I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag vet att du inte ville ha några påhopp, men jag kan inte hjälpa det och det är absolut inte bara dig jag klandrar. Men kan någon svara på min fråga: Hur sjutton kommer det sig att det finns en massa männsikor runt om i Sverige som har häst men inte ens har råd med avlivning?!?!

I min värld innebär det ett enormt ansvar att ha häst och hur kommer det sig att folk inte ordnar sina hästaffärer innan det går åt skogen med ekonomin?

Och förövrigt håller jag faktiskt inte helt med alla andra som skriver att din häst ska avlivas och verkar farlig. Allt handlar för mig om hantering, och jag tycker det är synd att man skaffar sig en häst om man inte vet att man själv eller någon i sin närhet har den kunskap som krävs för att klara av även en stökig häst.

Men jag vet att det inte är lätt att sälja häst och kan du inte bli av med ditt problem borde du skrapa ihop pengar till en avlivning..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hästen är rasmässigt värd dom 15.000 som TS begär, sen får man räkna med att priset sänks pga problemen han verkar ha, plus avsaknadet av pass. Men att sätta ut för 15.000 & skriva att rätt hem är lämpligare än pris är nog det bästa.

Håller med spirit. Fast jag skulle personligen inte kalla en häst som är korsning nordsvensk/PRE för karolinerhäst. ( Även om det är vissa som gör det). Tittar man på hur bilder av klippare och ryttarhästar ( officershästar) från 1600-talets slut och 1700-talets början ser ut på gamla tavlor så skulle jag nog vilja påstå att inslaget av spansk häst är relativt litet hos den genomsnittliga ryttarhästen. Kanske cirkus 10-25 procent.

Högre officerares hästar och hästar tillhöriga högadel eller annat riktigt välbeställt folk kan däremot vara i princip av rent spanskt blod.

Storleksmässigt är karolinertidens hästar SMÅ. Jag menar alltså riktigt SMÅ. Cirkus 145-150 cm i manjkhöjd skulle av den tidens människor ses som STORT. Tom mycket stort.

Själv skulle jag om jag ville avla fram en häst av karolinertyp basera aveln på gotlandsruss av äldre blodslinjer, bruksnordsvensk och döle av den äldre lätta typen som ligger kring 145 i makhöjd och sedan lägga till PRE/Lusitano. Dvs få fram en häst 135-155 cm i mankhöjd som typmässigt & färgmässigt ligger nära de gamla avbildningarna.

En historisk parantes från bukes historienörd.

Åter till hästen i ursprungsinlägget.

Liksom spirit ser jag korsningen i fråga som attraktiv. Det är säkert många som vill ha en häst av den typen. Det gäller bara att leta upp rätt kundkrets. Dvs folk som är intresserade av historisk ridning tex reenactment/tornerspel/akademisk ridkonst och liknande. Kan vara läge att kontakta någon förening som håller på med historiskt kavalleri tex. Bohus-Elfsborgs karoliner som faktiskt har en aktiv kavallerigrupp kan tex ha någon medlem som skulle kunna vara intresserad. Man kan hitta hemsidor till tornerspelsgrupper vid googlande, liksom hemsidor till diverse tränare inom akademisk ridkonst.

Sådana tränare har ju själva en krets av elever, om de inte själva är intresserade kan de mycket väl ha en elev som just nu letar häst och som kan vara lämpliga att ta sig an en sån här häst.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Håller med spirit. Fast jag skulle personligen inte kalla en häst som är korsning nordsvensk/PRE för karolinerhäst. ( Även om det är vissa som gör det). Tittar man på hur bilder av klippare och ryttarhästar ( officershästar) från 1600-talets slut och 1700-talets början ser ut på gamla tavlor så skulle jag nog vilja påstå att inslaget av spansk häst är relativt litet hos den genomsnittliga ryttarhästen. Kanske cirkus 10-25 procent.

Högre officerares hästar och hästar tillhöriga högadel eller annat riktigt välbeställt folk kan däremot vara i princip av rent spanskt blod.

Storleksmässigt är karolinertidens hästar SMÅ. Jag menar alltså riktigt SMÅ. Cirkus 145-150 cm i manjkhöjd skulle av den tidens människor ses som STORT. Tom mycket stort.

Själv skulle jag om jag ville avla fram en häst av karolinertyp basera aveln på gotlandsruss av äldre blodslinjer, bruksnordsvensk och döle av den äldre lätta typen som ligger kring 145 i makhöjd och sedan lägga till PRE/Lusitano. Dvs få fram en häst 135-155 cm i mankhöjd som typmässigt & färgmässigt ligger nära de gamla avbildningarna.

En historisk parantes från bukes historienörd.
.

När du nu är inne på ett sidetrack så kanske jag kan få ställa en fråga?

För ca 9 år sedan så hittade jag en sko, en VÄLDIGT liten sko, gammal som gatan, i skogen.
Den hade stora traktbrodd, väldiga och skon i sig ser inte ut att passa till en arbetshäst, snarare större shettis eller kanske mindre welsh.

Är du haj på sådant?
Eller vet du vart man kan se hur gammal den skulle kunna vara?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

När du nu är inne på ett sidetrack så kanske jag kan få ställa en fråga?

För ca 9 år sedan så hittade jag en sko, en VÄLDIGT liten sko, gammal som gatan, i skogen.
Den hade stora traktbrodd, väldiga och skon i sig ser inte ut att passa till en arbetshäst, snarare större shettis eller kanske mindre welsh.

Är du haj på sådant?
Eller vet du vart man kan se hur gammal den skulle kunna vara?

Om du kan lägga ut ett foto på den så kan jag ge en ungefärlig datering.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nej så är det inte mitt ansvar som hästägare är att han ska få det bra. Jag vet att han är en bra häst och att det inte klickar/ funkar med mig. Jag har sätt otaliga spekulanter sitta på den ryggen och inte åka av eller ha problem med han.
Dock drar de sig för köp tack vare passhysterin.
Jag kommer ju slänga ut han på annons igen så fort han är hemma och jag gjort en ny film hoppas han blir såld eller att någon vill ha han på foder.
Att avliva är en snabblösning men den stora summan fins inte att ta av i dagsläget.
Att skänka bort honom känns inte bra! Dels för att har man ont om pengar och inte kan betala för en häst inte ens 5-6 tusen i en symbolisk summa hur har man då råd att hålla en häst?
Vad säger att han inte blir en vandringspokal? Att han inte hamnar hoss en ägare som är lika dålig som jag. Nä mitt ansvar är att han åtminstone får det bättre än han har det hos mig.
Jag kan ändå ge han mat i krubban ta ut vet akut och verka han. Även om det blir tufft ekonomiskt.

Hade du brytt dig om hästen hade du sett till hans bästa. Tex skänka honom till ovanstående som var villig att ta honom omgående. Tycker mer de låter som att du vill göra dig av med honom men vill tjäna en hacka i samma veva! Sorry!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*KL*

Jag säger som andra gjort i tråden, om det finns en sambo med i bilden som är villig och har råd med bil + bensinpengar, så borde väl han kunna betala för passet = hästen kanske blir såld för dom där 15 000 kr och sen behöver han inte betala mer bensinpengar och utlåning av bil.

Hur enkelt som helst egentligen väl?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Kl Har inte läst hela tråden, men....

om Du skall ge bort Din häst gratis, kanske Du skall skriva någon form av avtal så att äganderätten inte övergår direkt, att det finns viten m.m. så att han inte säljs vidare hur som helst. Personligen hade jag nog hellre försökt låna ut honom och sedan på sikt (men avtalas innan han åker iväg) försäljning för symbolisk summa, men då han kommit till ett visst stadium i utbildning, alltså någon form av optionsrätt.

Det är så lätt att fatta förhastade beslut när man sitter i jobbiga situationer, bara för att man vill lösa situationen, och sedan när denna är löst så kanske det ändå inte blir en bra lösning.

Vad Du än väljer att göra så lycka till.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Usch, vilken tragisk historia. Både för dig och dina hästar.
Och hade jag haft möjlighet så hade jag sagt att jag kan ta honom. Men "tyvärr" har jag redan varit barmhärtig i år så mitt lilla stall är fullt. :S

Det finns ju flera människor därute i Sverige som är jätteduktiga på problemhästar av den här sorten. Tyvärr kostar dom väl pengar. Och det var ju det det var ont om. Men hade man bara fått honom lite mer hanterbar t.ex. genom Horsemanship eller liknande så går det nog helt klart att sälja honom.

Men sen undrar jag över den här killen du bodde med som förskingrade dina pengar. Har du bevis på det och har du anmält honom?
Det är ju bara om ni är gifta som det är gemensamma pengar.

Jag hoppas verkligen att allting löser sig för dig! *Håller alla tummar och tår jag har*
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*

Vad jag inte förstår...

Om man har så lite pengar att man måste välja mellan att skaffa pass eller ha till självrisk/ev avlivning till och men över flera månaders tid- hur kan man då ha möjlighet att hålla en häst med stallplats, foder, resa till stallet, försäkring osv. Jag förstår verkigen inte.
För varje månad har man ju i princip betalt passet?


Javisst har man det om man ställer hästen i skogen utan mat och inte tittar till den och struntar i att betala försäkringen..

Hur tänker du?

Antagligen har väl ts en liten summa in varje månad, där hon precis klarar av att hålla hästen. Jag förstår att hon inte vill ta av nödkassan för att köpa ett pass för då står hon i flera månade utan att kunna betala veterinären om något händer hennes häst.

Och jag förstår om ts vill ha en veckas betänketid på dessa förslag som kommit upp i tråden, hon har trots allt haft hästen i 6 år och bryr sig om den!
Att hon först är tveksam till förslagen är väl normalt? Och att hon sen säger blankt nej till alla förslag när en hel mobb rusar efter henne är väl fullt förståeligt?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Min tanke är såhär, ta det safebeloppet som finns i madrassen och skaffa ett pass för. Det är helt klart i mina ögon värt "risken".

Om hästen skadar sig så allvarligt att den skulle behöva klinikvård, under den tiden det tar att få passet + den tiden det ev. tar att sälja hästen efter den fått passet, så kan TS i värsta fall avliva hästen och det borde hon kunna få på avbetalning på tex 3-4 månader (det som hästen kostade / månad)

TS skulle förmodligen ändå inte ha råd att ha en konvalecent, då är vi på ruta ett igen så avlivning hade nog i ett sådant scenario varit bättre än klinikvård då ev. ränte-% drar iväg...


Att få avbetalning på att avliva en häst är HELT OMÖJLIGT runt omkring där jag bor.
Man måste betala casch rätt i handen INNAN hästen avlivas. :grin:
Detta pga flera oseriösa hästmänniskor som inte betalat för servicen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Alltså! Jag tror vi allihop kan konstantera att avlivning är inte ett alternativ just nu pga ekonomin.

Tyvärr vågar man ju inte ge bort en sån här häst med tanke på att det finns många människor som sen gör hemska saker med dom.
Men det borde väl finnas någon känning eller någon som kan ta emot hästen gratis?

Alltså, jag har en såndär magkänsla att den här hästen skulle kunna bli en toppenhäst om han bara hamnar rätt. Känns tragiskt om det skulle komma till avlivning.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Javisst har man det om man ställer hästen i skogen utan mat och inte tittar till den och struntar i att betala försäkringen..

Hur tänker du?


Eh...what?

Hur jag tänker? Ja om man lever under existensminimum på socialbidrag så har man inte råd att hålla någon häst, period.

Nej jag vill inte att hästen ska stå i skogen och strunta i den, det är liksom hela min POÄNG!

Om det är fler som felläser mina inlägg så till den milda grad var goda låt mig veta detta så jag kan anmäla mig till en språkkurs....
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nu verkar det ju inte som att hon direkt har valt att leva under existensminimum och ha hästen kvar. Det är ju en anledning till att hon vill sälja den. Att hon inte har råd bland annat.
Men faktum kvarstår ju att hon har så sjukt dåligt med pengar att hon har inte råd att få den säljklar eller avliva den. Vad gör man då?
Tror nog att ni kan sluta hacka på henne. Inte direkt att hon har valt det här själv.
Är det någon gång som en del folk här på Buke ska hålla käften om vad dom tycker och tänker så är det ju nu.
Försök att hjälpa henne istället för att prata en massa skit.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag bara undrar hur du kan tro att det är pice of cake för ts att betala ett pass, för det är det uppenbarligen inte.

Hon har inte dom pengarna, jag är också emot att man håller häst under de ekonomiska förutsättningarna men jag håller med skogstrollet här i tråden. Ni går väl hårt åt ts.

Det finns liksom en anledning till att hon startade tråden.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men det borde väl finnas någon känning eller någon som kan ta emot hästen gratis?

Vi hade ju en användare här som erbjöd sig, men det passade inte. TS var inte ens intresserad av att kolla upp erbjudandet närmre. Några egna känningar verkar inte TS ha, i så fall hade hon säkert vänt sig till dem in första hand. Kanhända har hon fått något intressant PM, vi får se om hon dyker upp igen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Vad var det för sorts erbjudande?? Var det att hon inte vill ge bort hästen?
Eller var det till den personen hon inte vill ge hästen till??
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag bara undrar hur du kan tro att det är pice of cake för ts att betala ett pass, för det är det uppenbarligen inte.

Hon har inte dom pengarna, jag är också emot att man håller häst under de ekonomiska förutsättningarna men jag håller med skogstrollet här i tråden. Ni går väl hårt åt ts.

Det finns liksom en anledning till att hon startade tråden.

Ja, hon ville ha råd om hur hon skulle göra...men inga råd passade.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
734
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp