ID-märkning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
H

hästig

De hästar som har fått pass utfärdade från DNT (Det norske travsellskap) måste de vara ID-märkta? Kan de i så fall vara frysmärkta eller är mikro chip också ok?

Sv: ID-märkning

Sitter chipet normalt på ett ställe? såsom halsen vänster sida eller kan det finnas lite varsom?

Jag köpte ett norskreggat kbl för många år sedan, då var han tvungen att reggas om i Sverige, men han vart inte frysmärkt...kommer faktiskt inte ihåg hur han var "märkt", tror inte han var det alls.....

Reglerna har ju ändrat sig ganska mycket de senaste åren.

Norska kallblod är chippade på halsens vänstra sida...

Knapprån

När en häst är chippad, som då t ex norskfödda eller franskfödda hästar, krävs det då även ett hästpass utfärdat i Sverige?

Min franska märr hade franskt pass men var reggad i sverige, då när det blev lag på pass i sverige fick jag skicka in passet så dom satt i en stämpel bara

Min franska märr hade franskt pass men var reggad i sverige, då när det blev lag på pass i sverige fick jag skicka in passet så dom satt i en stämpel bara

Hmm...men om man inte har något franskt pass...?
Efter vad jag fått för mig så ska min franska häst vara chippad och något pass (varken svenskt eller franskt) har jag inte sett röken av. Trodde ju i min enfald att förra ägaren hade ett men icket.:confused:
Är kanske inte mer att göra än att ordna ett då.
Han har ju förresten hunnit med att vara norskregistrerad också. En världsvan kille :love:
Det är kanske säkrast att fråga på STC, eller är det någon som vet säkert?

Norska kallblod är chippade på halsens vänstra sida...

Så en häst som är född 2004 och har registrerings nummer från Det Norske Travselskap (DNT) måste den vara chippad för att få pass från DNT? eller kan den få pass utan att vara chippad?

Min var ju född 92 i frankrike, och där är det väl lag på pass?? Eller om det bara var för att hon importerades hit...nääe...nu blev jag osäker....vet inte ens om hon var chippad

Vi har en "norrman" född -03. För att få honom registrerad och för att få pass krävdes att han var DNA testad och ID kontrollerad. Därefter fick vi ett exportcertifikat som skickades in tillsammans med det norska passet till STC. Därefter fördes han in i STC:s register och vi fick en bilaga till passet...

Vi har en "norrman" född -03. För att få honom registrerad och för att få pass krävdes att han var DNA testad och ID kontrollerad. Därefter fick vi ett exportcertifikat som skickades in tillsammans med det norska passet till STC. Därefter fördes han in i STC:s register och vi fick en bilaga till passet...

Hur mycket kostar det att DNA testa? och hur går det till?

Vid DNA test tar man tagel från svansen ( med rötterna med) Ring STC dom har färdiga provpåsar...kostar väl kanske som en vanlig registrering, tidigare var det ju gratis då pass blev obligatoriskt och kanske är det nu med.
Alla ettåringar DNA testas ju vid frysmärkning.
ID kontrollanterna tar ju oika betalt vad jag har förstått.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 513
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar