Icke vetenskaplig undersökning, FÅNG!

millus

Trådstartare
Jag läste för en tid sedan här på forumet om en tjej vars häst hade fång. Hon hade lagt märke till att vid fånganfallet blev hästens hålor ovanför ögonen vätskefyllda och utbuktande både före och under fångattacken.

När jag var hos min väninna för att titta på hennes fångdrabbade ponny så upptäckte vi att även denna ponny hade vätskefyllda, utbuktande ögongropar(vad kallas de egentligen).

Så nu undrar jag, Alla ni som har drabbade hästar/ponnyer, har era hästar detta symtom? Om det är så att flertalet av de drabbade har detta symtom så är ju det ytterligare ett sätt att sammanställa fakta för att nå slutledningen att hästen har drabbats av fång. Min väninnas ponny var i ett tidigt skede av fångattacken och ponnyn kom snabbt under behandling. Därför verkar det som att hålrumsvätskan också kommer i ett tidigt skede och i det tidiga skedet är det svårt att veta om det är fång eller något annat som hästen mår dåligt av.

Jag har själv två fånghästar, tack och lov så har de hittills inte haft någon fång under den tiden de varit hos mig. Men jag är jätterädd varje vår och sommar och tittar dagligen efter symtom trots att de inte ens går på kraftigt bete utan snarare på avbetat gammalt gräs och får hö tre gånger per dag!

//millus

Senast ändrad:
Sv: Icke vetenskaplig undersökning, FÅNG!

För hästen som har benägenhet att få fång fungerar ämnesomsättningen så att den kan lagra in onormalt fett på vissa ställen. Groparna ovan ögonen, nacken, länden och vid bogen.

Att detta onormala fett skulle svullna till precis i inledningen av ett fånganfall har jag inte hört men det är inte alls omöjligt. En intressant iakttagelse! HH

Jaa, det var så jag tänkte...Det är flera trådar startade om fång och nån som funderade på om hennes häst eventuellt hade fång. Då tänkte jag att om de med fång-hästar och de med eventuell fång kunde kolla ögonhålorna på deras hästar och rapportera i denna tråd så kunde det kanske ge en icke vetenskaplig slutledning! Jag tycker att när fång-sjukdomen blivit såpass utbredd bland alla hästraser så måste det till mer forskning(riktig vetenskap). Detta för att fastställa mer tidiga symtom och riskbilder vid sjukdomen.

En annan fundering jag har är om fång har blivit som med människoläkares virus, att fång är en "lätt" diagnos att ta till när man inte vet egentligen vad som orsakar symtomet.

//millus- funderar

Intressant! Har inte tänkt på det, och jag hoppas att hästen klarar sig den här sommaren från fång (han har haft det tidigare) men i fall att så ska jag kolla det här!

Har upptäckt här att hästarnas fångkänningar föregås av svullnad mellan ganascherna. De går inte på grusplan, men dock på extremt magert skogsbete.

Har du kollat groparna ovanför ögonen?

//millus

Nej det har jag inte tänkt på. Nu hoppas jag *peppar peppar* att det inte blir någon mer fångkänning, men jag ska hålla ögonen öppna.

För hästen som har benägenhet att få fång fungerar ämnesomsättningen så att den kan lagra in onormalt fett på vissa ställen. Groparna ovan ögonen, nacken, länden och vid bogen.

Att detta onormala fett skulle svullna till precis i inledningen av ett fånganfall har jag inte hört men det är inte alls omöjligt. En intressant iakttagelse! HH

Svar till ts, HH och flera
Min ponny hade fång under senhösten.
Jag har märkt att hon har fått större gropar ovanför ögonen men ej kopplat det till fånganfallet. Jag har lite svårt för begreppet svullna gropar, fattar långsamt som vanligt.
Jag har nu varit ute med en anatomibok och klämt på henne. Hon har ganska kraftiga gropar över ögonen men jag kan inte känna ngn svullnad. Möjligtvis precis ovanför ögonen alltså i underkanten av gropen. Annars är det snarare hårt runt om gropen.
Hon har inte fångnacke det tror jag att jag vet hur det ser ut.
Jag tycker inte att hon har onormalt mkt fett vid länden men kan vet ej säkert.
Däremot är hon ganska kraftig vid nedre delen av bogen alltså strax ovanför överarmen. Det är egentligen det enda fettställe som hon har kvar. Jag bantade henne efter fånganfallet.
Hon har denna sommar precis som förra sommaren två knölar mellan ganascherna ganska långt ner mot mulen. dessa knölar försvann under vintern.
Jag hoppas att jag aldrig kommer att få veta om dessa ställen blir större under ett fånganfall.

Vill inte skrämmas, men det där med kraftig vid bogen kan man fundera över. Sök på "Cushing" här på forumet. Behöver naturligtvis inte vara så, men det finns säkert grader av olika åkommor också.

Tack för tipset. Det är alltid bra att kolla. Jag har läst en del nu som hastigast. Det verkar inte stämma på henne. Hon är bara sex år, har mycket kort päls, Hon dricker/kissar inte speciellt ofta, Hon har bra överlinje... kommer inte ihåg mer. Det som stämde in var lamellranden (på en hov) och aptiten men hon har nog alltid varit glad för att äta,ögonhålor och då bogen.

Fettansamlingarna är inte specifika för Cushing utan för insulin resistens. Däremot har Cushinghästar ofta (alltid????) insulinresistens. Massor av hästar har medfödd eller förvärvad IR. Få har Cushing. HH

Min häst som fick ett lindrigt fånganfall för en månad sen är svullen där.. kanske kan ha ett samband??

Det var tack vare bl a min ponnys fyllda "ögonfroppar" som jag tillslu lista ut att hon hade Cushing. Hennes är alltid mer eller mindre fyllda trots att hon är i nomrlavikt och inget fånganfall på G. Däremot svullnar dom (mer vätskeaktigt) när hon blir irriterad i ögonen av flugorna. Flughuva på och det går ner ner till mer normalsvullet på ett par timmar.

/Maria - vars ponny det alltså inte stämmer på

Fettansamlingarna är inte specifika för Cushing utan för insulin resistens. Däremot har Cushinghästar ofta (alltid????) insulinresistens. Massor av hästar har medfödd eller förvärvad IR. Få har Cushing. HH

Undrar hur det ser ut på Cushingforskningsfronten. Frågan är också hur ofta man egentligen utreder och tar Cushingprov så att man kan utesluta det. Vad jag förstår så är ju också fång ett av Cushings symptom.

Hoppas att det är OK att jag lånar tråden lite.
Om min häst nu har en del av de fettansamlingar som du har beskrivit ovanför bör jag då misstänka att hon har IR?

Min häst svullnar i groparna över ögonen, kotorna på alla 4, mellan ganascherna, runt bogen/bringan samt får fettnacke innan/under fånganfallen.

Svårt att säga om något område kommer först, men har fått rådet av min hovslagare att liten svullnad runt kotorna inte är någon fara så länge inte digitalpuls eller svullnad på de andra ställena finns. Det blir tydligen lätt en svullnad på just kotorna vid foderbyte tex även om det inte blir fång.

jag vet en häst som har "fylliga" ögongropar tror dock inte att han har fång... hm...

Liknande trådar

T
Hästvård Jag funderar på att skaffa en liten sällskapsponny till min häst. Jag har haft en shettis tidigare, och hon hade inga problem med fång...
2
Svar
21
· Visningar
5 555
Senast: rrebecca
·
Z
Hästvård Det konstaterades igår att min ponny fått fång. Då hade hon under torsdag och fredag känts lite konstig i ridningen, pga detta fått vila...
Svar
3
· Visningar
2 373
Senast: _Runaway_
·
T
Hästvård Jag har en B-ponny på 17 år som jag köpte när han var 10 och då var helt förstörd både fysiskt och psykiskt. Efter massa, massa jobb och...
Svar
8
· Visningar
3 367
Senast: TooFatToFly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka