Denna och Monnes grimma ska jag gräva ner....

Många kramar...

:cry: :cry: Många tröstkramar till dig...
Han kan snart tugga igen på de evigt gröna ängarna...

Hugaliga, lider med dig... kan inte vara en allt för rolig upplevelse, tursamt nog har jag slupp det själv hittils.
En vän till mig fick alldeles nyligen plocka bort bägge sina två hästar samma dag :eek: :cry: måste varit helt fruktansvärt att gå ut i stallet och mötas av gnägg på morgonen, för att på kvällen släcka ett helt tyst och dött stall....

syrkekramar!!!!Inget lätt beslut att ta! hoppas alt går bra!:(

Tröstkramar till dig!! Har hästen pass så ska nog det skickas in till "din" avelsförening.

Nu är det klart!!
Fy satan så jobbigt!! De andra hästarna står vid grinden och väntar

:cry: fy lider med dig, jag fick ta bort min för ett tag sen de va jobigt, nu får han det bra och busar och leker med alla uppe på dom gröna ängarna!! Ska du skaffa ny häst nu då??:(

Kramar om!:cry:

Förstår att det känns hemskt. Vi var tungna att ta bort vår 4-åring i förrgår efter en olycka. :(

Har 3 kvar (2 russ och en nordis)...... men letar shettis åt ungarna.

Du ställde verkligen upp för din vän som tog det här beslutet. Det är tur att du har några hästar kvar iaf, det fyller nog upp en liten del av tomrummet.
Tröstkramar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 107
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 515
Senast: Sol
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 995
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar