K
Kat
Är det fler än jag som tyckt eller tycker det är viktigt att ge sina (blivande) barn icke könsbundna namn?
Har era barn sådana?
vad heter de i så fall?
Har era barn sådana?
vad heter de i så fall?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Max är då kort för Maxiné och Alex för Alexandra.Basilika skrev:Tim är ju ett "tvåkönat" namn.
Mina pojkar har pojknamn; Max och Alex.
ramonarunds skrev:Jag tror att det skapar mer problem an vad det for ratt for sej.
Tex i sammanhang dar man bara har namnet och inte konet..CV, anmalningar till olika evenemang etc.
Visst gar det mesta att andra pa, men varfor gora det krangligare for sej an vad man behover?
Dessutom sa ar ju en flicka en flicka och en pojk en pojk. Varfor ha ett "neutralt" namn??
escodobe skrev:Du tar upp tex cv, evenemang och liknade, vilka problem skulle det kunna skapa, om man inte kan avgöra könet bara på namnet?
ramonarunds skrev:Jag tror att det skapar mer problem an vad det for ratt for sej.
Tex i sammanhang dar man bara har namnet och inte konet..CV, anmalningar till olika evenemang etc.
Visst gar det mesta att andra pa, men varfor gora det krangligare for sej an vad man behover?
Dessutom sa ar ju en flicka en flicka och en pojk en pojk. Varfor ha ett "neutralt" namn??
mandalaki skrev:Namn kan väl knappast i sig vara stereotyper, däremot kan de vara könsspecifika.
Jag har inget emot könsspecifika namn. "Hockeymålvakten Karin" är bättre ur genussynvinkel än "den kvinnliga hockeymålvakten Kim".
Tex om ett foretag helt vill ha en kvinnlig anstalld (fast de skulle de ju inte saga i annonsen) sa gar manliga sokande bort ganska snabbt bara darfor. Det var en sadan grej jag menade.escodobe skrev:Du tar upp tex cv, evenemang och liknade, vilka problem skulle det kunna skapa, om man inte kan avgöra könet bara på namnet?