I valet och kvalet!!

oxer

Trådstartare
Har blivit erbjuden att köpa halva min medryttarhäst. Står i valet och kvalet om jag ska slå till eller inte.
Det är verkligen en kanonhäst :love: och jag har alltid drömt om en egen hopphäst men jag blir ändå osäker på att äga ihop med någon annan. Det blir ju trots allt inte en egen häst ändå.

Ingenting skulle förändras egentligen bortsett från att jag betalar en klumpsumma och sedan delar vi på hovis och försäkringen.

Vad har ni för erfarenhet av att äga häst ihop med någon annan?

Sv: I valet och kvalet!!

Har aldrig ägt en häst ihop med någon, men min spontana tanke är att det kan bli problem om ni plötsligt inte kommer överens längre. Ni kommer vara två om allt, om foder, träning, uppstallning, utrustning, skötsel osv osv.

Personligen känner jag att det bäddar för mycket konflikter att äga en häst ihop.

Det skulle jag aldrig göra.

Frågan är varför man vill sälja halva sin häst?

Är det inte bättre att bara vara halvfodervärd istället

Grejen är den att hästen togs om hand av ägaren för att han skulle slaktas och nu vill nog ägaren försäkra sig om att han kan få ett bra hem (ifall något händer ägaren) samtidigt som personen nog inte helt vill släppa taget om hästen. Som det ser ut nu så betalar jag en viss summa till ägaren varje månad och det är bara jag som rider hästen. Så ingenting ändras egentligen förutom det jag nämnde i första inlägget. Känner mig dock osäker på att äga häst ihop med någon annan.

Tycker inte det är någon bra idé faktiskt. Då är det bättre att du blir halvfodervärd, vilket i princip är samma sak bara det att ägaren äger hästen till 100% men du betalar 50% av kostnaderna.

Bli halvfodervärd och spara sedan istället den summan du skulle betalt till ägaren varje månad, så kanske du istället kan köpa hela hästen så småningom.
För inte sköter du hästen bättre eller sämre om du köper halva eller inte

Jag skulle också varit halvfodervärd tills du kan köpa hela hästen om ägaren skulle vilja att du köpte hela. Känns som det kan bli problem att äga ihop.....
Själv har jag beslutat mig för att alltid äga hästen jag rider i fortsättningen. För slitigt att vara medryttare och så sorgligt när hästen helt plötsligt flyttar eller försvinner av en eller annan anledning. Bäst att bestämma själv och sen isf skaffa medryttare halvfodervärd om det behövs i olika skeden i livet.

Personligen skulle jag aldrig vilja äga en häst tillsammans med någon. Jag vill ha hela ansvaret och bestämmanderätten själv.

Frågan är ju varför du ens skulle vara intresserad av att köpa halva hästen om det ändå inte innebär någon skillnad i praktiken? Som du säger blir det ändå inte en egen häst. Du kan inte flytta den vart du vill, du kan inte själv ta beslut när den skadar sig osv. Jag tycker det verkar bättre att fortsätta så som du gör nu och om ägaren vill det köper du hela hästen när du har möjlighet.

Jag rekommenderar dig att inte göra det är som bäddat för konflikter

Har blivit erbjuden att köpa halva min medryttarhäst. Står i valet och kvalet om jag ska slå till eller inte.
Det är verkligen en kanonhäst :love: och jag har alltid drömt om en egen hopphäst men jag blir ändå osäker på att äga ihop med någon annan. Det blir ju trots allt inte en egen häst ändå.

Ingenting skulle förändras egentligen bortsett från att jag betalar en klumpsumma och sedan delar vi på hovis och försäkringen.

Vad har ni för erfarenhet av att äga häst ihop med någon annan?

Jag hade en häst på foder(allt ansvar) som jag sedan delade med ägaren(halva ansvar och kostnad) när hon fick mera tid. Vi kom jättebra överens hela tiden. Jag hade klausul att få köpa honom för ett pris vi kom överens om innan jag började rida. Men om svåra frågor dyker (avlivning,veterinärvård,försäljning) upp är det bra att en har beslutsrätt. Alternativt att ni skriver ett väldigt bra kontrakt som tar med allt tänkbart och otänkbart. Även om man är bra vänner är det mycket pengar på spel och mycket emotionell insats. Jag skulle nog inte ingå delat ägarskap om jag var du. Köp hela hästen eller låt det vara som det är är mitt råd

Vill du ha häst är det bättre att du köper dig en häst helt själv

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 590
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 834
Senast: cewe
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
Hästmänniskan hej! Det är så att jag står i valet och kvalet om att bli fodervärd åt min medryttarhäst. Jag har pratat med ägaren om jag tänkte skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 079
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24