I morgon fortsätter min hästmardröm

Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

*kl*

Nu måste jag protestera mot den hätska stämningen i tråden. Skärp er för 17! :mad: Jag vet personligen precis hur det känns att sitta med en häst som "ingen vill ha" med kass ekonomi och känna sig hopplöst fast. MAN SKÄNKER INTE BORT SIN HÄST EFTER 5MIN DISKUSSION PÅ ETT INTERNETFORUM!! Att "ni" har mage att kalla TS otacksam för att hon väljer att avvakta är jävligt fräckt. Hon har själv skrivit flera gånger att hon har fått tips via PM som hon följer upp så alldeles uppenbart gör hon ju något.

Jag skulle också ha lämnat tråden, en massa främlingar som säger åt vad man ska göra och sedan förolämpar en när man inte genast lyder = buke från sin allra värsta sida.

*sur som ättika*

:bow:

Jag fattar inte hur folk har mage att sitta och klaga på någon som är i den situationen som TS är, hon försöker ju lösa det för sjutton. Jag förstår också att hon lämnade tråden, så jäkla typiskt Buke att hålla på såhär :mad:

TS: Hoppas att allt löser sig!
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl.

TS. Har du utrustning till hästen? Sälj den, ut på tradera om det är så, så får du ihop mer pengar som förhoppnignsvis kan gå till passet ifall du inte vill ta av "sparpengarna".

Själv lade jag ut en del småprylar, bett, träns etc som jag inte använde, fick ihop nära en tusenlapp. Många bäckar små . . ;)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

MAN SKÄNKER INTE BORT SIN HÄST EFTER 5MIN DISKUSSION PÅ ETT INTERNETFORUM!!
Jo det är en utmärkt lösning när allt har skitit sig.
Det handlar bara om att noga kontrollera vem som man skänker hästen till.

TS har fått färdiga lösningar för hur hon skall kunna bli av med hästen.
Det är bara att tacka och ta emot.
Att då bli girig och få för sig att man vill ha pengar också förstör bara möjligheterna till en lösning.

Jag förstår att Nixehen drar tillbaka sitt erbjudande.
För risken är att TS sedan jagar Nixehen på pengar i all evighet efteråt.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Hur mycket får hästen kosta dig? Fr o m att den kommer hem kommer den att kosta dig varje månad. Att ta bort hästen kommer alltså att sätta stopp för utgifterna. Alternativet - som är spekulativt och på intet sätt ett säkert sätt att bli av med den - är att lägga ut mer pengar (pass) för att eventuellt få den såld. Osäkert dock OM den blir såld och för hur mycket hästen blir såld. Kanske dyker det inte upp någon tillräckligt seriös köpare på länge, och då har hästen ändå kostat både passpengar och uppstallning.

Det är en enkel ekvation, sedan kommer känslorna ivägen. Men kalla, hårda fakta är att man som hästägare är TVUNGEN att ha pass till sin häst. Man är TVUNGEN att följa de lagar och regler som styr hästhållning. Annars riskerar man åtal. Att man av personliga skäl inte kan uppfylla lagar och regler är faktiskt ingen ursäkt. Alla har sina randiga och rutiga orsaker till att djur blir lidande och sitter i kläm (se under Nyheter här på Bukefalos).

Det finns en lägsta-nivå för vad man måste uppfylla som hästägare. Pass och drägliga levnadsförhållande (se djurskyddslagar om utevistelse, sällskap, foder, stallmiljö etc) är en absolut lägsta-nivå. Kan man inte uppfylla detta - då är det dax att på något sätt göra sig till en icke-djurägare. Hur man väljer att hamna på minus-häststatus är en annan fråga, men jag tycker inte det är försvarbart att hålla djur när man inte kan hålla dem lagligt, i väntan på att något kanske ska förändras så man kan ta sitt ansvar.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jo det är en utmärkt lösning när allt har skitit sig.
Det handlar bara om att noga kontrollera vem som man skänker hästen till.

Det är ingenting man gör efter 5 min på ett internetforum. TS får skit för att hon efter ett dygn ännu inte gett bort hästen.
Helt fel. Nej, det är inte att bara tacka och ta emot, herregud så naivt. Inget ont om de som erbjudit sig men sitter man med en häst som har stor potential att bli en vandringspokal så är det INTE att bara tacka och ta emot när någon erbjuder sig att ta hem hästen. Man har ett ansvar att tänka längre än så.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Personligen tycker jag man har ett ansvar att ha pengar att ta bort hästen, så den slipper hamna i den sitsen ägaren har satt hästen i. Om hästen bryter benet i hagen finns alltså inga pengar att ta bort den. Härligt?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

KL
pa grund av omstandigheter har jag fatt saga upp forsakringen pa mina unghastar.. De var 5000 per hast per ar, och det fanns bara inte pengar till det hur jag an vande mig.. De har pass dock Och det kostade mig 14000 per hast att fa det pga import fran utsidan av EU etc.. long story .. Men banne mig jag fick passen och de far bara vara utan forsakring for nu.. Dumt jag vet men da har jag formanen(?) att kunna veterinarvarden sjalv.. OOch med hjalp av granne som ar legitimerad har i sverige kan jag fa meds och sant som ar pa recept, och betala av nar jag kan.. Sa jag valjer att kunna behalla mina hastar och inte ha forsakring, Och skulle det vara sa att de maste ha veterinarvard, ja da far jag ta den smallen nar och OM det hander..
TS snalla om du ar kvar, forsta att pass ar lagen, veterinarforsakring ar inte.. Och det kostar massor att inte ha pass.. En annan sak, om du kan fa alla papper i ordning, sand in och sen kan du kanske betala av det, ibland hander under.. Da ar passet i alla fall pa gang och for det mesta godtas det om kontroll skulle ske.. (Tror jag i alla fall).
Jag orkar inte sla huvudet mot en tegelvagg langre sa jag onskar dig all lycka och hoppas saker ordnar sig for dig..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

TS får skit för att hon efter ett dygn ännu inte gett bort hästen.

Nej TS får skit för att hon vill ha 15 000:- för hästen.
Att vilja ta sig tid att utföra kontroller av den som kan ta emot hästen är ju inte ett problem.
Det är pengarna som TS vill ha som är problemet.

Att skänka bort honom känns inte bra! Dels för att har man ont om pengar och inte kan betala för en häst inte ens 5-6 tusen i en symbolisk summa hur har man då råd att hålla en häst?
Även om man kan så vill man inte i ett sådant här fall.
Det kommer att kosta tillräckligt mycket i alla fall att få ordning på det hela.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Du gör helt rätt i att ta tillbaka ditt erbjudande !
Jag tycker TS behandlar dig respektlöst .

Hej från Hambo

Håller med dig Hambo!

Jag tyckte också synd om TS i trådstarten, men det har nu kraftigt ändrats!

Nödkassa? Hm..
Om läget nu är så kritiskt så kan man ju ta nödkassan till att slaktkostnader, för den behövs ju inte längre till veterinärvård!

Nä, jag skulle nog vilja säga att hela tråden är till för att hitta en stackare till köpare som betalar överpris för en ouppfostrad häst utan pass..

Det stinker..
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag hänger på med ett litet räkneexempel. Betala 15 000 kr för hästen. Betala för passet och bakomliggande arbete. Hämta hästen (transport). Uppstallning ett par månader. Får inte ordning på hästen. Trotjänaravlivning. Runt 30 000 kr för en chansning.

För den summan får jag betydligt trevligare hästar.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Om man vänder på saken lite så här då... Du är själv inte rätt person att få ordning på hästen efter vad jag förstår.

Om du då skulle köpa den tjänsten av någon som kan - säg att det tar några månader att få hästen att bli stabil och bli av med sina olater. Det kostar ett antal tusen varje månad i uppstallning och arbete. Summan hamnar någonstans mellan 15 och 20 000 kr i slutändan. Sen får du hem hästen och kan sälja honom. Lägg till kostnaden för pass på det. Skulle du få ut mer för honom än vad det kostat att få honom säljbar?

Den där typen av häst är faktiskt inte så lätt att hämta hem några pengar på, har man tur går det jämnt upp. Det gör ju också att en person som skulle betala ett antal tusen för honom egentligen skulle gå back om han/hon la motsvarande arbete och kostnader på honom.

Om det nu inte rör sig om en häst som i slutändan skulle bli bra mycket mer eftertraktad förstås.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

kl
Ödmjukhet:
Jag tycker att man i en sånhär tråd kan disskutera med lite ödmjukhet. Jag tycker att L har fått flera realistiska förslag som hon har ratat med olika argument. Men ibland är det just bollandet och lite tid man behöver. För att själv gå igenom situationen en gång till. Utifrån är det oftast enklare att se krasst på allt. Men när man sitter mitt i det. Med en häst man bryr sig om och som man vill ge en chans till. Är det inte lika lätt. Att kräva att TS direkt skall se ljuset och på stört ge efter för den lösning man själv tycker är bara är bara fånigt.

Betänketid:
Det är bra att hon tar lite betänketid på sig och försöker hitta vilken lösning som är bäst för hästen. Jag tycker snarare att det hedrar henne att hon trotts sin ekonomiska situation försöker ge hästen den tiden. Och inte dumpar iväg honom gratis till första bästa bara för att det ekonomiskt skulle vara det bekvämaste.

Hon klarar ju den dagliga hanteringen av hästen så på den punkten är det ju ingen panik. Hon planerar ju inte heller att behålla hästen någon längre tid utan köpa den någon månad hit eller dit. Så avgörandet om ekonomin klarar det får vi väl lämna upp till TS.

Priset:
Hästen är ju bevisligen ute för ett för högt pris i förhållande till marknaden idag, dess dagsskick men kanske även dess marknadsföring m m. Men det kan ju vara värt att göra ett nytt försäljningsförsök med lite ändrad strategi.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Personligen tycker jag man har ett ansvar att ha pengar att ta bort hästen, så den slipper hamna i den sitsen ägaren har satt hästen i. Om hästen bryter benet i hagen finns alltså inga pengar att ta bort den. Härligt?

Har jag påstått att läget är härligt? Nej. Har du missat TS historia kring varför det ekonomiska läget är som det är? Eller är det helt irrelevant?

Det finns pengar till en nödslakt, det är ju därför TS har en buffert som hon inte vill lägga på pass, utifall att hästen plötsligt behöver vård eller bultas.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nej, TS har tidigt i tråden förklarat att hon INTE har råd att avliva hästen. Läs första sidan med inlägg, så står det svart på vitt att det inte är en utväg att avliva hästen istället för försäljning. Det finns inte pengar till det.

Inlägg #3

Tack för ditt svar, tyvärr finns inte de ekonomiska medlen för en avlivning och köra till slakt går inte för han har inget pass. Men tanken har slagit mig hade jag bara råd hade jag gjort det.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Nej, TS har tidigt i tråden förklarat att hon INTE har råd att avliva hästen. Läs första sidan med inlägg, så står det svart på vitt att det inte är en utväg att avliva hästen istället för försäljning. Det finns inte pengar till det.

Inlägg #3

Det framgår också att det finns undanlagt pengar till försäkringens självrisk. Ska hästen avlivas pga brutet ben så finns medel, ska hästen avlivas "utan medicinsk anledning" går det inte på försäkringen.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Jag har inte någonstans sett att avlivning skulle ingå i försäkringen så det ser jag inte alls som något självklart.

Och jag vidhåller att jag tycker det är vansinnigt ansvarslöst att inte ha medel att avliva en häst som man äger, det kan hända mycket som gör att man inte får ut på försäkringen - i de flesta fall måste man lägga ut själv innan försäkringen kan täcka upp. Fråga mig, vi har de tre senaste hästarna inte fått något på vare sig liv- eller veterinärvård trots mångåriga A1-försäkringar.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Så din åsikt är att TS är en ansvarslös hästägare för att hon fastnade i ett destruktivt förhållande, förlorande alla sina pengar då han förskingrade dem och nu betalar av till KF och därför lever på existensminimum?

Ibland kan man faktiskt inte lösa allt hur gärna man än vill.

Jag efterlyser ödmjukhet.

God jul och lycka till TS.

(Fråga mig, jag har själv avlivat häst pga brister i försäkringen och blivit djupt skuldsatt då jag på kuppen förlorade en provanställning och blev arbetslös.)
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

En häst är en kostnad som fortlöper varje månad. Det är konstigt att inte fogden tagit hästen ifrån TS redan.

Om hästen säljs, ges bort eller skjuts är egentligen inte relevant. Den kostar pengar som TS skulle behöva betala av till fogden för, för att senare kunna starta upp ett nytt liv.

TS har dessutom skrivit att hon har en sambo som är villig att betala bil och bensin. Kanske denne kan betala ett pass till hästen för dom kommande bensinpengarna istället?

Så hästen blir såld. Eller slaktad.
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Om hästen säljs, ges bort eller skjuts är egentligen inte relevant. Den kostar pengar

Skulle du resonera så om du en dag upptäckte att någon förskingrat dina sista ören? Skulle du inte bry dig om vad som hände med dina hästar bara de försvann snabbt?
 
Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm

Det kan ju ses som ansvarslöst att inte göra sig av med hästen när man bevisligen inte har råd med den.
När det faktiskt finns lösningar på problemet.

Hade det inte funnits någon lösning hade vi inte kritiserat henne heller, men nu finns det flertalet lösningar men inget som hon tycker duger och då är hon antagligen inte så utfattig som hon utger sig för att vara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 059
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
734
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 819
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp