I valet o kvalet?!?!?!

antiloop8

Trådstartare
Min häst har börjat till o magra av o tänkte därför köpa nytt foder. Jag har fått tips om ett rent proteinpulver men sedan så finns ju 2 andra foder som jag tvekar mellan. HAr ni några erfarenheter av HippoAlfa eller Krafft Protein? Vilket är att föredra? Pulvret, Hippo eller Krafft? :confused:
 
Vad visar höanalysen?

Det är höet som styr vad du måste lägga på.

Tappar hästen HULL så ska den ha mer energi också, inte bara protein. Tappar den MUSKLER ska den ffa ha protein.

Men det är HELT höanalysen som styr vad du ska ge. PULVRET skulle jag dock hålla mig långt ifrån.

Om du inte har höanalys skulle jag satsa på Krafft Lucern faktiskt. Eftersom du inte har en aning (utan analys) vad höet innehåller skulle jag vara försiktig med rena proteintillskott.

Vad äter hästen idag?

Och som sagt - magrar den ska du på med energi med.

Så, utan analys och på 'känn' sådär så Kraffts lucern eller möjligen Krafft Groov.
 
Det är dåligt proteinvärde i höet!
Siffrorna kan jag däremot inte. Just nu får han luzern. Iom att hästen är totalt omusklad ännu så är det hullet på han som gått ner! Han får mineraler (så klart), betfor o lite havrekross!
 
Om du tar fram siffrorna så ska du få hjälp med en bra foderstat =)

Och så skriv hur mycket han får i KILO räknat av hö, lucern, havre och betfor.

Du behöver lägga om foderstaten rätt rejält efter vad du skriver, och det går inte göra utan siffror. Men tar du fram den så ska du få hjälp med en foderstat för BÅDE hull och muskler =)
 
Jag har också en häst som har rasat i vikt (troligen pra depresion). Jag har oanalyserat hö. Men om nu hästen tidigare har blivit "mullig" på höet så är det inte höet som det är fel på. Vad kan man ge som extra energi och protein. Han får hel havre, mineraler och lite krafft groov idag. Det må låta konstigt men jag vill ha ett så billigt alternativ som möjligt. (Det finns en lång historia bakom detta så bli inte arg och tro att jag tänker likadant om mina egna hästar, denna häst är inte min)
 
Proteinbrist kan visa sig en bit in på året, man ser det inte direkt på hästen.

Om hästen har varit i bra hull och sedan plötsligt börjar tappa muskler så är det antagligen proteinbrist i foderstaten.

mvh Jessica
 
ja jag har också varit inne på proteinbrist, men är det inte så att man inte kan ge bara tillskott på proteiner utan även måste väga in energin i det hela. Vad kan vara ett bra krafftfoderalternativ. Idag får han havre och krafft groov.
 
Krafft Protein och soja är det mycket protein och lite energi i. Man kan även byta ut 1 kg hö mot 1 kg lucernhack.

I ditt fall skulle jag nog lägga till 1 kg lucern och se vad som händer.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 133
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 897
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 361
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 898
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp