Icke exem häst men miljarder knott??

misen

Trådstartare
Har en 2 åring med massa man å svans mm som kommer från ett ställe där de ej fanns så gott om flyg fä.. nu e de så att vi har EXTREMT mkt knott å bit flugor på sommaren så vi täckar alla vår hästar med flug/exem täcken bara för å va snälla om man säger så annars blir dom hysteriska.. Men de e ingen av dom som har en man jag e direkt rädd om då dom har kort man allesammans...

Men nu e de ju så att min fina fina isis har så mkt man som jag e såååååå rädd om :d.. hur gör jag om jag tex vill ha ett exem täcke på henne.. kommer de trycka sönder hennes man? hur gör ni?

Sv: Icke exem häst men miljarder knott??

Jag skulle haft täcket på hästen iallafall, de exemhästar jag varit i kontakt med har ju klarat manen mycket bättre med täcke på, och även om din inte har exem så är det väl ändå justast mot hästen, som du säger så täckar ni ju för att det är snällast mot hästen, borde ju vara så i detta fallet också. Jag skulle föreslå glasspray i manen och INTE borsta den för ofta, snarare reda ut den med fingrarna någon gång i veckan och kanske borsta igenom den ordentligt någon gång i månaden, eller om hästen ska vara extra fin för någon tävling eller träning eller något sånt. Visst är det kul om den kan ha kvar all man och svans, men hästens välmående måste ju ändå gå först, kan ju hända att den kliar av sig manen utan täcke också även om den inte har exem men blir irriterad av insekterna........

Jag hade haft täcke på när det är som värst om det var så mycket knott.
Man behöver minst 2 täcken så att man kan tvätta täckena ofta.
Ren häst, rent passande täcke och glansspray brukar funka.

Eksemtäckena(INTE flugtäckena) är ju så mjuka, jag har inte varit med om att det slitit speciellt på manen när man haft dem på. Köp ett som är mjukt och halkigt så ska det nog gå bra. Skönt med folk som täckar hästarna trots att de inte har eksem :bow:

Jag har häst med mycket man och exemtäcke, enligt mig finns bara en lösning, Fläta manen, annars blir manen som svinto under täcket, jag pratar om just sån man som isisar och shettisar har, någon erfarenhet av andra manar har jag inte.

Hade samma problem med min unghäst. Han måste ha eksemtäcke på och hans man blir som svinto under när han rör sig även fast själva halsen på täcket är rymligt. Fick tips om att använda glansspray och det funka kanon!

Glansspray som knotten EJ tycker om. Annars kommer dom bara att dras till din häst ;-)

Ska du dra av och på den varenda dag eller kommer hon att få ha på den några dagar på raken, om det är det sistnämnda så behöver du inte vara orolig för täcket sliter inte så mycket det är värre med huvan till täcken. Den sliter på pannluggen något fruktansvärt mycket när man drar av och på den varje dag.

Kan du fläta manen så gör det, samma sak med pannluggen.

eftresom hon ej har exem så kommer hon ej ha exem huva utan sin vanliga flug huva =) å ang täcket så kommer hon gå på bete med mina andra unghästar så jag kommer nog bara ta in henne kanske 2 dagar i veckan å ta av henne å kolla henne noga sen komem rjag ju självklart kolla henne varje dag så ingen tror nått annat men kommer ej ta av täcket alla dagar...

oki men då gör jag nog så att jag dränker manen i päls glans å ser vad som händer.. tack för tipsen =)

Liknande trådar

Hästvård ja som rubriken lyder vad gör man??? min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!! hon kliar så mkt att de...
2
Svar
30
· Visningar
7 263
Senast: cillaozantos
·
Foder & Strö Jag å min kille har precis räddat ett sto med föl ur vanvård å stoet ser ut därefter medans bebbe e jätte tjock å go men har inte börjat...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 393
M
Träning Nu är jag sjukligt less på allt strul i stora stall. Varje dag när man kommer till stallet så är det ngn som är helt hysterisk över ngn...
2
Svar
26
· Visningar
2 720
Senast: Mindra
·
  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 204
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar