Du och jag har träffat olika hingstar.Nä klart hingstar inte har ensamrätt.Jobbat med stoflock på lösdrift o det är inte o leka med.Men jag har tänkt mer på när de hanteras en och en.Klart att ett sto kan vara oberäknad men det har hänt fler incidenter med hingstar när jag arbetat med dem då jag tycker de har större behov att ha koll på omgivningen och därför glömmer bort oss människor vid hantering.
Och jag håller med @Hedinn : det viktigaste är att kunna läsa sina hästar.
Jag hade med mig min grabb på premiering i höstas (han blev hårt kritiserad för exteriören och därför blev han valack). Visst gnäggade han lite men tappade aldrig riktigt fokus på mig eller handlern (det var inte jag själv som visade honom; han var helt problemfri för handlern trots att det var första gången de "träffades" och trots att det var en ganska tillspetsad situation med hingstpremiering och visning av treårsstorn).
Alla mina hästar är egentligen på det sättet: man behöver inte krångla med utrustning och tvång utan de är lugna, lätthanterade och trevliga.
Man får dock komma ihåg skillnaden i den här tråden: frågan var "hur gör du" och jag har redogjort för hur jag gör.
Om frågan varit "vad rekommenderar du" så hade jag troligen rekommenderat hjälm vid hantering av unga hingstar.
Det kan vara skillnad mellan vad man gör själv i väl invand hemmamiljö med hästar man känner väl, jämfört med vad man rekommenderar andra i en annan given situation.