I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Fast vare sig Lovisa eller någon annan har väl eg skuldlagt TS för hennes situation. Snarare är det ju flera som försäkt hjälpa till med råd och med hennes häst... men efterhand ändras uppgifterna och ingen hjälp vill tas emot (utan man är rent oförskämd mot folk som erbjudit sig) och alla råd avvisas med nya argument. Fine, då var inte situationen som den beskrevs från början antar jag. Jag förstår inte ens varför folk fortsätter ge råd i denna tråden.

TS har en häst som hon inte vill/kan ha kvar. Hon ville i början av tråden avliva men hade inte råd. Alternativet var attskaffa ett pass och sälja men det fanns det inte pengar till.
Dock har hon pengar undanlagt till självrisk och håller hästen fullförsäkrad. Hon kan föda den och hålla den varje månad, har tillgång till bil och bensin.
Hon uppger att hon lever under existensminimum.

Hur det är är som är det något som rimmar väldigt illa och jag bryr mig faktiskt inte ens om det men att hålla fast vid en häst i det läget och argumentera att man inte vill ge bort den för att risken är så stor att den blir vandringspokal eller åker på svartslakt? Hur bra har den nu då, TS uppger själv att den är svår och farlig att hantera, den trivs inte med att gå i en hage och nu ska den få göra just det och dessutom eventuellt själv.
Hur ska hela situationen förbättras av detta? Hur ska TS kunna få betalt för den om en månad, två månader eller ännu längre???

Nej man ska inte ge bort hästar för billig i normala fall, men detta är knappast normalt. Här får man liksom välja pest eller kolera, valmöjligheterna är -Avliva, -Skaffa pass o sälja, -Ge bort till någon som erbjudit sig - självklart kan man kolla upp folk innan och risken är nog större att hästen far illa i den situationen den är i NU än om den tex hade hamnat hos personen som erbjöd sig här i tråden (som jag til fullo förstår har dragit tillbaka sitt erbjudande!)

Att hävda att ingen som erbjuder sig ta över detta PROBLEM men inte vill betala för det har råd eller tid att hålla fler hästar -URSÄKTA??? Att vilja betala för denna häst eller ej har inget med möjligheten att hålla hästen att göra. Det är bara att ta sig en titt på markanden för att förstå det. Säger det en gång till -det går absolut att säkerställa att allt går rätt till och att det är en seriös person som får hästen.

Detta gillas inte, men vissa menar ju att hästen är lättsåld om den har pass så det är för mig helt ofattbart att inte TS redan jagat rätt på en ID kontrollant och påbörjat passansökan. Om hästen är så lättsåld i Tyskland så lägg på 10 000 för sjutton. :idea:

Problemet här ser jag inte längre som hästen, passet eller pengarna utan problemet verkar tyvärr vara TS själv.

Ödmjuk kan jag absolut vara, om det gäller folk som tar ansvar för sina djur och bortser från sina egna egon. Har som sagt själv hjälpt till i sådana situationer med egna kostnader -bla i samband med att ha FÅTT en av hästarna. Jo, det blir alltid en kostnad i slutet, ingen plusaffär och inget man gör för att göra någon vinst på det kan jag garantera!
Däremot känns det bra i hjärtat för den hästen är nu musklad och välfödd, välskött, vaccinerad, försäkrad, registrerad, med pass, välskodd och mycket älskad -till skillnad mot vad den var innan där bara det sistnämda kunde bockas för. Men just därför tog den ägaren sitt ansvar i sin svåra situation och har all min respekt just därför.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl

TS:

Du skriver att du har ca 3000 kr undansparat för självrisken på försäkringen. Du skriver att du betalar lite över 500 kr i månaden på försäkringen.

Säg upp försäkringen. Istället för att betala de 500 kr till för5säkringsbolaget så lägger du dem i "nödkassan" Om några månader har du kommit upp i 5000 kr, vilket ju är slaktkostnaden på ett ungefär.

När du är i den summan så fortsätter du lägga undan de 500 kr i månaden som du la på försäkringen, fast nu till passet. Under tiden du sparar kan du ju börja så smått med idkontrollant och liknande. Tror också det är relativt lång handläggningstid på passet så du hinner kanske spara undan ytterligare 500 - 1000 kr till passet under tiden tills du kan hämta ut det. Dessutom skickas det väl via postförskott (?) och då kan du få det att ligga en månad extra på posten om du ber snällt, vilket ger dig ännu 500 kr i passkassan.

På så sätt kan du få både nödslaktskassa och pass på din häst, samtidigt som du äger den och betalar foder och verkning. Händer något kan du slakta den eller ta från nödslaktskassan till veterinär.

Trots att du har pengar till självrisk har du ju inga pengar till veterinärdelen i alla fall vilket ju innebär att du ändå inte kan utnyttja försäkringen=lönlöst att spara de pengarna till självrisken på en försäkring du inte har råd att använda.

När du fixat pass till din häst är det lättare att sälja den. Lättare att få fodervärd. De 500 kr som du från början la på försäkringen kan du efter du fått passet faktiskt lägga i nödslaktskassan igen och på så sätt ganska fort spara ihop en större veterinärbudget där du alltid har råd med det viktigaste=att slakta hästen den dagen det visar sig att du inte har råd att ha den eller den skadas och du inte har råd att "fixa" den. Alltid råd med den sista utvägen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

TS har skrivit i tråden att hon fått tips och råd via PM som hon följer upp så hon tar uppenbarligen emot hjälp. Att hon väljer att inte skriva mer i tråden förstår jag, nu blev hon kallad egoist också.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja. Jag kan ju bara läsa vad hon har skrivit i den här tråden och nej, jag köper inte hennes argument längre.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag efterlyser ödmjukhet.

Jag också. Hos TS, som själv anser att hon lever i en hästmardröm och ändå har råd att förkasta erbjudanden, baktala den som kommer med ett öppet och seriöst erbjudande och först gå ut med att det verkligen är illa ställt - och sedan promt ska ha 15 000 kr för hästen.

Som sagt: ett räkneexempel ger att den hästen - förutom att vara ett vågspel med liv och lem - kostar betydligt mer och dessutom är en oerhört spekulativ investering.

I TS skor hade jag gett bort hästen till någon som är seriöst intresserad - jo, det kan man faktiskt kolla upp. Alternativt tagit pengarna som finns och avlivat hästen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

:bow:
Fast vare sig Lovisa eller någon annan har väl eg skuldlagt TS för hennes situation. Snarare är det ju flera som försäkt hjälpa till med råd och med hennes häst... men efterhand ändras uppgifterna och ingen hjälp vill tas emot (utan man är rent oförskämd mot folk som erbjudit sig) och alla råd avvisas med nya argument. Fine, då var inte situationen som den beskrevs från början antar jag. Jag förstår inte ens varför folk fortsätter ge råd i denna tråden.

TS har en häst som hon inte vill/kan ha kvar. Hon ville i början av tråden avliva men hade inte råd. Alternativet var attskaffa ett pass och sälja men det fanns det inte pengar till.
Dock har hon pengar undanlagt till självrisk och håller hästen fullförsäkrad. Hon kan föda den och hålla den varje månad, har tillgång till bil och bensin.
Hon uppger att hon lever under existensminimum.

Hur det är är som är det något som rimmar väldigt illa och jag bryr mig faktiskt inte ens om det men att hålla fast vid en häst i det läget och argumentera att man inte vill ge bort den för att risken är så stor att den blir vandringspokal eller åker på svartslakt? Hur bra har den nu då, TS uppger själv att den är svår och farlig att hantera, den trivs inte med att gå i en hage och nu ska den få göra just det och dessutom eventuellt själv.
Hur ska hela situationen förbättras av detta? Hur ska TS kunna få betalt för den om en månad, två månader eller ännu längre???

Nej man ska inte ge bort hästar för billig i normala fall, men detta är knappast normalt. Här får man liksom välja pest eller kolera, valmöjligheterna är -Avliva, -Skaffa pass o sälja, -Ge bort till någon som erbjudit sig - självklart kan man kolla upp folk innan och risken är nog större att hästen far illa i den situationen den är i NU än om den tex hade hamnat hos personen som erbjöd sig här i tråden (som jag til fullo förstår har dragit tillbaka sitt erbjudande!)

Att hävda att ingen som erbjuder sig ta över detta PROBLEM men inte vill betala för det har råd eller tid att hålla fler hästar -URSÄKTA??? Att vilja betala för denna häst eller ej har inget med möjligheten att hålla hästen att göra. Det är bara att ta sig en titt på markanden för att förstå det. Säger det en gång till -det går absolut att säkerställa att allt går rätt till och att det är en seriös person som får hästen.

Detta gillas inte, men vissa menar ju att hästen är lättsåld om den har pass så det är för mig helt ofattbart att inte TS redan jagat rätt på en ID kontrollant och påbörjat passansökan. Om hästen är så lättsåld i Tyskland så lägg på 10 000 för sjutton. :idea:

Problemet här ser jag inte längre som hästen, passet eller pengarna utan problemet verkar tyvärr vara TS själv.

Ödmjuk kan jag absolut vara, om det gäller folk som tar ansvar för sina djur och bortser från sina egna egon. Har som sagt själv hjälpt till i sådana situationer med egna kostnader -bla i samband med att ha FÅTT en av hästarna. Jo, det blir alltid en kostnad i slutet, ingen plusaffär och inget man gör för att göra någon vinst på det kan jag garantera!
Däremot känns det bra i hjärtat för den hästen är nu musklad och välfödd, välskött, vaccinerad, försäkrad, registrerad, med pass, välskodd och mycket älskad -till skillnad mot vad den var innan där bara det sistnämda kunde bockas för. Men just därför tog den ägaren sitt ansvar i sin svåra situation och har all min respekt just därför.

:bow::bow::bow: Trycker på gilla knappen
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

TS skrev i inlägg 123 :
Jag ville ha tipps på hur jag ska ta mig ur situationen därför startade jag tråden.

Inget av tipsen h*n fick dög. Inte att slakta (det kröp ju fram att det fanns pengar till hästhållning, försäkring och "nödkassa"), inte skaffa pass för att lättare få sålt, inte att lämna bort hästen eller sälja billigt under vissa villkor. Jag kan inte komma på mer...

Inlägget fortsätter.

dels för att få upp ett kontakt nätt och tipps på personer som kan tänkas ha kontakter på personer som kan tänkas veta någon som vill ha någon likande häst eller någon annan lösning. Jag har fått några mycket intressanta pm och även pmat lite med några.

Så flera personer som inte skrivit i tråden har hört av sig? Det är ju bra om det är sant. Hoppas någon har en lösning som passar TS, det verkar inte vara lätt.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tycker att inlägg som det sista du citerade gör att den här tråden snarare är till för att någon blivande köpare ska komma på vilken toppenhäst det är och vilja betala dessa pengar. Och då tycker jag det borde ligga under annonser. Och när TS inte får folk som vill betala en massa pengar men faktiskt är duktiga hästmänniskor som kunde hjälpa hästen blir de kallade oseriösa. Hade jag varit en av de som erbjudit min hjälp hade jag faktiskt tagit illa upp att bli kallad oseriös.

TS: jag tycker du ska ta till dig av de råd du får, de som skriver här vill ju faktiskt hjälpa. :) Och sen är det lite svårt att få grepp om situationen eftersom det hela tiden ändras.

Grejen är ju lite att man inte ska behöva vara rädd för sin häst, det ska vara roligt med häst. Lägger man sen till en ansträngd ekonomi så förstår jag att det är extra tufft. Därför tycker jag (obs, bara min åsikt) att det vore en god idé att fixa pass, sälja/avliva hästen, spara pengar när ekonomin förbättras och köpa just din drömhäst. För det låter inte som att denna häst är din drömhäst.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Skulle du resonera så om du en dag upptäckte att någon förskingrat dina sista ören? Skulle du inte bry dig om vad som hände med dina hästar bara de försvann snabbt?

Jag kan garantera dig att jag skulle aldrig hamna i TS situation. Jag kan inte förstå vad hon gått igenom men om det är så illa som TS själv skriver i den här tråden och jag utifrån det ska försöka sätta mig in i hennes situation; då hade hästen antagligen varit avlivad vid det här laget, om jag nu är för stolt (?) för att ge bort hästen (självklart efter att ha tagit referenser).




Jag undrar hur TS ska kolla upp ett gott hem för sin häst i Tyskland...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tror du att TS självmant har valt att hamna i ett destruktivt förhållande där pojkvännen tar alla hennes pengar och hon hamnar hos kronofogden efter att ha tagit sig ur förhållande? Tror du detta var någon hon VILLE skulle hända? Jag tror att alla säger att vi aldrig kommer hamna i den situationen men man vet aldrig, en vacker dag kanske man åker dit och då är man fast.

Men det är ju tur att du är så perfekt. Varför läser du ens tråden?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Skulle du resonera så om du en dag upptäckte att någon förskingrat dina sista ören? Skulle du inte bry dig om vad som hände med dina hästar bara de försvann snabbt?

Fast det är ju just för att jag hade brytt mig om hästen som jag hade blivit själaglad över en lösning som tex den som Niexhen (el hur det nu stavas :o) har gett här i tråden! För hästens skull!!!


För övrigt frå man oftast betala ganska dyrt för att få hjälp med en dylik häst... :grin:
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tror du att TS självmant har valt att hamna i ett destruktivt förhållande där pojkvännen tar alla hennes pengar och hon hamnar hos kronofogden efter att ha tagit sig ur förhållande? Tror du detta var någon hon VILLE skulle hända? Jag tror att alla säger att vi aldrig kommer hamna i den situationen men man vet aldrig, en vacker dag kanske man åker dit och då är man fast.

Kan absolut hända. Det är en hemsk upplevelse. Men om det händer får man göra det bästa av situationen och försöka lösa det på bästa sätt för sig själv och sina djur.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tror du att TS självmant har valt att hamna i ett destruktivt förhållande där pojkvännen tar alla hennes pengar och hon hamnar hos kronofogden efter att ha tagit sig ur förhållande? Tror du detta var någon hon VILLE skulle hända? Jag tror att alla säger att vi aldrig kommer hamna i den situationen men man vet aldrig, en vacker dag kanske man åker dit och då är man fast.

Men det är ju tur att du är så perfekt. Varför läser du ens tråden?

Det tror jag verkligen inte hon ville? Varför skulle jag tro det?
Så fort någon skulle försöka styra över mig och hur jag sköter mina hästar så skulle jag göra slut. Skulle denne då hota mig så skulle jag polisanmäla direkt.
Lättare att säga såklart än att göra men jag tror faktiskt att just där skulle jag stå på mig. Hur som helst så hör inte den diskussionen hit.

Anledningen till att jag läser och skriver i tråden var först för att jag tyckte synd om TS och ville komma med råd och tips, vilket jag också gjort. Men TS ratar mina och andras tips och då blir jag frustrerad. Jag borde lämna tråden men nu är jag tycker diskussionen ändå är intressant hur olika personer tycker och tänker, som skriver, även om TS har lämnat tråden.


Varför läser du själv tråden?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

D
Så fort någon skulle försöka styra över mig och hur jag sköter mina hästar så skulle jag göra slut. Skulle denne då hota mig så skulle jag polisanmäla direkt.

Alla säger "jag går direkt jag blir slagen", ändå är det många som fastnar i den sitsen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Du tog ju upp att du inte skulle hamna i den sitsen själv så då tyckte jag att det var på plats att säga att det är många som säger så men så så hamnar de där själva ändå. Finns massor med självbiografier om detta, dokumentärer, osv. Till och med trådar på buke!! Jag hoppas innerligt att du (och alla andra) gör slut och eventuellt polisanmäler men det är nog lättare sagt än gjort.

Jag läser tråden för att jag hoppas att TS ska komma in och skriva att det har löst sig.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja. Jag kan ju bara läsa vad hon har skrivit i den här tråden och nej, jag köper inte hennes argument längre.

Jag utgår också från den här tråden och visst är det fascinerande hur olika folk tolkar TS? Väldigt många dömer för att de inte får den reaktion de vill ha på sina fina råd och erbjudanden. Det kallar jag egoism.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det kanske finns en anledning till då att jag aldrig har blivit slagen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
734
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp