IBS tråden

Jag har. Har nog haft det sen högstadiet, så typ 15-16 år (kan inte riktigt räkna, men ungefär). Det kommer i skov och det blir självklart värre när jag är inne i en stressig period eller när depressionen är sämre. Men kosten är absolut viktigast för mig.
Är varken laktos eller glutenintolerant enligt läkare, men jag mår bättre när jag utesluter gluten och äter laktosfritt. Jag klarar inte heller stark och kryddig mat så det undviker jag så gott jag kan.
Ibland går det dock bra att äta sånt som triggar, men det är inte värt att chansa om jag vet att jag ska göra något efter, eftersom det KAN innebära att jag behöver ha tillgång till toalett...

-----

Äter psykofarmaka och låter bli att tänka på det typ. Men framförallt handlar det om psykofarmakan som har positiv effekt på magen.

Åh, vad skönt att kunna låta bli att tänka på det. Önskar att jag kunde det. Men när min mage kör igång så har jag två val. Antingen låta det ske en olycka, eller gå på toa. :p Och skönt att det funkar med psykofarmaka för dig. Den effekten får inte jag. Typiskt!

Har ingen diagnos men funktionella tarmbesvär som stämmer väldigt väl överens med IBS sen ca 3 år tillbaka. Det debuterade i samband med en stressig period i studierna och har sedan inte blivit bra efter det, även om jag har bättre och sämre perioder. Ffa stress är rena döden för magen och vissa livsmedel funkar inte. Jag har i perioder försökt kartlägga men inte kommit fram till så väldigt mycket, mer än att jag måste vara väldigt försiktig med kål och baljväxter, mycket fet samt kryddstark mat. Får ibland ta Dimor eller motsvarande för att bromsa den och har experimenterat med Dimetikon och NoGasin mot gasighet, men med tveksam effekt.

Just nu är jag gravid och det har faktiskt stabiliserat magen såtillvida att den har skruvat ner tempot en smula ;) Det är ju vanligt med hård mage/ förstoppning under graviditet men för min del har det blivit precis lagom istället.

Är det fler än jag som har IBS?
Hur gör ni för att lindra det?

Jag käkar dimetikon och probimage eller liknade, försöker att ha samma morgonrutiner för att inte störa magen, undvika stress så mkt det går och hålla mig till mat jag vet fungerar hyfsat. Tål ej mkt fett, blir tex jättedålig av pizza, chips och feta såser. Är även laktosintolerant. Måste även äta ofta, blir jag för hungrig så är det som om magen blir känsligare,och då är det inte mkt som funkar för att inte få magont..

Har läst en del om att omeprazol och liknande kan skada mera än göra nytta, men läkarna rekommenderar det och skriver gärna ut.
Googla saltsyra. Jag testar med det sedan en tid och tycker magkatarrssymptomen blivit lindrigare
Min medicin heter något på Esomeprazol ?:confused:

Vad jag förstår är det bara vissa som hjälper mot IBS jag har ätit cipralex och cymbalta som fungerat bra. Sen undviker jag extremt fattiga grejer som tex chips och äter jag mycket socker och grädde så får jag defintivt ont.
Äter Mitrazapin och Fluoxetin, Quintipine för depression, ångest

Mina problem med magen började för ca. 6 år sedan. Innan dess hade jag plåtmage! Kunde äta vad som helst, när som helst och hur mycket som helst. Numera får jag magras hyfsat regelbundet om jag inte tänker på vad jag äter och hur mycket. Problemen uppstår oftast när jag äter för mycket och blir riktigt proppmätt. Då är det som att magen får "panik" och måste göra sig av med allting... Speciellt illa tycker min mage om pizza, chips och bröd, samt lax av någon anledning.

Det brukar funka bra om jag äter hyfsat små portioner, "vanlig" mat och inte för mycket "skräp". Ibland(dock ytterst sällan) ballar magen ur även när jag äter bra, vilket såklart är jobbigt.
Magproblemen leder till att jag har en hel del ångest kopplad till mat. Att vara bortbjuden är jobbigt, eller att äta på resturang. Oftast äter jag då väldigt mycket mindre än vad jag egentligen hade velat/behövt för att bli mätt.

Samtidigt som jag har dessa problem, gillar jag verkligen att resa och försöker att inte låta detta begränsa mig. För det mesta går allt bra och inget händer, men ångesten för att något KAN hända är alltid ständig när jag är iväg och det tar såklart udden litegrann av en annars trevlig resa eller restaurangbesök.

Dricker Pro-Viva dagligen samt tar en kapsel probiotika från Holistic. Tycker det funkar ganska bra för att hålla magen nöjd!

Är det fler än jag som har IBS?
Hur gör ni för att lindra det?
Ja, jag har. Vad jag förstått är det väldigt olika från person till person vad som triggar vs lindrar.
För mig hjälper det att ha relativt fasta tider när jag äter.
När jag fick diagnosen av doktorn kunde jag inte äta choklad eller kebabpizza, men jag kan äta det nu, ibland triggas magen ibland inte. Jag minns att jag via dietist fick skriva matdagbok och följa vad som kunde tänkas trigga den, men blev inte mycket klokare då det var väldigt random.
Får jag mina kramper lindrar det bäst att snabbt ta sig till toan och tömma tarmen tills det onda försvunnit, inget vidare kul, men så yttrar det sig för mig.

Tog ett tag Dimor som lindrade lite. Just nu äter jag det jag känner för, men försöker ha en rutin på det. Försöker även röra på mig, ut och gå promenader. I övrigt vet jag inte riktigt.

Åh, vad skönt att kunna låta bli att tänka på det. Önskar att jag kunde det. Men när min mage kör igång så har jag två val. Antingen låta det ske en olycka, eller gå på toa. :p Och skönt att det funkar med psykofarmaka för dig. Den effekten får inte jag. Typiskt!
Ja, det tog något år av KBT samt ett tag ev egen träning, men nu går det bra. Tidigare var jag tvungen att gå på toaletten flera gånger innan jag skulle iväg någonstans, jag vågade inte gå på restaurang och om jag gjorde det så höll jag alltid redan på var toaletten var, utvecklade ångest kopplat till sociala matsituationer vilket förvärrade IBSen. Klädde mig i kläder som skulle kunna dölja en eventuell olycka, åt bara viss mat, fastade innan viktiga möten osv.

Men KBTn hjälpte och nu får jag bara "stressmage" när det är något speciellt på gång och då kan jag använda min avslappningstekniker för att inte låta ångesten och oron kring magen ta över. Så ja det är verkligen jätteskönt. Men jag får ibland lite lindriga ångest återfall då jag måste påminna mig själv att ignorera magkrånglet och inte låta det påverka mig.

Är glutenintolerant och har IBS. Undviker nötfärs och endel i godisväg, det fixar inte min mage!
Dricker en hutt av Forevers Aloe Vera dryck varje morgon. Den har nu i ett års tid lindrat mina kramper i magen kraftigt! Livet blir lite lättare att leva med den drycken.

Jag tror att jag har IBS, har haft ont i magen så länge jag kan minnas och hade magkatarr som student.

Jag tog mod till mig och tog upp mina problem med en läkare men blev avfärdad med orden "du har IBS det har alla kvinnor, du kan läsa om det på nätet". Jag brukar tycka de flesta läkare är jättetrevliga men det här var ett riktigt bottennapp.

Det som hjälper för mig är att äta regelbundet och små portioner. Går jag hungrig en dag och äter på kvällen så kommer problemen som ett brev på posten ca en timme efter jag har ätit. Jag undviker mjölk eller tar en laktastablett om jag tror jag råkat få i mig mjölkprodukter tex genom en utelunch. Däremot är A-fil bra och acidofilusbakterier.

Tar Imovane ibland om jag måste tex när jag är på resande fot. Är det någon som vet om man kan förvärra symptomen genom att ta Imovane?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30