I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag tror ts mår så dåligt av situtionen att hon är lite seg i kolan, och det inte går så fort för henne att kolla upp eventuella alternativ.

Och vad jag förstog det så hade hon en diskussion via pm, med en här i tråden som den plöstligt outade en del och ts vill inte ta förhandlingarna inför öppen ridå.
Bara för att hon inte fick omedelbar respons så ville inte ts ha hjälp?
Sen skrivs det i tråden från samma gäng om att om man ska skänka bort en häst måste man kolla upp den personen jättenoga, jag får inte ihop det.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Inga råd passade på stående fot nej, men det är nog ett jättestort beslut för ts och det tar TID.
Inget säger att hon kan ändra sig när hon sovit några nätter på det???

Jag förstår om hon inte kommer tillbaka för hela tråden har utvecklats till mobbing mot ts.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det är klart billigare att betala, eller iaf påbörja ett pass än att hålla en häst i flera månader, med stallplats, foder, försäkring osv.

Särskilt om man lever under existensminímum.

Hon har visst pengarna att skaffa el iaf påbörja ett pass. Det har hon ju själv skrivit.

Ännu billigare är att avliva gratis eller låta en trevlig, seriös bukefalist ta sig an hästen och samtidigt ta över alla kostnader inkl pass.

Vem har sagt att hon valt sin situation? Folk försöker ju hjälpa henne men hon vill inte veta av någon av ovanstående lösningar!!!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vad var det för sorts erbjudande?? Var det att hon inte vill ge bort hästen?
Eller var det till den personen hon inte vill ge hästen till??

Erbjudandet har du i inlägg # 45

TS svar i # 123

Svar på detta i inlägg # 125

Läsa trådarna man gör inlägg i brukar vara en god ide.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Så du menar att hon ska skita i att betala för hästen någon månad så hon kan fixa passet? Så som jag har förstått det så har hon bara pengar så det precis räcker för hennes utgifter varje månad. Vad gör man då?

Hur avlivar man en häst gratis?

Jag håller nog med dom andra. Att ge bort en häst är inte bara något man gör till en random person sådär.
Inte om man är seriös iallafall. Som jag skrev innan så vet man aldrig vad personen gör med hästen efter dom har fått den.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nu har jag läst dom inläggen och ska jag vara ärlig så hade jag inte heller gett bort min häst till henne. När hon helt klart säger att hon tekniskt sett inte har råd att köpa honom så hur ska hon då ha råd att ha honom?
Vi har ju konstaterat att hästar kostar pengar, så har man inte råd att köpa dom, så har man inte råd att ha dom. Tyvärr!

Jag hade iofs inte heller velat betala något för honom, men mest för att jag har två hästar och skulle jag tagit emot honom så hade det varit för hans skull.

Jag förstår att hon är kräsen över vem hon lämnar den till. Det hade jag också varit. Extremt! Jag är extremt noggrann med mina hästar överlag och skulle inte gett dom till någon som skriver att dom inte har råd att betala något för dom.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

När man lägger ut en paniktråd som TS har gjort så får man ibland svar att folks om faktiskt vill och kan hjälpa till. Direkt.

Om man inte menade det som en paniktråd eller vill ha hjälpen så fine, men att göra som TS och argumentera emot folk som faktiskt verkligen VILL hjälpa och som är beredda att själv ta en ekonomisk risk tycker jag är dåligt. TS lade väl inte ut en "akut tråd" för att få råd om hur hon skulle kunna få ut sina 15000:- för sin häst, eller???

Att kolla upp en person för ett hästköp eller överlåtande är inte särskilt svårt. Om man vill det dvs :grin: Det finns massor av superduktiga´och underbara männsikor som skulle ta sig an denna häst om det var aktuellt. men det tror jag aldrig har varit aktuellt för TS. Inte utan bra betalt.
Det är inte bara den i tråden aktuella personen det gäller utan TS har kategoriskt avvisat alla förslag om att ge bort sin häst på KONTRAKT som säkerställer att den inte hamnar på slakt, som vandringspokal eller liknande.

Eftersom TS vad det verkar har ett kontaktnät med folk nu som borde kunna hjälpa henne sälja denna häst för det hon vill ha så tycker jag denna tråden ska låsas.



Jag undrar fortfarande vad som ska hända med hästen nu? Ska den stå, ev ensam i sin hage med sin försäkring, men utan sällskap och ingen som rider/hanterar den? Och hur kommer det fungera med verkning -förmodar att TS inte har råd med det eftersom hon lever under existensminimum -eller är det en sak till hon har råd med fast hon inte kan skaffa pass till sin häst???
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Så du menar att hon ska skita i att betala för hästen någon månad så hon kan fixa passet? Så som jag har förstått det så har hon bara pengar så det precis räcker för hennes utgifter varje månad. Vad gör man då?

Hur avlivar man en häst gratis?

Jag håller nog med dom andra. Att ge bort en häst är inte bara något man gör till en random person sådär.
Inte om man är seriös iallafall. Som jag skrev innan så vet man aldrig vad personen gör med hästen efter dom har fått den.

-Hon har fått ett erbjudande om avlivning och omhändertagande gratis.

-Hon har pengar undanlagda till oförutsedda utgifter som tex självrisk.

(pengar som skulle räcka långt på både pass eller slakt.

-Hon betalar fullförsärking (!) på hästen varje månad, samt uppehälle, och bil/bensin till stallet (som hennes pojkvän sponsrar med)

Hur tycker du att hon ska lösa problemet?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Well, det är ju faktiskt svårt att döma i såna här fall. Så jag försöker att inte göra det.

Men jag kan bara säga hur jag hade gjort om jag hade varit i samma situation.
Jag hade nog velat ge bort hästen men inte till vem som helst.
Och jag hade nooooga läst vad dom hade skrivit här och hur dom hade skrivit det.
Så minsta lilla omnämning om att dom inte har råd att köpa en häst hade för mig betytt att det var precis så dom också hade råd att ha hästen.

Det är jättesvårt att råda i såna här fall.
Det enda jag har tyckt är att man kan sluta kasta skit på henne. Hon har faktiskt inte valt att vara i den här situationen själv. Vem skulle välja det?

Sen tycker jag hon har fått bra råd, så det var inte det jag reagerade på. Och vill hon så tror jag helt säkert att hon har stött på människor som kan hjälpa henne ur det här.
Men som sagt, det är all den här skitkastningen som jag blir irriterad och ledsen på. Kan inte vara roligt för henne att läsa heller.
Det är ju tyvärr lite typiskt härinne på Buke att man ska kritisera, säga emot och tycka extremt mycket. Var är medkänslan och respekten man ska ha mot en annan person?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hur kan det vara billigare att betala foder,stallplats, osv PLUS pass än bara foder, stallplats mm?
Om hon nu inte åker dit för att hon saknar pass. Fast snart luskar väl någon här ut vem hon är och anmäler henne :grin:

ts har väl inte svarat på I_Us förslag, inte öppet i tråden. Ingen utom möjligen I_U själv vet om ts funderar på att anta det förslaget. Förslaget är dessutom av sådan art att I_U kanske kan ordna.

Nej det är väl klart att hon inte vill veta av någon sådan lösning, då ingen är optimal. Tyvärr är ts tvungen att besluta om en sådan lösning ändå, men du verkar tro att det är en baggis att ta ett sådant beslut?
Ge henne lite tid att tänka över sina valmöjligheter, men nu har du skrämt bort henne härifrån genom att vara elak så ingen lär få veta vad hon till sist gjorde med hästen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hmm... Jag hade nog också försökt slippa att avliva hästen så långt jag hade kunnat. Känns sorgligt som sagt.

Hmm... Ska jag vara ärlig så hade jag nog bönat och bett på mina bara knän till min pojkvän att låna mig pengarna till ett pass. Han bidrar ju med bil och bensin, vilket han slipper om hästen blir såld. Så det vinner båda på.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Well, det är ju faktiskt svårt att döma i såna här fall. Så jag försöker att inte göra det.

Men jag kan bara säga hur jag hade gjort om jag hade varit i samma situation.
Jag hade nog velat ge bort hästen men inte till vem som helst.
Och jag hade nooooga läst vad dom hade skrivit här och hur dom hade skrivit det.
Så minsta lilla omnämning om att dom inte har råd att köpa en häst hade för mig betytt att det var precis så dom också hade råd att ha hästen.

Har jag missat något? Vem har velat ha en gratis häst för att de inte hade råd att betala?

Jag har sett en som erbjudit sig att ta hand om hästen och dessutom fixa passet.

TS har fått flera bra råd och förslag i tråden, men de verkar inte ha passat.

Eftersom TS absolut vill sälja hästan så är det passet som måste fixas och då får hon dra ner på någon kostnad, förslagsvis försäkringen, och lägga till de sparade penagarna.
Eller så får h*n låna pengar till passet.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja att fixa ett pass och sedan sälja hästen lär ju vara ett bra mkt mer ekonomiskt alternativ än att hålla hästen i flera månander och eventuellt hamna i ett ännu sämre säljläge iom att hästen bara blir äldre, fortsatt utan pass och eventuellt ännu mer ohanterbar?

Vem har sagt att det är en baggis att ta ett beslut??? Men faktum kvarstår att TS har ett stort problem och inte vill veta av de lösningar som presenterats. Hon vill ha sina 15000:- för sin ohanterade, oridbara korsning utan pass. Folk försöker få henne att inse att detta är inte möjligt.

Har JAG skrämt bort henne?

Ja då ska jag genast avlägsna mig från denna tråden och önska alla inblandade lycka till, så kan TS överblicka sina valmöjligheter igen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Personen skrev att dom inte hade ekonomi till att betala något för den. Det var inte så att dom ville ha en häst bör att dom inte hade pengar. Men dom kunde tänka sig att ta den men dom vill inte betala för dom inte hade ekonomi.
Det var ett snällt erbjudande, men som sagt, jag hade också sagt nej.

Men sen är det ju som någon sa tidigare. Det kan ju hända att hon har fått bättre erbjudande på PM som vi inte får reda på.
Kan vara så att hästen redan har sålts eller lämnats ut. Inget vi vet.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det har jag antingen missat eller tolkat annorlunda.

Jaja, hoppas allt löser sig för hästens skull.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det var så jag tydde inlägget iallafall.
Det är kanske bara jag som är petig. Men just när man ger bort en häst så är man ju livrädd att det hamnar i fel händer.
Är ju mycket lättare då än när man säljer den.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nu har jag läst dom inläggen och ska jag vara ärlig så hade jag inte heller gett bort min häst till henne. När hon helt klart säger att hon tekniskt sett inte har råd att köpa honom så hur ska hon då ha råd att ha honom?
Vi har ju konstaterat att hästar kostar pengar, så har man inte råd att köpa dom, så har man inte råd att ha dom. Tyvärr!

Jag hade iofs inte heller velat betala något för honom, men mest för att jag har två hästar och skulle jag tagit emot honom så hade det varit för hans skull.

Jag förstår att hon är kräsen över vem hon lämnar den till. Det hade jag också varit. Extremt! Jag är extremt noggrann med mina hästar överlag och skulle inte gett dom till någon som skriver att dom inte har råd att betala något för dom.

Fast fixa pass, antagligen hämta, stå för stallplats&foder m.m för en häst som kanske visar sig ha något fel, lägga ner hårt arbete på den. Det är inte precis billigt. Användaren som erbjöd sig har tydligen tagit över "problemhästar" flera gånger förut/har egna hästar så hon är troligtvis väl medveten om kostnaderna. Hon har även referenser, så ja jag skulle gett det en chans och kollat upp det om jag vore i den sitsen.

Sen skriver du att du inte heller skulle betalt och tagit emot honom för hans skull? Dubbelmoral? För det är ju precis vad användaren erbjöd.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Alltså, jag tycker det lät som ett jättebra erbjudande förutom det att hon nämnde att hon inte hade råd att betala 15 000 för honom.
Och då tänker jag i mitt huvve att hmm.. Har hon inte råd att betala 15 000 för honom hur ska hon då ha råd att ta emot honom? Jag vet vad det innebär att ta emot en häst med alla kostnader, all tid och all engagemang.
Och jag hade haft pengarna att köpa honom men hade inte velat betala för en häst som inte går att rida, inte har pass och som man måste jobba så mycket med.
Men har jag inte råd att köpa en häst för 15 000 så har jag inte råd att ha en häst med alla kostnader det är. Är ju lite så jag tänker.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hon kanske inte har ekonomi som tillåter henne att ta risken att gå minus på hästen, vilket det mycket väl kan bli fråga om, särskilt om hon ska betala för den.

Hästen är ett riskprojekt och det är tveksamt om man får ut dom pengarna som det har kostat att få den färdig vid senare försäljning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
734
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp