I dag gick det åt "fanders"...på riktigt!!

Fahlis

Trådstartare
Ja, idag "small proppen":eek:!

Min pålle är, som några kanske kommer ihåg, inkörd redan som 1-åring (nu 3½) o körd regelbundet. Han blev inriden i vintras o jag har nu i höst börjat att körträna i Åstorp.

Idag tömkörde Sven som vanligt honom som uppvärmning. Vi kopplade sedan på vagnen och körde inomhus både i skritt o trav. Nemaproblemas...cool:cool: som vanligt.

Mot slutet tyckte Sven att vi skulle ta en tur ut på utebanan. Sagt o gjort vi skrittade ut och var precis på väg in på banan (svängde in åt vänster) då :devil: flög i Shiloh! Liten bockning o bakutspark som resulterade i höger bakben över skakeln o draglinan. Därefter två stegringar som gjorde att hö skakeln knäcktes... o sen for han iväg!
Sven skrek: Hoppa!
Vi slängde oss båda två åt vars ett håll, av vagnen. Sven med vänster töm kvar i handen (tack o lov). Sen sprang Shiloh hejvilt runt Sven med trasig vagn släpandes efter sig. Varv efter varv efter varv.....tills han långt om länge inte orkade mer. Då kunde jag locka honom att stanna med hjälp av en mat-hink så vi kunde få loss vagnen.

Sven tömkörde honom sedan ett tag i andra varvet. Tog in honom i ridhuset igen för inspektion av skador. Det "enda" vi kunde hitta var att höger draglina hade skavt/bränt av all hår o skinn på insidan av vä bakben (insidan "låret") ca. 1 dm i diameter. Trots att han sprang m den trasiga skakeln in under magen, mellan benen så verkar han ha lyckats undvika den. (Som det ser ut nu iaf.)
På med fleecetäcke o lastade sen utan några större mankemanger.

Blev en rejäl avduschning när vi kom hem till stallet, stackaren var ju helt genomsvettig. Tvättade såret så gott jag kunde o la på svett-täcke o regntäcket m fleece. När jag lämnade stod han lugnt o tugga hö.

Har ringt o fått tid hos veterinär i morgon bitti, för säkerhets skull!! Kan ju vara något jag missat, el som märks först efteråt + att de kollar såret.

Jag tackar alla högre makter för att träns o töm höll, annars hade det gått RIKTIGT, RIKTIGT illa!

Min fråga till er som kan o vet: Ska jag spänna för honom igen så fort som möjligt, eller? Hon som har stallet är travtränare o enl. henne gör man så på travet. Vad tror ni?

Sv: I dag gick det åt "fanders"...på riktigt!!

Fråga Sven. Det är din tränare och han var där. Han kommer veta. Det är en klok man.

Jo, han är en klok man :)!
Min tanke är oxå att jag ska prata lite med honom om hur vi ska göra i fortsättningen!
Var hos vet precis! Inga större skador tack o lov!
Skinnflådd på vänster bak (som jag sa tidigare), mindre sår på höger has o 2 skärsår på ballarna (oxå på hö bak). Så man får väl säga att vi hade tur i oturen :angel:!

Otäckt! Det känns som att du kunde ha warit i riskzonen att bli "öwerkörd" om hästen gick in på en wolt? Tur att ni klarade er!

Jag har ju bara erfarenhet aw min shettis-skenkula. Han sprang med trasig wagn i ridhuset tills han tröttnade. Efter det gik det bra att köra ett tiotal gånger innan det small igen. Då stack han under en tur i skogen pga att det slamrade lite i wagnen. Och sedan funkade det 10 gånger till och sen skenade han igen. Nu är han hagprydnad.

Så jag will wäl mest bara säga att äwen om det går bra att spänna för igen, tänk på att det kan komma en reaktion längre fram (när man börjar känna sig säker igen)! Lycka till!

När man kör in en häst gör man det på alla tänkbara underlag som man kan tänkas att påträffa i det dagliga livet.
Vad jag menar är att bara för att hästen/ponnyn går lugnt i ett ridhus är den inte säker och inkörd.
Nya ljud med grus mot hjul/vagnskorg etc kan överraska hästen. Jag skulle backa några steg i inkörningsprocessen och börja om med linor/skaklar i gruset utomhus. När hästen inte reagerar ta vagnen och gå bredvid, mötandes och bakom medan kusken tömkör.

Därefter spänna för med en longerlina i en kapson eller i bettet som groomen/groomarna håller på varsin sida. Sätt på en slaggjord för säkerhetsskull så att den inte kan få upp bakbenen.
När man sedan anser att hästen är trygg har groomen fortfarande linan i hästen med i vagnen ett antal gånger som en säkerhet
Lycka till

Mitt svar på frågan är JA definitivt tycker jag att ni först ska prova och se om hon verkar rädd för vagnen om hon är det så får ni nog tyvärr börja om med inkörningen. Dock så kommer förmodligen stegen fram till skaklarna att gå ganska fort.
Anledningen till svaret är att jag tror inte att anledningen till att :devil: flög i Shiloh var vagnen utan jag tror att han bara blev glad att få komma ut på en stor öppen yta. Hon är trots allt fortfarande en unghäst och bockningar är vad unghästar är alldra bäst på. :angel: Man får helt enkelt inte glömma att en unghäst alltid är en unghäst.
Dock beror nog allt som hände efter bockningen och sparken på att vagnen gjorde henne illa. Om man i ett sådant fall hade ridit i stället så hade det inte varit mer med det än att hon hade bockat.
Jag är faktiskt lite förvånad över att ni inte spännde för direkt efter.

Shiloh är körd mycket o på alla sorters underlag. Grusvägar, gräs, sand, travbana, osv. I alla tre gångarterna.
Men i fortsättningen blir det m slaggjord!

Ja, jag tror oxå att han blev "glad i hågen" (o egentligen inte att :devil: flög i honom). Troligtvis gjorde det det mjuka underlaget sitt o kanske för att det var träning av hundar i ridhuset vi precis passerade. Hade det varit på rakt spår hade det nog gått annorlunda, men nu valde han att "skoja till det" i svängen...och så blev det inte så skojjigt:o!
Ärligt talat tror jag inte det blir några större problem men det får tiden utvisa!
Tyvärr så kunde vi inte spänna för igen då både sele o vagn gick sönder + att det var träning o fler stod på tur!

Hehe gissade på att du skulle svara så :P
Eftersom att du var i Åstorp så tror jag inte att det hade varit några störe problem att fixa nya grejer om man hade ringt runt och frågat.
Det stora problemet hade legat i om alla ridhusen vart upptagna.
Hur går det nu? har ni spännt för änu?

Jag har en travare(varmblod) sen 3 år tillbaka å ägaren innan hade ägt henne som föl och som du säkert redan vet så körs dom in tidigt. Vid 1 års ålder stack hon med vagn å mer eller mindre allt gick sönder. Dom trodde inte att det skulle gå att köra na igen då hon var så ung vid olyckan men dom spände för na å allt gick prima:laugh: Har sedan vid ett senare tillfälle ramlat över en halmbal med vagn å allt så tömmarna snörde ihop benen på henne så hon vart helt fast men även efter detta gick det å köra henne.

Så jag säger bara lycka till,det kommer å gå bra

Haha, jag skulle inte lånat ut mina grejer den dagen :)

Hoppas ni får rätsida på shiloh, jag har följt er så länge!

Nej, kändes inte riktigt OK att propsa på att få låna utrustning i det läget :crazy:. Dessutom var det en hel del ekipage i alla 3 ridhusen + att jag var själv där m Shiloh. (Så det var ju "bara" jag o Sven....o Shiloh.)

Jag har tömkört ett par gånger o har även varit tillbaks i Åstorp där Sven tömkört honom...och det har gått bra, som det brukar. Men än har vagnen inte kommit på!

Nu har jag även drabbats av olyckan att ha blivit bestulen på bröstsele m alla tillbehör, tömkörningsgjorden, ALLA mina tömmar, en del täcken, huvudlag/träns, mina 2 sadlar, selunderlägg, polypads, schabrak, penicillinsalvan till Shiloh´s "körskada" m.m.
Detta efter ett inbrott/stöld i stallet under natten nu mellan torsdag o fredag!
Så, som det ser ut nu har jag ingenting att arbeta Shiloh i/med!

...och nu i början av veckan är det bestämt att vi ska byta stall, till ett som både har paddock o ridhus..........väl tajmat skulle jag vilja säga ;)!

Så nu blir det att ta en dust med f-bolaget och köpa in nya grejjer + en slagrem :D!

Vad är det man säger? Det som inte dödar en, härdar en! :rofl:

:devil: Fy för tjuvar! :devil: Fattar inte att det är så svårt att skilja på ditt och mitt!

Hur har det gått, vad säger f-bolaget om detta? Får man ut det man ska för sina grejer?

/jenny

Liknande trådar

Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 400
Senast: Zarro
·
Träning Jag har 2 barnbarn här på sommarlovet. De är 10 o 12 år. Vi föder upp ridponnyer men har inga f n lämpliga för dessa barn att rida på...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 886
Senast: lil-sis
·
W
Hästvård Nu ger jag snart upp, pållan blir inte bättre. Hoppas ni har några tips eller nya tankebanor som kanske kan hjälpa mig. Jag ska försöka...
2
Svar
22
· Visningar
2 331
Senast: Wizzla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar