I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Alltså, jag tycker det lät som ett jättebra erbjudande förutom det att hon nämnde att hon inte hade råd att betala 15 000 för honom.
Och då tänker jag i mitt huvve att hmm.. Har hon inte råd att betala 15 000 för honom hur ska hon då ha råd att ta emot honom? Jag vet vad det innebär att ta emot en häst med alla kostnader, all tid och all engagemang.
Och jag hade haft pengarna att köpa honom men hade inte velat betala för en häst som inte går att rida, inte har pass och som man måste jobba så mycket med.
Men har jag inte råd att köpa en häst för 15 000 så har jag inte råd att ha en häst med alla kostnader det är. Är ju lite så jag tänker.

Kan ju vara så att hon har råd med alla utgifter varje månad för hö, skötsel osv, men inte har 15 000 liggandes specifikt för att köpa en häst som hon kanske inte ens kommer nånvart med efter ett tag?

Jag har i dagsläget inte råd/lust att köpa en häst, men jag har råd att ta hand om de 2 jag har för de ingår i min beräknade månadskostnad.
Jag har hö och halm plus betalar hovis, vet, försäkringar och löpande kostnader.
Sen har jag 4 barn , så kan inte lägga allt jag har på bara hästar.

Men skulle nån ställa en häst här en natt när jag sover , så ja, jag skulle kunna ta hand om den, men knappast att jag vill lägga 15 000 i ett kuvert till den som ställt den här. För jag vet ju ingenting om hästens skick.

Jag tycker en hel del förslag här verkar bättre än TS:s egen "hästmardröm" som hon själv beskriver den. Fast jag är inte riktigt klar över hur den ekonomiska situationen egentligen ser ut.

Jag tycker att förslaget om att ge hästen till Nixehen, låter iaf bättre än att avliva den, iom att personen har erfarenhet av problemhästar. Om det nu är hästen som är problemet. Är det inte det, får hästen ändå en chans att få det bra. Antar att man låter vet gå igenom hästen?
Sen kan de ju skriva ett avtal dem emellan vad som ska hända med hästen om det inte funkar, tex att den ska avlivas och inte säljas/skänkas vidare.

Är inte 100, men tycker att det verkade som att TS var beredd på att låta nån avliva hästen och gräva ner den i värsta fall, om jag inte minns fel?
Och då får hon ändå inte de 15 000 som hon verkar vilja ha för att låta nån ta över den. ??

Klockan är mycket, och denna tråd lite rörig, eller jag som är trött :) Kanske jag fattat en massa fel. Sorry isåfall.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nu har jag läst dom inläggen och ska jag vara ärlig så hade jag inte heller gett bort min häst till henne. När hon helt klart säger att hon tekniskt sett inte har råd att köpa honom så hur ska hon då ha råd att ha honom?
Vi har ju konstaterat att hästar kostar pengar, så har man inte råd att köpa dom, så har man inte råd att ha dom. Tyvärr!

.

Du kanske borde läsa inlägget från TS där det står om den buffert som sparas för eventuella vetkostnader..

De pengarna kan man ju ta till avlivning eller pass, för i avlivningsfallet så behövs inte några vetkostnader sedan, ej heller månadskostnaderna..

Voila.!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Suck jag blir så trött.

Min sambo och min familj gör vad de kan för att hjälpa mig och de kan inte hjälpa mig mer ändå gör. Hade Min sambo fått bestämma hade jag haft kvar A. Men min sambo är ingen häst människa han har ingen aning vad som krävs att ha häst.
Nej Min sambo kan just nu inte hjälpa mig med pengar för ett pass då han har köpt hus och vi kommer snart stå med dubbelt boende ett par månader. Ja han kommer kunna hjälpa mig längre fram men inte just nu. Kanske till sommaren.

Sen har inte alla miniskor obegränsade med penga medel. Kan man inte fatta det är man inte så klipsk:angel:

ett räkne ex
inkomst 6000kr
hyra hem1000 kr
häst1400
buskort700
KFM 3300
=-400 kr /månad
= fins inga pengar att spara. Som ni ser så finns inge mat i de pengarna dessutom hyran är inte skälig mot vad det kostar att bo i en villa som man hyr i stockholm så OM man har lite innan för pannbenet ser man ganska snart att någonstans måste pengar komma ifrån och de är från sambo. :eek:
Blir så förbannat trött på spekulationer.
Som jag skrivit inann jag har råd att sörja för honom och den dagliga skötseln och stimulansen är inget problem.
Jag vill att han hamnar på ett bra ställe, med någon enormt seriös människa som tar hand om honom, älskar honom och utvecklar honom. Jag kan ge han några månader om det behövs.

Jag upprepar hade Nihxen bara knipit i tråden så hade jag mer än gärna övervägt den personens erbjuden. Nu kändes det som att hon ville ha han för värdet på försäkringen. Jag överväger just nu tre likande erbjudande som Nihxen har get mig men de är seriösa och håller sig till telefon/pm. Dessutom har jag fått en del erbjudanden om folk som vill ha foderhäst. Jaghar även fått tipps på folk som kan tänka sig hjälpa mig med honom och ta tag i rid problemet. fins bra personer därute. :bow:

Att säga upp försäkringen går inte för mitt brytdatum är i juli och inte förens det slipper jag att betala så den är jag fast med tills juli. Jag har inte några 20% på min försäkring för jag har han försäkrad i if just för att slippa +%.

Kan även säga att jag var glad igår att sparkapitalet fans eftersom A gjorde illa sig när vi släpet ihop han med shetisen. som tur var vart det bara ett ytligt sår men det kunde gått mycket värre och han hade behövts sys. tack och lov räckte det med rengöring.

Sluta spekulera att jag skulle missköta A det finns inte på min karta och värdsbild jag är ex petig med de hästar som jag haft, Jag gör allt för dem och sätter dem alltid före mig själv. Hade jag inte gjort det hade jag inte ens skrivit tråden....
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

har de höjt så mycket :o

vet att det bara gick några hundra när vi skaffade till ett tyskt halvblod utan stam, han hade dock chip....

När vi slaktade en häst för några år sedan fick vi drygt 3500:- då var hämtavgifter mm avdraget.

Annars kanske kolmården kan vara ett alternativ.

kolmården tar inte emot hästar längre.. så det finns inga gratis alternativ till avlivning..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Skönt det ev löser sig för dig & att du har flera erbjudanden att överväga.

Hade gärna gett dig ett erbjudande då rasen är intressant för mig som rider klassiskt, men en resa T&R för att träffa er, sen hästtransportör kostnaden till södra skåne, passfixande, vet.besiktning gör att jag inte kunnat erbjuda dig skäligt pris för honom.
Det blir alldeles för mycket pengar med en sådan osäker häst med det avståndet.

Övervägde att slänga iväg ett pm, men satte mig & räknade på det först. :(
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

jag tror inte att du har misskött din häst.. om man har ett hjärta så gör man inte det..
men, det ändrar inte din situation.. jag känner en man, janne heter han.. han är en fantastisk människa som hjälper hästar som har problem.. jag har använt honom fler gånger.. han är har hjälpt fler människor att få ordning på dom mest galna djur med bra metoder utan att slå eller stressa djuren.. ren underbar horsemanship med andra ord..
jag vet att du kanske inte har råd, men det är det enda alternativet annat än avlivning som jag kan komma på..
kram på dej, och kämpa på!!!!

om du vill ha hans nummer.. maila mig!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tack spirit. att räkna på det, så gör en seriös häst människa och hade du haft råd så hade du varit en som jag utan tvekan kunde övervägt att få honom. Jag är inte omöjlig om man är seriös.
Det viktigaste för mig är inte pengarna, det viktigaste är att någon tittar ut över hagen och känner glädje över att äga världens vackraste A.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tack spirit. att räkna på det, så gör en seriös häst människa och hade du haft råd så hade du varit en som jag utan tvekan kunde övervägt att få honom. Jag är inte omöjlig om man är seriös.
Det viktigaste för mig är inte pengarna, det viktigaste är att någon tittar ut över hagen och känner glädje över att äga världens vackraste A.

Förstår dig fullt ut i detta!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

jag sager igen. hasten MASTE ha ett pass, vem som helst som har honom.. det ar ju det mest kritiska just nu. Jag orkar inte diskutera detta langre, men var hasten hamnar maste han ha pass, aven om han ar hos TS. Jag tycker denna passhysteri ar lite for mkt ocksa men sa ar reglerna och jag finner mig. Sa snalla forsok att fixa ett pass pa ngt satt och vis, tror dina problem kommer att se lattare ut med det..
Du kan ju lagligen inte satta ut hasten pa foder om den inte har pass.. men igen onskar dig lycka till..
En anna sak, KF far inte ta sa mkt pengar att man lever under existens minimum.. Och arbetar du men inte kommer upp i en viss summa har socialen skyldighet att hjalpa dig.. Prata med dem igen...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tack.
Snällt sagt.

Hade det inte varit så stort avstånd mellan, hade det varit mer ekonomiskt försvarbart att göra ett försök.


Hoppas det löser sig för dig.

Jag vet att jag rådde dig precis i början att avliva, men efter mer info kom fram så har han nog fortfarande en viss chans i rätt händer.

Lycka till kommer följa tråden för att se hur det går.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tänkte, om du nu har en buffert på 2-3000. Kan du inte visa sambon tråden så att han förstår din situation lite bättre?
Kanske du kan använda din buffert för att skaffa passet, och om det skulle behövas, i värsta fall låna av din sambo om bufferten skulle behövas under tiden du försöker hitta köpare?
Får du hästen såld lättare iom passet och du åtminstone får en 10 000, så kan du ju betala tillbaka honom.

Min sambo har iofs egen häst, men om det handlade om nåt annat så skulle han nog vilja hjälpa mej även om han inte var intresserad, åtminstone för min skull. Och oxå speciellt om det handlade om ett djur som ska ha det bra.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tänker inte säga ett ord om situationen med hästen men din ekonomi:

Varje kommun har budgetrådgivare vars uppdrag är att hjälpa dig. Just för din del som har skulder hos kfm kan de också hjälpa dig med skuldsanering. Så för din egen del - det första du ska göra ring budgetrådgivningen och diskutera just skuldsanering för som någon annan sa - med en inkomst på 6000 kr är det inte rimligt att kfm tar 3300 kr - då måste det finnas annat som de räknar som inkomst. Enligt kfm hemsida "Normalbeloppet ska för en ensamstående gäldenär vara 4 482 kr i månaden, för sammanlevande makar och därmed jämställda 7 405 kr i månaden ".
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

men som jag uppfattar det är så är det INGEN problemhäst. Flera har ju bevisligen ridit och skött honom utan problem. Det gäller bara att hitta rätt människa, precis som bör göra till alla djur. Där kemin går ihop. Det kan ju inte vara unikt för denna häst?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men det beror väl förmodligen på att TS är sambo? För då räknas ju beloppet på hushållets totala inkomst. Och kommer de tillsammans över normbeloppet så gör soc ingenting. Och det kan väl vara anledningen att KFM kan dra sådana summor varje månad? För att hon och sambon tillsammans har 'råd' att KFM drar det beloppet?

(ursäkta för OT)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Håller med dig! Och vill man slippa risken att någon oseriös får en gratis häst, då kan man ju skriva ett fodervärdsavtal! Och där lägga in precis de villkor man vill ha från båda sidor.

Och lite allmänt så tycker jag 15.000:- är väldigt mycket för en häst som i nuläget är helt obrukbar! Det kommer ju krävas massor med arbete med en sådan häst innan den är både säker och går att använda till något!
För 15.000:- kan man ju få en snäll T-märkt ridbar avelsmärr av halvblodsras på annons i Ridsport, en välhanterad och snäll fullt brukbar pensionerad travare utan fasoner, en jättesnäll äldre ponny osv...
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Tycker du säljer hästen til C-L för 10 000 kr eftersom det är en så atraktiv häst enligt henne /honom ? ....
Mia

Det skulle jag också göra. Och erbjuda mig att från de 10.000:- dra av kostnaden för vad ett pass kostar.
Jag har just registrerat mitt Brandenburgersto i ASVH. Det kostade mig 600:- till ASVH + kostnad för att en ID-kontrollant verifierade konturdiagram mm, och jag gissar att kostnaden för att göra en helt ny ID-kontroll ligger på ungefär samma kostnad. Man kan nog säga att min registrering av häst kostade ca 1600:-. Så 10.000:- - säg jämt 2.000:- är 8.000:-, vore det inte bra betalt för TS häst?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Men får man någonsin 100% kontroll på att hästen man säljer kommer till ett gott hem? Det är ju en chansning att sälja en häst, och har hästen dessutom problem så är ju chansen ännu större att hästen börjar vandra tyvärr! Har sett det så många gånger! :crazy:
Enda chansen som jag ser det att veta att hästen får det 100% bra är ju att sälja till en mycket god vän! Men det är ju långt ifrån säkert att ens goda vänner vill ha just min häst!

Så vad jag menar är ju att det kan ju gå åt h-e om TS säljer sin häst till Tyskland, men det kan ju bli väldigt bra också! Det är ju bara att chansa alternativt inte chansa! :laugh:

Jag vågade inte sälja min gammelpålle. 22 år, fullt brukbar, kanonläromästare, superpsyke och veterinärbesiktigad ua. Så jag lånade ut på foder i stället! Och hade fodervärden efter något år velat köpa för en symbolisk summa, då hade hon fått det. Och jag åkte och hälsade på flera gånger, såg att hästen hade det kanonbra! Jag hade ju då chansen att OM hästen inte fått det bra ta hem honom eller ta bort honom, jag ägde ju honom fortfarande.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Ja Tyskarna är Suckers för Barockhästar, det är ju inget att sticka under stol med, dock måste passet vara klart vid transportering samt hästen gå igenom en friskförklaring, transporten hit kostar 10 papp, samt ägarens säljsumma på det.

Det är inte bara att "Göra" Och i dagsläget har jag ej lagt ut krokar eftersom jag ej fick respons på mitt inlägg.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag fick nyligen betala nästan 3.000 för pass till mitt hingstföl.
Där är iofs inräknat id kontroll, chippning, pass, dna kontroll & anmälaningsavgift till Breeders Trophy.
Renrasigt halvblod egen uppfödning.

Tror jag betalade ca 1000 kr för trav/pre korsningen inkl id kontroll, chip, dna & pass 09. Nu hade denna fulla papper, vet inte om det är skillnad med okänd stam?
Reggades i svenska hästavelsförbundet.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Spirit, Jag tror det hade varit en perfekt häst för dig! Har ej sett den men kombin och ditt intresse o kunnande..Hos dig hade han fått det bra :love:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
734
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp