Id-kontroll

G

GaurdianAngel

Idag kommer en Id- och chipare ut och ska kolla identifiera och chippa våra hästar. Kom precis på, ska man ha några papper eller något med sig eller har personen som kommer allt detta?

snurrig G-A :D :angel:

Sv: Id-kontroll

På pappret där konturdiagrammet ritas in ska kontrollanten skriva hästens föräldrar och uppfödare. Jag kom ihåg att jag inte hade med mig några papper på min häst, men det är kanske upp till varje ID-kontrollant att bestämma om de ska med eller inte :confused:

Ok, kontrollanten har inte sagt något om att vi behöver ta med oss några papper. Men hon kanske tar det förgivet :confused:

Kolla upp om dom vill ha kontant betalning oxå...
När jag hade ute id-kontrollanten, så ringde jag och bokade henne, och gav vägbeskrivning. Eftersom hon inte sa något om pengar, så tänkte jag i min enfald att hon skickar väl faktura då... :crazy:
Stod sen istallet, allt var klart, då hon säger:
Jah, det blir 400kr då, och stäcker fram handen...
och jag :o Det kunde hon väl för :devil: ha sagt på telefon, så att man hade vetat... Jag hade inga pengar, varken i stallet eller hemma. Man betalar ju allt med kortet numera..suck.. :smirk:

Hon fick iallfall åka utan att ha fått några pengar, och jag satte in den på hennes bankkonto via Internet ca 15 min efter att hon hade åkt, men det känndes ändå skämmigt...

GaurdianAngel skrev:
Idag kommer en Id- och chipare ut och ska kolla identifiera och chippa våra hästar. Kom precis på, ska man ha några papper eller något med sig eller har personen som kommer allt detta?

snurrig G-A :D :angel:

Reg. bevis eller betäcksningsrapport är bra att ha om man ska ID-kontrollera en häst! Annars kan man som ID-kontrollant enbart göra en signalementbeskrivning/konturdiagram.

mvh
Carina på Cesam Arabians & tillika ID-kontrollant

Jodå, tänkte ha pengar med ifall att hon vill ha kontant. :)

När min häst fick sitt konturdiagram hade jag inga som helst papper på henne, förutom köpekontraktet.
Det gick alldeles utmärkt att göra ID-kontroll ändå.

Samtidigt som ID-kontrollen (och chipmärkning) gjordes tog veterinären ett blodprov som skickades till SLU. Tillsammans med de uppgifter jag hade om trolig härstamning, samt kvitto på betald språngavgift och kvitto på ultraljudsundersökning gjorde blodtypningen att min häst kunde registreras med full stam i rätt stambok. Det kändes bra! :D

Immer

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 266
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar