Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även Rintal och Banminth/Fyrantel tar spolmasken.Axilur är fortfarande det enda som tar spolmask (unga hästars gissel). Ivomec bara garvar spolmasken åt när det far förbi. Resistensen är numera rätt betydande..
Även Rintal och Banminth/Fyrantel tar spolmasken.
Typiskt utseende för ett sto som ger ALLT och lite till som di åt fölungen och inte får tillräckligt med mat.
Hade hästen hamnat här så hade jag ÖST i den lusernpellets i så stora mängder det bara var möjligt. (fyll krubban på kvällen när hon kommer in) Det är främst proteinbristsom gör att hon ser ut sådär och lusern är snälla proteiner. Det ger ju också ett bra energitillskott. Jag hade nog också hällt på några dl olja och några dl proteinkoncentrat/utfodring. (lusern är billigare än groov... )
Sen hade jag börjat vänja av fölungen, åtminstone separerat dem på nätterna, för att stoet ska få behålla mer av näringen till sig själv. När det har gått så här långt för stoet får man inte vara blödig och tycka att "fölet behöver sin mamma så länge som möjligt", för här handlar det om stoets välbefinnande. Och fölet klarar sig... (köp fölpellets till den, t.ex D&H Foal Creep Pellets, som jag själv haft bra resultat med på unga moderlösa föl)
Dagtid hade jag velat ha stoet på ett riktigt bra bete - återväxten efter vallskörd eller nåt.
Tänk bara på att öka foderstaten lite successivt så att det inte blir för stor chock. Grovfodret kan du skyffla i direkt, men kanske öka på lusernen under ett par veckors tid.
Oj, det är jätteskillnad!Här kommer en ny bild på hur mamma häst ser ut nu efter 3 veckor hos oss..
de e ju bara å jämföra. jag tycker hon lägger på sig bra =)
Det är bra när du svarar då behöver jag bara nicka i samförstånd