I behov av råd

S

sarahidh

Hejsan!

Jag är en otroligt förvirrad ägare av ett 5-årigt D-ponny sto.

Jag har haft henne sen hon var två så jag vet hur hon är och hur hon fungerar.

Efter den senaste hopptävlingen så fick hon två kraftiga överben där fram så hon har stått i ca en månad just nu. Och vi ska åka till veterinären nästa vecka.

Men det som faktiskt oroar mig mest är att hon har vart som en annan häst dom senaste två månaderna.
Hon skakar på huvudet konstant när ja ryktar henne och rider henne som att det är något som hon vill få av. Jag har känt överallt och hon har inte ont och ja har även letat efter kryp som en galning eftersom hon har klimärken över hela kroppen på mårnarna men hittar absolut ingenting. Det hela känns väldigt konstigt och jag har inte en aning om va de kan vara.
Hon är även rätt tjock och har vart det nu sen sommaren. Hon får inte mycket hö och endast betfor,havre och mineraler. Jag tränade henne regelbundet med två hoppträningar, dressyr, långa uteritter och backar. Och hon har bra kondition och ryggmuskler men ändå så är hon tjock?

Så snälla hjälp mig den som vet, jag blir otroligt tacksam om någon kan ge mig några råd:confused:

Sv: I behov av råd

Om hästen är för tjock får den för mycket mat. Ett generellt råd är att minska i första hand på kraftfodret och hålla grovfodergivan stor.
För att veta om det är rätt råd gällande utfodring av just din häst skulle man behöva veta analysvärdet på grofodret och gärna lite mer om vilka mängder du utfodrar med idag. Till exempel kan ett grovfoder med lågt proteininnehåll behöva balanseras upp av ett proteinrikt kraftfoder.

Hur mycket av varje får hon?

På vilket sätt är hon tjock?
Med tanke på att det står att hon "får inte mkt hö" så kan det mkt väl vara så att hon får för lite hö, så magen istället blir uppsvälld.
Man ska inte banta hästen genom att ge väldigt lite grovfoder, eftersom det bara bidrar till att magen inte fungerar som den ska.
Det kan även få hästen att må dåligt psykiskt och fysiskt, vilket kan göra att hästen beter sig "konstigt"!!

Sen om hästen kliar sig överallt så måste det såklart kollas upp. Prata med veterinären när du ändå är där.
Vår unghäst hade boxvila i somras och kliade sig som en tok, vi fick nåt schampo som hjälpte jättebra.
Men det är ju viktigt att man tar reda på varför hästen kliar sig. Det mest troliga är väl att hästen har löss, ett strö som den inte tål, eller inte sköts på rätt sätt (får stå svettig, har för varmt täcke osv).

Hon är bara rund om magen.

Ja ger henne 2 dl betfor, 3 dl havre och 1 dl mineraler. Sen får hon 6 kilo hö. Hon fick 4 efter sommaren eftersom de fortfarande fanns bete kvar.

Jag ska kolla en gång till och se vad de är som stör henne. Det vore ju toppen om hästar kunde prata. Så nu under hennes vila så går vi promenader ca 20 minuter och sen undersöker ja henne innan noggrant och efter. Men de kommer förhoppningsvis lösa sig bra.

Tack så hemkt mycket för dina råd

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 923
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård jag vet varken in eller ut. jag har ett 8 årigt halvblod med shivering, och ganska mycket sådant också.. har ägt honom i snart 2 år...
Svar
17
· Visningar
3 189
Senast: Cillen89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka