I stället för elhalsband.

G

Gopetorp

Istället för elhalsband finns i handeln några olika halsband, som ger hunden en spraydusch. Vi har misslyckats rätt rejält med vår airedaleterrier, som sticker så fort hon får en chans, och är alldeles döv för alla inkallningsförsök!
Jag undrar om någon har provat dessa halsband och om erfarenheterna varit goda.

Sv: I stället för elhalsband.

Min kompis provade det på sin hund som skäller konstant.
Hade precis satt på halsbandet när det kom en granne och schabblade med dörren så att jycken stack, glatt skällande lämnades en doft av citron runt sig.
Efter ett tag får min kompis höra hunden stå och skälla på samma ställe en bit ut skogen så hon lubbar iväg i tron att det är någon stackare på hundpromenad som blir utskälld.
Kommer till en glänta där hunden står och har ett fint ståndskall på en älgko med kalvar. Enligt min kompis stank hela skogen citron!
Tror ni jycken fattade att citrondoften var en bestraffning och inte en belöning?

Finns ju hundar som fattar detta direkt och skäller tills patronen tar slut, sen kan de stå där i godan ro och skälla...

Antar att detta är ett sånt med fjärrkontroll... Varför lära in inkallning på ett sådant sätt? Prova att träna med lina och positiv förstärkning. Stärk er relation till hunden så att den VILL komma till er, inte dra åt andra hållet.

Sen är det en helt annan sak om man har en hund som kan inkallning och har börjat med dumheter, ex förfölja vilt. Dock kan ju inte denna hunden inkallning och varför då lära den på detta sättet? Den kommer snabbt fatta att det inte händer något då inte halsbandet är på, dessutom är det inte säkert att den tar korrigeringen. Ni kan lika gärna kasta något på hunden...

//E

Precis vad det låter som. Ett halsband som likt ett elstängsel ger stötar. Dock styrs halsbandet av fjärrkontroll och man kan välja när stöten ska komma.

Ett El-halsband är nog det effektivaste som finns i o ta bort fel bettenden med i rätt händer i fel totalt livsfarligt så därför är det förbjudet enligt lag o använda.

De var någon som sa att de finns ett tagghalsband ,
så när hunden drar så trycker dom till i huden (inga vassa taggar) Fast dom var oxå olagliga . tycker det är vidrigt :crazy:

sofiie skrev:
De var någon som sa att de finns ett tagghalsband ,
så när hunden drar så trycker dom till i huden (inga vassa taggar) Fast dom var oxå olagliga . tycker det är vidrigt :crazy:

Stackel eller Pigghalsband är inte förbjudna

har man aldrig sett dressyr me dom så är det väl svårt o bilda sig en uppfattning om det , det tycker jag iaf om saker o ting jag inte kan nåt om.

Blueeyes skrev:
Är Elhalsband alltså olagliga?

Ja enligt sveriges rikes lag så är det totalförbjudet o använda El.
enda som kan få dispans o använda det mig vetterligen är POLIS o FÖRSVARSMAKTEN men det är ovanlig även där.

Det var inte inkallning som var det som skulle tränas utan det att jycken skulle tycka att det var obehagligt att skälla. Halsbandet har ingen kontroll utan det är hundens halsmuskler som vid skall spänns och gör så att citronjoxet sprutar ut.
Men i det här fallet blev det helt fel eftersom det mest blev en belöning.

lady_vip skrev:
Sen är det en helt annan sak om man har en hund som kan inkallning och har börjat med dumheter, ex förfölja vilt. //E

Precis sådan är vår hund (Eng Spr Sp, 4½ år, övertagen i vårvintras). Han kommer snällt på inkallning såvida han inte har fått syn på en hare... Har tränat med långlina etc, och då funkar det någorlunda, men det har hänt ett par ggr att han har dragit flera hundra meter då han har varit lös o fått syn på just hare (annat vilt är inte lika intressant).

Följden har därför, efter att detta hänt fyra gånger, blivit att han bara får vara lös i trädgården (bor på landet). Hit har hittills inga harar vågat sig då de vet att det finns både hund o katter. På promenad är det koppel, flexikoppel eller lina (beroende på vart vi ska o vad vi ska göra) som gäller.

Vi har gått både agilitykurs o vardagslydnad, och på kurs sköter han sig ju utmärkt, och instruktörerna kan inte riktigt förstå att han verkligen drar som han gör om han får syn på en hare... Om jag har honom fotgående lös kan jag kontakta honom innan jaktlusten blir för stor, men om han får strosa några meter ifrån mig blir han döv när haren dyker upp.

Det är ju självklart ingen katastrof, då han ju kan vara lös i trädgården och vid träning etc, man kan alltså träna med honom lös utan problem, och han väl egentligen lika gärna kan gå på promenad i lina, men det är ju lite trist! Tror ju att det är bättre och roligare för hunden om man får sådan pli på den så att den kan gå lös även utanför trädgården, och i så fall även kunna följa med på ridturer etc.

Så, någon som har tips?

Tack, tack!

Sticker han på vilt ja men rusa då efter tills slut fattar de att dom inte kommer undan då får du ju ett ypperligt läge o tala om för han att det där gör du inte om. Om man nu givetvis är aktiv o inga krämpor på nåt vis så är det nog det bästa o göra så då får du det direkt o skrik inga kommandon eller nåt utan rusa bara efter han/hon.

Arrangera fällor där du har linor eller något som gör att du får tag på honom då han sticker.

Jag har själv en jakthund som låser TOTALT när det är vilt, jag kan springa hur fort jag vill efter och skrika och gorma, hon hör ingenting... Dock brukar de stanna upp bråkdelen av en sekund och då har man chansen om de inte står 50 meter bort.

Med min fågelhund hade jag en annan taktik. Hon är inte tokintresserad av vilt och inkallningen är 100 %-ig. Så som unghund tog jag med henne på korta ridturer på ängarna som är fulla av vilt. Jag sa "nej" varje gång hon fivk viltkontakt och hon löd. Den dagen hon inte kunde hålla sig fick hon 500 kg häst i hasorna och släppte genast ögonfokus på viltet och kom på att matte nog var snabbare.

Varför jag tog hästen? För att jag hade inte en chans att hinna efter henne till fots, hon är fruktansvärt snabb och håller egentligen jämna steg med hästen...
Det funkade på henne, när hon ser vilt idag titta hon på mig först.

Men sen använder jag ju några av hundarna i praktisk jakt och då är det svårt att få dem att skilja på jakt och inte jakt...

//E

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 887
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar