I dag var det dax

M

martina

I dag satt jag i vagnen för första gången efter pollan. Hon var jätte duktig, men vi ska fortsätta mkt med tömkörningen i alla fall.
Det blev bara några meter men det är ju så det ska vara. Skynda långsamt.

Problemet är bara att selen har en, enligt mig ialla fall, dålig passform. (En sån där billig skit för 1300:-) samt att jag inte förstår mig på hur draglinorna ska fästas. B**jes skit i nylon. Så det är ju bara till å skrapa ihop pengar å köpa nytt.

Tips på bra selar till mini-shetland önskas :)

Luddigt i ett lyckorus

På vilket sätt är det du inte förstår hur draglinorna ska fästas?
Vi har också nylondraglinorna från Börjes och det är inget fel på dom. De är helt okej. Har du en svängel för återfallslina så är det bara att du drar igenom linan i metallöglan som är längst ner på draglinan. Trä igenom den änden som är nere vig öglan först, inte den änden som spännet sitter på.
Annars kan du köpa till schackel och hakar om du har öglor på svängeln. Finns på t.ex. Biltema eller båtaffärer. Då är det bara att haka fast linan i svängeln.

Tack men mer tips!

Jag har en svängel med öglor på som draglinan ska fästas i. Men när jag sticker igenom den änden med den lilla 4-kantiga metall öglan,i öglan på svängeln, så måste den ju "låsas" genom att andra änden träs igenom 4-kantsöglan. Så långt allt väll, tills jag kommer till spännet som gör att man kan schystera längden på. Det spännet är större än 4-kantsöglan, och säger då stopp. Har jag gjort käpprätt fel :confused:

Dra igenom linan i sig själv (som jag tror du menar) kan jag ju, men bara runt svängeln, inte i öglan på svängeln.

Hjälp

Re: Tack men mer tips!

Tips! Håll i ögglan tryck igenom linan, bakifrån så att säga. Detta låter konstigt men prova. Tänk inte på att du måste dra igenom spännet ifram. Det går att fixa till i bakändan på linan.
/M

Jag är inte riktigt säker på att jag har förstått dig rätt, men om du har tänkt att fästa linan som en återfallslina (det är då man drar linan genom öglan på draglinan), så ska linan INTE in i öglan på SVÄNGELN. Isåfall ska linan då ligga INNANFÖR svängelöglan, som då fungerar som ett stopp för att inte linan ska halka av i sidled från svängeln.
Om du ska använda öglorna på svängeln så måste du ha hakar, (schackel och karbinhakar tillsammans fungerar bra) och då är det bara att haka fast svängel och linor i varann. Det är ett enkelt och bra sätt tycker jag.
Hoppas du förstår hur jag menar! :)

Tack Tack!! Jag gjorde rätt då i allafall. Fast jag trodde att linan skulle vara i öglan.

Ska prova igen!! annars får det bli kättingar med brandhakar. Tack igen :bump:

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 516
Senast: Puffindog
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 332
Senast: trassel
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 551
Senast: Liten
·
Körning Har lite småplaner på att ta upp körningen med min connemara. Han kördes när jag köpte honom av uppfödaren för 5år sedan men sen dess...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25