I form- när?

finapina

Trådstartare
När rider du din häst i form? Hela dressyrpasset? I hoppning? På uteritten? Hur stor del (i tid) jobbar du den i form av passet?

Sv: I form- när?

Jag rider nog större delen av passen i form. Fast jag varierar en hel del i formen. Typ när ja rider fram så vill jag ha en lång ganska låg och avslappnad form. När jag sedan rider på kort tygel, beroende på övning, så vill jag ha hästen i en högre form. Näsan ska alltid peka neråt när ja rider typ. Avskyr att ha öronen vid mitt ansikte :p.

Uteritt så ska formen alltid va hyfsat bra men jag ställer oftast inte några större krav på formen ute. När man busar till det med en härlig galopp så får hästen ha en fri form bara den inte slänger med huvudet.

I hoppningen blir det under framridningen och mellan hindren. Det blir typ automatiskt så för mig o hästen fast jag kräver ingen direkt bärighet eller så :).

Så jag rider i stort sett hästen i form hela passen. Men jag lägger in skritt pauser ganska ofta på lång tygel så hästen kan få sträcka ut sig lite :)

Jag rider hästen i form alla ridpass, både på banan och ute. Ute blir formen dock inte lika bra som på banan, men vi gör så gott vi kan och gläds åt framstegen vi gör :)

Har ibland tänkt att jag ska strunta i formen ute ibland för att vara "snäll" mot hästen, men då får vi problem med gångarterna (har en islandshäst som har lätt att bli passaktig) och det sliter på henne att strutta fram. Däremot så skrittar jag på lång tygel flera gånger per ridpass och när vi busgalopperar så bryr jag mig förstås inte om formen :p

"I form" är ett ganska luddigt begrepp tycker jag.
Arbeta med bakkärran vill jag alltid att hästen ska göra. Jag vill aldrig sitta på ryggraden utan önskvärt är förstås att det är musklerna som bär mig.
Men sen hur formen ser ut, typ låg eller hög, samlad eller friare etc. beror förstås på vad jag gör just då i ridpasset. En snabb galopp ute kräver till exempel en annan form än vad jag rider i om jag rider skolor i paddocken.

Varenda sekund rider jag i en för mig önskvärd form. I skritt på lång tygel vill jag ha en aktiv skritt och att hästen bjuder fram, jämnt till båda tyglarna även om de är långa, inget slingrande och velande. I trav kan jag mycket väl trava på hellösa tyglar och bara hålla en hand i spännet men fortfarande rider jag aktivt och vill ha ut något av det. Likaså om jag travar barbacka och egentligen bara "åker med" i grimma på löst snöre så ska hästen stanna inom ramen, vara uppmärksam och inte fjanta omkring spänt tex. I galopp rider jag sällan på helt lös tygel om jag inte rider barbacka men borde kanske, vill gärna hjälpa lite för mycket. Men även om vi galopperar fullt ös medvetslös så vill jag ha jämnt bjudning till båda tyglarna och att hästen inte faller ner på ena bogen eller blir tung i galoppen eller spänd och inte går över ryggen och jag rider alltid aktivt för att hamna i ett bättre läge - eller så försöker jag ge fan i att rida och låta hästen vara i fred, det hade varit bättre om jag gjorde det oftare. Självbärighet liksom :angel:

Jag rider i princip alltid hästen i den form jag tycker ändamålet kräver. I dressyren, mer samlad form. I hoppning och uteridning lite öppnare form, och även vid lång tygel så krävs att hästen ska kännas rundad i formen och inte gå som en hängmatta.

Definiera vad som är form. Tycker du dressyrformen är lämplig vid en snabb galopp ute i skogen?

Jag försöker alltid jobba mot en för ändamålet bra form. Hästen är inte så enkel att lösgöra och går helst med huvudet i vädret. Så är ofta att hon i t ex dressyr passet kommer upp ordentligt med ryggen i slutet av passet.

Jag rider alltid hästen i form. Undantag då om jag skrittar ut eller bara ska busa på uteritten, då brukar jag inte ställa sådana krav. Men när jag travar av har jag hästen i en mycket låg form så den kan sträcka ut sig ordenligt. Och när jag skrittar fram- och av är det ju långa tyglar och ingen form :)

På ridbanan rider jag alltid i form. På uteritterna kräver jag väldigt sällan att hästen ska gå i form men har en otroligt ambitiös häst som söker sig ner i form per automatik om vi håller ett högre tempo än skritt :)

Gå i form är ju ett uttryck som innebär väldigt olika för många.

Jag vill alltid att min häst går i en form där han bär sig själv och arbetar rätt med ryggen, det behöver inte per automatik betyda att han kröker på nacken och ser ut som en dressyrhäst. Han söker sig alltid framåt neråt till en väldigt behaglig och avslappnad form så fort man kortar tyglarna lite. Jag tvingar aldrig honom att böja på halsen, för det är inte halsen som talar om om det är rätt form.

Jag kan bara hålla med övriga här. Att gå i form är för mig när hästen använder sin kropp på ett sätt som minimerar slitage och skaderisk. Sedan varierar formen beroende på vilket arbete den gör. Även detta varierar under ett och samma ridpass.

Unghästen rids i hög form kanske en långsida eller ett varv på volten för att sedan längas ut igen. En häst som är äldre, mer utbildad och starkare får gå längre avsnitt men även den får sträcka ut i en lägre form under passet.

Hopphästen ska också gå i form, ganska hög form under markarbetet för styrkan, smidigheten och lydnadens skull. Men under hoppningen i en annan form - man alltid i form!

I form kan ju betyda lite olika saker. Det finns ju olika former om inte annat. :)

När jag rider ut på långtur går han mestadels i fri form vid skritt, dvs han kan gå och dra benen efter sig bäst han vill. Dock inte i trav, då ställer jag lite mer krav på balans och vill ofta att han samlar sig lite, ibland i lite högre samlad form och ibland lägre mer avslappnad. Under kortare ritter kan det bli mycket jobb, vid längre turer mindre.

På banan arbetar jag ju med formen från första steget. Jag ger honom många och korta pauser dock. Ibland jobbar vi med lång och låg form, ibland högre och mer samlad, det beror lite på hur han känns och vad han behöver. Känns han stel och ovillig brukar jag fokusera på avslappning och då är formen först lite lägre och rörligare, och när jag vill jobba med balans och samling ber jag om en lite högre och mer samlad form.

När rider du din häst i form? Hela dressyrpasset? I hoppning? På uteritten? Hur stor del (i tid) jobbar du den i form av passet?
Min häst arbetar jag alltid i balans, han ska bära sig själv. Hög eller låg kort eller lång form beror helt och hållet på vad det är vi sysslar med. med alltid bära sig och gå korrekt ska han göra, alltså inte hamna på bogar eller släppa rygg och bakben.

Jag ser inte att det finns någon situation som gynnar hästen att tappa formen, med andra ord sänkt rygg, efterkommande bakben osv, ger bara spänningar.

Senast ändrad:

Alltid.

Sen varierar jag form genom hela passet och det innefattar även fri form, dvs på långa utsläppta tyglar.

Precis som flera skrivit så är ju "i form" ett begrepp som innefattar väldigt mycket men det viktiga är att hästen jobbar på ett sätt att den skyddas från att skadas och jobbar med kroppen på rätt sätt vid arbete och under ryttare.

Det viktiga för mig är att den jobbar korrekt med påskjut bakifrån där den kan använda ryggen rätt, sen vars den har huvudet är det minst viktiga så länge den går avslappnat, smidigt, i balans, med egen bärighet och ärligt. Även att formen i hästens kropp ska anpassas utefter vad det är man gör

Form är ett begrepp snarare för mig hur hästen ser ut när den jobbar (ex lång, hög, kort, fri) och det betyder inte enbart att den går med krökt nacke utan det är hela hästens kropp som ska vara i fokus.
Att säga "gå i form" är egentligen väldigt vilseledande när man snarare borde diskutera "vilken form"

Senast ändrad:

Alltid men i olika form beroende på vad vi gör, rider ju inte i en dressyr form när vi hoppar.

Men aldrig tillåtet att ha bakdelen släpandes efter eller sänka ryggen inte ens på långa tyglar i skritt.

Senast ändrad:

Jag tycker The Connemara sammanfattade det hela bra i #7.
Så fort man sitter på ska hästen gå "i form" om det så är långa tyglar eller dressyr på toppnivå måste hästen bära sig korrekt, formen ser bara olika ut i de olika momenten.

Formen är ju till för att hästen ska bära sig och ryttaren korrekt med minsta möjliga slitage.

Form kan ju diskuteras in absurdum, tyvärr låser alldeles för många sig vid huvud och halspositionen och kan tjata om "lång och låg" tills de kräks, faktum är att det intressanta i det hela är vad rygg och bakben gör och då är det snarare "höjd och vinklade" man ska ha som mantra, sen ska ju formen givetvis justeras för att passa tillfället.

Ryttare som fokuserar på huvud och hals tenderar alltid att få hästar som går på framdelen (även om den vackert böjer på halsen, som ju inte automatiskt betyder att hästen jobbar).

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 403
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Rolf-Göran Bengtsson. De rider i den individuella hoppningen som inleds med måndagens...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
538
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Favorittrycket utifrån har inte påverkat det svenska hopplaget, som kom som titelförsvarare. Det säger förbundskapten Henrik Ankarcrona...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka