I Valet och Kvalet:

S

SSBLPD

Jag velar mellan att köpa en loksele som jag VET hur den fungerar, som jag vet att pålle både kan dra släde, rockard, lite timmar och annat med;

eller en bröstsele, där jag är osäker på hur draglinor och sånt ska fästas och användas.

Givetvis bäst att köpa båda, men jag har inte råd att köpa både och bums så jag grunnar på vad som kan vara bäst ...
vad tror ni?

Sv: I Valet och Kvalet:

Vad har du för häst, och vad kommer du att köra med oftast?

Jag kör alltid tvåaxlat med min nordsvensk, och därför har inte bröstsele varit något alternativ över huvud taget. Dessutom är ju lokselen bäst även om man ska dra lite tyngre i skogen. Lättkörslor går säkert bra även med bröstsele om hästen har ordentligt med plats för bröstan.

Lilla russet har även hon en loksele. På vintern körs hon med timmerkälke (som vi åker på) och på sommaren hittills inte alls. Får jag i ordning rockarden så får vi fixa så att även den passar med lokselen!

Lotta

Draglinor o baksele ska du ju helst använda oavsett sele, så det är väl bara att läsa på, sen kan du välja precis vad du vill :)

Billigast är bröstsele, ca 3000:- KOMPLETT med baksele och draglinor
Loksele minst 3000:- ej komplett med baksele och draglinor, lägg till ytterligare en tusenlapp.

Allt hänger på vad du ska dra mest.

Undrar hur bra, rejäl och hållbar en komplett bröstsele för 3000:- är?? Skulle aldrig rekomendera någon att köpa en sådan sele!
Det är absolut värt att lägga till lite och få något bra.

Maria vågar ju sälja dem och jag tror inte att hon skulle ha det på sitt samvete, att de är farliga.

De som köper en sån tävlar knappt, verkar det som. De köper väl ideal, imperial eller tärnsjö samt utländska kvalitets selar. Vad hade du för sele på Ryver? Följde den med?

loksele! Finns faktiskt hästar som inte han anläggningsyta nog att använda bröstsele... (felkonstruerad häst?)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 012
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Är det någon som har koll på vad som händer om en säljare/uppfödare får information som gör att denna inte vill genomföra köpet och en...
Svar
4
· Visningar
1 407
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 076
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård