Idag åker jag och Filippa till veterinären...

snurpe

Trådstartare
...jag är orolig för min lilla maine coon-flicka...

De senaste två veckorna har hon tappat så oerhört mycket i vikt, börjat kissa inne och blivit jättekänslig för beröring... dessutom har hon bekymmer med ett inflammerat tandkött som efter antibiotikakur fortfarande inte är bra :(

Hon äter med god aptit och ser pigg ut, men ändå är jag så orolig för henne. Varför har hon plötsligt börjat kissa inne och varför rasar hon så i vikt? Så en mycket orolig matte ringde idag veterinären och klockan 14.30 har vi fått tid för besök. Bara därför ligger hon bredvid mig och är riktigt kelig och mysig... men det ska bli skönt att få henne undersökt...

Vad obehagligt det är när man bara har den där känslan av att det är något allvarligt fel, trots att man inte kan sätta fingret på vad det är... :(

060517%20022001.jpg

/snurpe

Sv: Idag åker jag och Filippa till veterinären...

Usch vad hemskt detta är :(

Sitter och tittar på henne och hon ser så pigg och fin ut... men varför känns det inte bra ändå? Någonting är galet....

Just nu sitter jag och försöker finna någon som kan köra oss de 4,5 mil vi har till veterinären...

/snurpe

Min perser dog förra veckan, hade fel på njurarna..

Började med att han åt massor men tappade SÅ SÅ mycket vikt..

För att göra en lång historia kort så dog han efter ca 6´mån sjukdom han var fram tills han dog väldigt glad och matglad, sen bara dog han rakt upp o ner.

Fruktansvärt, lycka till:crazy:

:cry: :cry: :cry:

Nu blev jag ännu mer ledsen och orolig, eftersom jag är så rädd att det ska vara något sådant...

Jag beklagar det som hände din kisse.

/snurpe

Ja, förloppet kan se så ut vid njurproblem. Men det behöver inte alls göra det. Man kan med hjälp av rätt foder hålla en njursjuk katt vid liv i många år, den lider ingenting under tiden. När det går så fort (med min Fia gjorde det det) så beror det på att den inte får hjälp i tid. Eller att den fått i sig nått som orsakar njursvikten.

Om det skulle vara njurproblem så får du sätta henne på ett foder med lägre proteinhalt så njurarna inte behöver jobba lika mycket. Man kan också ge dom steroider (hur 17 stavas det nu då?) för att underlätta.

Men ta inte ut nått i förskott, det kan vara nån envis mask eller vad som helst.

Ja, vi får hoppas att det är något enkelt och okomplicerat. Jag har varit så förskonad från skador och sjukdomar på mina djur (både hästar och katter) genom åren, så jag är inte ens van vid situationen.

Har bara en sådan dålig magkänsla :( Och varför är hon så dålig och inflammerad i tandköttet? Det verkar vägra att ge med sig. Vid senaste besöket visste inte veterinären varför hon får så eftersom att de andra är så fina i munnarna. Hon är ju så ung :(

/snurpe

Magkänsla är bra, det är viktigt. Jag hade en jättedålig magkänsla med Yoga en gång, hon hade ju en rad knölar på magen? Visade sig vara bajskottar som radat upp sig för att komma ut, veterinären fick sig ett gott skratt och jag fick vackert betala 350 kr för att ge kliniken nått att skratta åt :smirk:

Nåja, man ska absolut inte förringa magkänsla. Men ibland är den lite för mycket eftersom vi älskar våra djur så. Skriv så fort du kommer hem! Ska iofs åka och jobba snart, men vill ju veta!

Tack för ditt inlägg!

Det piggade upp mig mycket och gjorde att besöket känns lite lättare. Jag vill egentligen inte oroa upp mig innan jag ens vet vad det är.

/snurpe

Jag är likadan, om inte värre :angel:

Som sagt, håller alla tummar och tår för att det inte är nått allvarligt!

Krama henne från mig!

Att hon har bra aptit och är glad är i vilket fall ett gott tecken! Håller tummar och tår för att allt går bra!

Hoppas att det gått bra hos vetrinären idag.

Om det är något fel på njurarna så kan jag lugna dih att min katt Lillen har fel på en njure och han äter som en häst, men han äter då ett specialfoder som heter hills K/D. Leker o skuttar gör han med.

Så om de e njurarna som de e fel på så behöver du inte vara orolig.

Ha en fortsatt bra dag.:p

Här har du en till som är precis som du och MissFideli.

Håller tummarna att det bara var något banalt.

Skriv gärna och tala om vad det var...

Nu är vi hemma igen!

Jag vet dock inte om det hela egentligen är löst men det känns skönt att en utredning är igång och att jag fick med mig min pärla hem igen...

Allt började med att hon blev jättearg på veterinären så att hon inte kunde undersöka henne. Trots riskerna att ge henne lugnande utan att ha lyssnat på hjärtat fick det bli så. Vad hade jag egentligen för val? Efter en ordentlig dos lugnande gick hon att hantera. Blodprover togs, som inte visade några felaktigheter. Sedan tittade vi närmre på det sår Filippa har dragit på sig på svansroten. Jag vet inte hur hon fått det, men det kom för 3 dagar sedan. Trots att detta lilla sår sett fint ut, visade det sig vara ordentligt infekterat. En sårficka på dryga centimetern fylld med var. Veterinären bestämde sig för att dränera. Filippa blev sövd under narkos vilket betydde ytterligare en risk, då man fortfarande inte kunnat lyssna på hjärtat i vanligt tillstånd. Hon fick somna och veterinären röntgade höfter och rygg eftersom Filippa inte tillåter beröring där. Inga skelettskador syndes. Hon dränerades och fick sedan vakna igen.

Sedan fick jag hämta hem henne. Dränage till och med måndag då vi ska på återbesök och ta bort detta. Smärtlindrande medicin 4 dgr och antibiotika i 10 dgr. Bra att hon fick hjälp med såret och infektionen i och för sig, men jag känner mig fortfarande ledsen. Hon började må dåligt och tappa i vikt redan innan såret uppkom, och inte heller veterinären trodde att det var hela sanningen till hennes problem.

Nu ligger hon bredvid mig och sover - ledsen över att ha kragen som hon blivit påtvingad. Den fick jag absolut inte ta av innan måndag eftersom att dräneringen måste vara i fred. Gissa vilken primadonna som hade tagit av sig den i buren redan på hemvägen... har nu satt tillbaka den ihop med en sele, och än så länge verkar den sitta kvar i alla fall... stackars min lilla tös...

Så nu sårbehandling i första hand. Fortsätter viktminskningen blir det att ta ultraljud på hjärtat som nästa steg. Hittar de inget fel där heller vet jag inte vad som händer :(

/snurpe

Precis hemkommen, fortfarande jättetrött efter narkosen förstås... och ledsen över kragen...

070117%20012.jpg

070117%20014.jpg

070117%20017.jpg

Dränaget på svansroten...

070117%20010.jpg

070117%20011.jpg

/snurpe

Hörde de något blåsljud på hjärtat eftersom de tänker göra ett ultraljud. Det är ju annars inte det första man kollar upp. Det lär ju tyvärr inte bli så lätt att ultraljuda henne om det inte gick att undersöka henne vaken.

Det var det förslag hon hade. Men kanske mest för att allt annat inte visade någonting. Vi får väl se vad som händer... men nog är det märkligt att en katt som äter med oerhört god aptit plötsligt bara rasar i vikt...

Filippa har en hel del humör, men annars har hon skött sig hos veterinären. Även det tror jag är ett tecken på att hon mår dåligt.

/snurpe

Håller tummarna för att kissen snart kryar på sig!

Stackars er båda, men nu är ju som tur är "hjulet" i rullning för att försöka hitta orsaken.

Ge katten lite extra "gottis" och försök att inte oroa dej allt för mycket tills på måndag.

Fina Nippis-katten - och jag ser en annan av mina favoritbuke-kissar i trappan på en av bilderna - Vitnos !!!:love: :love:

Det är bra att hjulen är i rullning, att hon inte velat bli undersökt har säkert med ontet i svansroten att göra. Min Siri var likadan när hon hade ont - och när jag nu tänker efter så åt hon och drack så in i vassen då också sjukligt mycket men åkade inte i vikt, vi åkte till vet - de hittade egentligen ingenting och jag vart 1200 kronor fattigare för det var naturligtvis på jourtid. Hon hade gjort ngt på svansen för den var alldeles slokande och hade väldig vätskeförlust och fick vätska.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 602
Senast: Safir
·
Katthälsa Jag har stora problem med min hon katt. Hon föddes ensam utan syskon, inga döda kattungar föddes utan bara hon. Hon är korsning...
Svar
17
· Visningar
3 059
Hundhälsa En Malinois hane 4,5 år gammal, alltid varit frisk och sund innan dessa symptom. 1. flyttade hem till mig i april. magrade av och...
Svar
11
· Visningar
4 237
Senast: Berin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama