Sv: I stället för elhalsband.
lady_vip skrev:
Sen är det en helt annan sak om man har en hund som kan inkallning och har börjat med dumheter, ex förfölja vilt. //E
Precis sådan är vår hund (Eng Spr Sp, 4½ år, övertagen i vårvintras). Han kommer snällt på inkallning såvida han inte har fått syn på en hare... Har tränat med långlina etc, och då funkar det någorlunda, men det har hänt ett par ggr att han har dragit flera hundra meter då han har varit lös o fått syn på just hare (annat vilt är inte lika intressant).
Följden har därför, efter att detta hänt fyra gånger, blivit att han bara får vara lös i trädgården (bor på landet). Hit har hittills inga harar vågat sig då de vet att det finns både hund o katter. På promenad är det koppel, flexikoppel eller lina (beroende på vart vi ska o vad vi ska göra) som gäller.
Vi har gått både agilitykurs o vardagslydnad, och på kurs sköter han sig ju utmärkt, och instruktörerna kan inte riktigt förstå att han verkligen drar som han gör om han får syn på en hare... Om jag har honom fotgående lös kan jag kontakta honom innan jaktlusten blir för stor, men om han får strosa några meter ifrån mig blir han döv när haren dyker upp.
Det är ju självklart ingen katastrof, då han ju kan vara lös i trädgården och vid träning etc, man kan alltså träna med honom lös utan problem, och han väl egentligen lika gärna kan gå på promenad i lina, men det är ju lite trist! Tror ju att det är bättre och roligare för hunden om man får sådan pli på den så att den kan gå lös även utanför trädgården, och i så fall även kunna följa med på ridturer etc.
Så, någon som har tips?
Tack, tack!