I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Betänketid har inte varit något av problemen.
Enda problemet är att TS har en häst som hon behöver bli av med och kräver pengar för den.
Pengar som hon ganska så snabbt skulle spara på att slippa ifrån hästen.

Hästen har inget pass.
Problemet är att det är olagligt att köpa eller sälja en häst utan pass.
Det är därför som ingen köper.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har inte skrivit så. Det har du tolkat. Du som tolkar rätt här inne jämfört med oss andra så kan jag säga att nu tolkade du fel.

Ja jag vet, jag blandade ihop ditt inlägg med någon annans.

Jag har inte påstått att jag har tolkat rätt. Jag vill bara lyfta fram att "er" tolkning av TS som girigbuk inte heller behöver vara rätt.

Om någon startade en tråd och skrev "jag hade dålig ekonomi så jag gav bort min häst till någon som erbjöds sig att ta den över ett diskussionsforum och nu har det kommit fram att den missköts/slaktats" hade svaret knappast blivit "ja trist men du var ju tvungen att göra så för att spara pengar, sånt händer". Nä tror inte det, det hade blivit ett jäkla pådrag om ens ansvar som hästägare att sätta hästens bästa först.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det var det seabaz skrev ja, att det var ansvarslöst av TS att hamna i en sån sits med sin häst. Nu upprepar jag mig, läs tråden själv istället.

Jag har läst tråden och skrivit/följt den från början.

Du får gärna hänvisa till inlägget där seabaz har skrivit att det är ansvarlöst av TS att hamna i den här sitsen. Jag måste ha missat det.

Vad gäller försäljningen och passet så får ju uppenbarligen TS inte såld hästen med sina kriterier eller hur? Oavsett "bud" och "kan skaffa pass om jag har en köpare". Så hur ska detta lösas tycker du?

Hästen kan säkert få en kanonägare som kommer göra underverk med den! Det är inte det som detta handlar om. (har du läst mina inlägg???) Men i dagens marknad är det väldigt svårt att sälja ens trevliga välhanterade ridna korsningar utan pass, eller för några större summor öht. Jättebra om TS lyckas med det men uppenbarligen har hon ju inte gjort det, med tanke på tråden?

Men med tanke på det du skrev:
"Ekonomin ser om några månader likadan ut som nu om inget oförutsett inträffar, hästen går det ingen nöd på, förhoppningsvis blir det med nya kontakter ett bättre säljläge och hästen lär må likadant då som den gör nu och det även TS"

Nu frågar jag igen, vad är det kvarvarande problemet som du ser det?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nej precis, jag erkänner att jag kan ha helt fel men utifrån vad TS skrivit som vi nu upprepat otaliga gånger så passar ju ingen lösning henne.

Jag hoppas att TS har fått dessa anbud på PM som hon skriver om och att det hjälper henne.

Men att ha pengar undanstoppade och sedan klaga på att man inte har råd med något, då säger man ju mot sig själv?

Vi kan väl vara överens om att ett pass i nuläget är viktigare än att ha en ev. självriskbelopp i madrassen?
Dessutom har de flesta f-bolag en rörlig ränta på 20% så 2800kr räcker inte...
Även om hon har ett bolag med fast självrisk så ska hästen transporteras till klinik? Det kostar ju också... Men då har TS en sambo som betalar bensin?

Kan inte han gå in och hjälpa till med ett pass?

Det finns så mycket oklart i vad TS skriver så jag tror inte att läget är akut längre
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Om du har läst tråden igen så har du säkert sett att jag har svarat på de frågorna redan.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

N
Vi kan väl vara överens om att ett pass i nuläget är viktigare än att ha en ev. självriskbelopp i madrassen?

Enligt mig är det viktigare att kunna ge hästen veterinärvård om det behövs än att ha ett pass, hur olagligt det än är att sakna ett sådant. Jag vet hur det känns att inte ha råd att ta sin häst till klinik när det behövs.

Definitionen på akut kan vara en lösning dagen eller en lösning inom en snar framtid och jag tror det är där det har gått snett i hela tråden.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och jag tycker det är viktigare att ha ett pass så man kan få sin häst behandlad utan att senare bli åtalad??
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Och jag tycker det är viktigare att ha ett pass så man kan få sin häst behandlad utan att senare bli åtalad??

Viktigare än att hästen faktiskt blir behandlad? Då blir du väl åtalad för djurplågeri istället om du inte väljer att avliva oavsett hur stor eller liten skadan är.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*
Nu är det ju snart jul, är kanske lite sent ute, men kan du inte ist för julklappar önska dig pengar som du kan lägga undan till ett pass?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*

Vad jag inte förstår...

Om man har så lite pengar att man måste välja mellan att skaffa pass eller ha till självrisk/ev avlivning till och men över flera månaders tid- hur kan man då ha möjlighet att hålla en häst med stallplats, foder, resa till stallet, försäkring osv. Jag förstår verkigen inte.
För varje månad har man ju i princip betalt passet?

Varför tar man inte den hjälp som erbjuds då, någon kunnig, seriös människa som vill ta chansen och risken och kostnaderna? Eller tar bort hästen, gratis efter erbjudande.

Jag känner för TS i hennes situation, jag är inte en känslokall människa. Men jag förstår verkligen inte detta agerande och jag tycker i detta läge att det verkligen finns bra alternativ. Skulle gärna vilja ha en förklaring men inser att jag inte kommer att få någon.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Viktigare än att hästen faktiskt blir behandlad? Då blir du väl åtalad för djurplågeri istället om du inte väljer att avliva oavsett hur stor eller liten skadan är.

Min tanke är såhär, ta det safebeloppet som finns i madrassen och skaffa ett pass för. Det är helt klart i mina ögon värt "risken".

Om hästen skadar sig så allvarligt att den skulle behöva klinikvård, under den tiden det tar att få passet + den tiden det ev. tar att sälja hästen efter den fått passet, så kan TS i värsta fall avliva hästen och det borde hon kunna få på avbetalning på tex 3-4 månader (det som hästen kostade / månad)

TS skulle förmodligen ändå inte ha råd att ha en konvalecent, då är vi på ruta ett igen så avlivning hade nog i ett sådant scenario varit bättre än klinikvård då ev. ränte-% drar iväg...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Undrar om hästen är vaccinerad? Det ska ju skrivas varje år i ett hästpass.... Veterinär borde ha reagerat och informerat för flera år sedan *bara en tanke*
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Viktigare än att hästen faktiskt blir behandlad? Då blir du väl åtalad för djurplågeri istället om du inte väljer att avliva oavsett hur stor eller liten skadan är.

Är kontentan av allt detta verkligen att TS inte kommer "kunna" göra sig av men hästen för att hon inte vill skänka bort den, inte vill avliva den och för att hon ska ha pengar till akut avlivning om det händer något?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Man ska inte ha taggarna utåt nu när det är jul och allt. Jag hoppas verkligen det löser sig för TS på något sätt.
Även om det är många saker i hennes och andras resonemang som jag inte köper...


Jag står själv med en ponny som jag försökt bli av med sedan i somras. Jag vet hur svår marknaden är om man har en korsning utan stam, hur fin och trevlig (eller som i TS fall, otrevlig :angel: ) den än är!

Just nu har jag råd att hålla kvar hästen men jag går ungefär + - 0 i månaden nu och det vore trevligt att kunna spara några slantar i månaden. Efter nyår är min tanke att "skänka" ponnyn till stallägaren mot kanske en eller helst två månader gratis hyra för min ridhäst som står i samma stall.
På så sätt byts inga kontanter. Men jag vet inte ens om stallägaren är intresserad av detta då ponnyn bara är 2 år och oanvändbar i hennes verksamhet just nu (knatteridskola)...

well well...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tja, det är svårt att sälja renrasigt, registrerat med pass och full vaccinering, välhanterat och välskött i dagens läge tyvärr.

Tror du som jag o alla andra i denna tråden faktiskt vill TS och hästen väl men inser att marknaden är som den är och att man får inte bra betalt om man vill/måste sälja snabbt. Så enkelt är det.

Om TS har fått ett bra bud på PM så fantastiskt. Då har hon lyckats med något som seriösa säljare med alla papper i ordning och välhanterade, välridna hästar inte lyckas med idag! :bow: Och som jag sagt innan, problemet är ju då icke existerande!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Är kontentan av allt detta verkligen att TS inte kommer "kunna" göra sig av men hästen för att hon inte vill skänka bort den, inte vill avliva den och för att hon ska ha pengar till akut avlivning om det händer något?

Om TS skaffar ett pass så kan hon slakta den och få tillbaka pengar, eller har det framkommit i tråden att det inte går?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 060
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
734
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp