I stället för elhalsband.

Sv: I stället för elhalsband.

Sprayhalsbandet är till för att den ska hålla klaffen och lär inte göra varken till eller ifrån om den sticker, och el-halsband är som tidigare nämt olagligt.

Ta en spårlina på hunden och sätt en kompis i ena änden och gå ut i skogen och "läs" hunden, försök gärna hitta ställen där det tex är har-tätt eller du snabbt kan hitta en situation där hunden vill sticka.

Gjejen är att din hund kommer att tala om att "jag drar nu matte", sen är den borta. Det gäller att hitta den sekund som hunden "talar" om detta, den kommer att spänna upp sig, kanske lägga en "vinkel" och vädra med nosen, det är då du ska vråla "NEJ!", därefter kommer antaglig jycken att lägga av som en rem, tills dess att spårlinan tar emot, spring du fram till hunden, gärna innan h*n fattar vad som hände, vänd uppochner på hunden sätt dig på den och ge den världens utskällning. Gör en lätt inkallning från kort avstånd, beröm. (om den kommer vill säga;) )

Ta om från ruta ett.

Att vara ute och läsa hundar är matte-krävande, det är ju enklare att tjata med polaren eller kolla efter svamp om det är årstid. Men ta dig tiden att gå ut bara med avsikt att idag är det "hundläsning" som gäller. Jag lovar att det hjälper.

Lycka till!

Ps: Flexikoppel på alla hundar, är olaglit, speciellt om ramarna, som i det här fallet, är otydliga.

Blandrastik skrev:
Ps: Flexikoppel på alla hundar, är olaglit, speciellt om ramarna, som i det här fallet, är otydliga.

Olagligt? Varför säljs det då fritt i alla djuraffärer?

Själv kan jag faktiskt inte förstå varför det skulle vara så farligt? Jag, till exempel, vågar, som jag tidigare skrev, inte ha min hund lös. Vi är ofta ute och går på öppna fält (långt från vägar, med bra sikt) och då tycker jag det funkar utmärkt( använder även långlina, men varierar mig). Vid stadspromenad har han såklart vanligt koppel.

PIRU skrev:
Sticker han på vilt ja men rusa då efter tills slut fattar de att dom inte kommer undan då får du ju ett ypperligt läge o tala om för han att det där gör du inte om. Om man nu givetvis är aktiv o inga krämpor på nåt vis så är det nog det bästa o göra så då får du det direkt o skrik inga kommandon eller nåt utan rusa bara efter han/hon.

Ha, ha, då hade det inte räckt att vara frisk och utan krämpor, jag hade behövt vara Carl Lewis oxå :D ;)

Fel uttryckt av mig, jag menar att "olagligt", bildligt talat, naturligtvis är det inte olagligt att ha flexikoppel. Jag tycker så extremt illa om flexi, för när jag jobbar med en hund så jobbar jag altid med ramar, inom ramen för vad jag bestämt att hunden får göra så är allt frid och fröjd, går den utanför ramen, då blir det en kännbar bestraffning.

Flexikopplel är liksom "ramlöst", det är hundens uppgift att kunna gå och vara följsam i ett vanligt koppel. Punkt slut.

Flexit ger därför i mina ögon extremt knasiga signaler till hunden, med det är en högst personlig åsikt.

Flexit ger inte mer knasiga signaler än vad du lär hunden.

Flexi är an aldeles utmärkt kompliment till vanligt koppel.
Om man vet vad man sysslar med.

OK, förstår hur Du menar.

Jag har dock inte flexi för att min hund inte kan gå ordentligt och följsamt i vanligt koppel. Det gör han utmärkt, och vid stadspromenader etc går han alltid i vanligt koppel.

Jag använder flexi när vi är ute på långpromenader (o givetvis går han inte på lång flexilina om det finns MINSTA risk att möta en bli e d, utan ff a på öppna fält, vilket vi har gott om här) som ett alternativ till att ha honom lös, vilket jag faktiskt inte vågar. Jag vet att i den utopiska världen har alla sån pli på sina hundar att de kan vara lösa i alla situationer, men tyvärr, jag litar inte på att min inte jagar hare, trots att vi jobbar med det, och jag älskar honom så otroligt mycket att jag faktiskt inte vågar riskera att han drar efter en hare, över en väg och blir ihjälkörd (även om risken inte är jättestor)...

Vet att många är väldigt skeptiska till flexi, och förstår inte varför, riktigt? Varför är flexi kass och lina OK? Givetvis är det inte bra om man "släpar runt" hunden i kopplet utan att hålla kontakten med den, men det är väl inte så vanligt? Jag jobbar, kallar in, gör kontaktövningar etc även i flexikoppel.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar