Hyresgästerna igen - avflyttning?

Myzan87

Trådstartare
Torsdags så skickade jag ett rekommenderat brev till de som hyr min fastighet om att jag säger upp hyresavtalet och att de har 3månader (som i enlighet med kontraktet) på sig att skaffa nytt boende. Eftersom jag har haft lite problem med dom och upplever mannen som hotfull valde jag att skicka ett brev.

Igår kväll ringde kvinnan och frågade vad det var för j*vla brev jag hade skickat och då fick jag tala om det över telefon. Herreminjesus vad hon blev förbannad och skrek diverse saker till mej. Jag förklarade att de har fram till 31augusti på sig att skaffa nytt och därefter behöver jag min fastighet själv. Hon hotade med att slå både mej och min mor ifall hon såg oss (detta är polisanmält eftersom jag tror starkt att de kan verkställa hotet) och detta gällde också om mannen såg oss.

Hon sade också att hon sket fullständigt i kontraktet vi skrev och att de tänkte inte betala hyra för juni utan de flyttar ut inom en vecka. Fine, det är upp till dom men då ska de också vara ute inom en vecka.

Under hela samtalet lyckas jag behålla lugnet och sakligheten medans hon går till personangrepp och kallar mej i korta drag för ansvarslös omyndigförklarad patetisk människa som är dum i huvudet. Kanske inte så jättebra att ta uppsägningen över telefon en lördagskväll men jag är jätteglad över att jag inte hade druckit något på festen vi var på!

Så i princip vågar jag inte sätta min fot i min fastighet förrens om en vecka då de ska vara borta påstår hon. Och det känns halvt som halvt att jag får ta detta som en lärdom och hoppas att bostaden är i hyfsat skick. Även om jag innerst inne vet att det är fel att tänka så.

Men hur ska jag göra med elen (de som står på abonnemanget) exempelvis? Tecka nytt abonnemang den 1juni?

De flyttade in med kort varsel och nu flyttar de ut igen lika snabbt. Så mycket med att följa kontraktet. Fast de har de egentligen aldrig gjort :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Hon hotade med att slå både mej och min mor ifall hon såg oss (detta är polisanmält eftersom jag tror starkt att de kan verkställa hotet) och detta gällde också om mannen såg oss.

Det där är inte bra.
Du borde tagit det på SMS eller mejl så att det funnits bevarat.

Värst är att de antagligen gör skit som de inte vill att någon skall se, därav hoten mot er.
Låt dem flytta och var glad att du blir av med dem.
Håll tummarna att de inte förstört för mycket.

Jaga dem på de sista 3 hyrorna även om de flyttat.
De måste faktiskt betala dessa enligt kontraktet.
Låt deras elabonnemang ligga kvar till sista datum också.
Det är deras sak att säga upp det.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Har följt era trådar och herregud man blir ju mörkrädd av vilket hyresgästspack det finns därute som beter sig som huliganer :nailbiting:

Bara en sån sak som att Vägra flytta ut! Jag visste inte ens att det var en möjlighet innan jag läst om det här på buke.

Förstår även att en sån som jag helt klart är en mönsterhyresgäst. Igår plockde jag tillochmed upp resterna av vovs slaktade pinne i gräset, så det inte ska bli nån skada på gräsklipparen när hyresvärdarna klipper nästa gång :o Nu blir det ju inte det, men man vet aldrig och jag dör nog hellre än är till besvär...
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Det där är inte bra.
Du borde tagit det på SMS eller mejl så att det funnits bevarat.

Värst är att de antagligen gör skit som de inte vill att någon skall se, därav hoten mot er.
Låt dem flytta och var glad att du blir av med dem.
Håll tummarna att de inte förstört för mycket.

Jaga dem på de sista 3 hyrorna även om de flyttat.
De måste faktiskt betala dessa enligt kontraktet.
Låt deras elabonnemang ligga kvar till sista datum också.
Det är deras sak att säga upp det.

Nu vet jag inte hur det ser ut med deras betalningsanmärkningar sen tidigare, men om de inte har det kan det vara idé att vänta så länge som möjligt med att kräva pengarna.

Så de får annat boende, sen kan du kan du bussa fogden på dem.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Det där är inte bra.
Du borde tagit det på SMS eller mejl så att det funnits bevarat.

Värst är att de antagligen gör skit som de inte vill att någon skall se, därav hoten mot er.
Låt dem flytta och var glad att du blir av med dem.
Håll tummarna att de inte förstört för mycket.

Jaga dem på de sista 3 hyrorna även om de flyttat.
De måste faktiskt betala dessa enligt kontraktet.
Låt deras elabonnemang ligga kvar till sista datum också.
Det är deras sak att säga upp det.

Vissa telefoner går det även att spela in samtalen men det gör det dessvärre inte på min :( Polisen fick i alla fall namn, numret hon ringde ifrån och vilket klockslag detta skedde vid.

Man får vara glad åt att de i alla fall flyttar och hoppas att det inte är allt förmycket förstört. Men det återstår att se om de flyttar eller om de faktiskt mer om förlängning. Fast jag har svårt att tänka mej att de sjunker så pass lågt att de ringer och frågar. Sen har jag ingen aning om hur jag ska få nycklarna.

Om jag kräver dom på de tre hyrorna som det står skrivet i kontraktet, kan jag då bruka fastigheten exempelvis genom att börja renovera/riva? För de borde väl rimligtvis ha tillgång till fastigheten om de betalar de sista månaderna? Och vart ska jag vända mej för att kräva inhyrorna? Det rör sig ändå om 9900kr.

Tack ännu en gång för hjälpen :)
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Tyvärr finns det sådana människor som försöker med alla medel få som de själva vill. Man kan tycka att det står klart och tydligt så då borde det vara enkelt att följa för båda parter. Och det man inte trodde kunde hända, det är just vad som händer ;)
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Nu vet jag inte hur det ser ut med deras betalningsanmärkningar sen tidigare, men om de inte har det kan det vara idé att vänta så länge som möjligt med att kräva pengarna.

Så de får annat boende, sen kan du kan du bussa fogden på dem.

Nu vet inte jag med säkerhet att de har anmärkningar hos fogden men enligt ryktesvägen (svägerskan som har hört det från dottern i familjen) så skulle kvinnan ha det, så det är därför mannen står på alla avtal. Och det är även mannen som står på hyresavtalet. Kanske ska tilläggas att han är sjukpensionär.

Så här i efterhand skulle jag aldrig ha gått med på att hyra ut, särskillt inte innan jag fått tänka igenom allt.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Ett tips är att verkligen kräva dom på hyrorna, betalar dom inte så se till att det hamnar hos kronofogden, på så vis så kan framtida hyresvärdar se att dom haft problem med att betala hyra och på så vis själva slipper hyra ut till dom. Vilket puckat folk, skönt att du blir av med dom!
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Håller med, det är jätteviktigt att så långt det är möjligt synliggöra att de inte sköter sig. Det kan bli ett varningstecken för andra.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

För de borde väl rimligtvis ha tillgång till fastigheten om de betalar de sista månaderna?
Nej inte om de överger bostaden.
De är dock fortfarande betalningsansvariga för hyrorna under uppsägningstiden.
Och det behöver inte vara städat förrän den går ut.

Så du kan kommendera tillbaka dem för flyttstädning om det inte är gjort, alternativt ta betalt.

Och vart ska jag vända mej för att kräva inhyrorna? Det rör sig ändå om 9900kr.

Det tar du hos kronofogden efter att du skrivit påminnelser med sista betaldatum på.

Här är en länk till hur det går till:
http://kronofogden.se/

Jag skall också köra ett sådant race på saker som inte är betalda.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Ett tips är att verkligen kräva dom på hyrorna, betalar dom inte så se till att det hamnar hos kronofogden, på så vis så kan framtida hyresvärdar se att dom haft problem med att betala hyra och på så vis själva slipper hyra ut till dom.

Ja det är jätteviktigt.
Som hyresvärd så är det ett av de första ställen som man ringer till vid en kontroll.
En obetald hyresskuld är ett absolut stopp, så även andra skulder till hyresvärdar och till privatpersoner.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Igår plockde jag tillochmed upp resterna av vovs slaktade pinne i gräset, så det inte ska bli nån skada på gräsklipparen när hyresvärdarna klipper nästa gång .

Min hyresgäst körde sönder åkgräsklipparen utan att berätta det.
Jag upptäckte det när jag hade hämtat den efter att de av någon anledning skaffat egen handdragen klippare till 5000 kvm gräsmatta.
De hade kört på en sten så att kniven blivit så böjd att den dragit upp genom skyddskåpan.
Det måste de ju ha märkt.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Har jag då rätt att byta lås på dörren och förrådet? Eller jag ska vänta med det tills sista augusti? För jag vill inte ta dit en massa dyra maskiner för att påbörja renovering om de riskerar att bli stulna. Jag vet inte om de har kopierat en nyckel för de fick två nycklar med och jag har den tredje.


Vi diskuterade där hemma angående att ta betalt för hyrorna under uppsägningstiden även om de inte bor där, och vi funderar faktiskt på att inte gå vidare med det om det inte är så att de bor där. Eftersom mannen är så pass impulsiv och inte drar sig för att göra saker. En fd kriminell narkoman som har adhd gör att man kanske borde vara väldigt vaksam så det inte händer varesig min familj, hästarna eller min hund något. Skulle han sätta fyr på huset så finns det försäkringar som täcker sånt. Även om jag kanske juridiskt sett har rätt till hyran.

Däremot får jag nog försöka få in en hyra för varje månad som de bor där.

Man får välja sina strider och hade det varit en annan människa jag hade stridit mot så hade jag inte lagt mej i första taget.

Jag har ingen aning om vart de flyttar eller om de kommer vara ute till den sista maj.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

När du har fått tillbaka de nycklar som de har fått så kan du byta lås.
Då så har de ju avsagt sig tillträde.

Och kanske är det billigare för dig att inte strida om de sista hyrorna.
Men du kan ju ångra dig senare om du vill, du har ganska så mycket tid på dig.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Hur lång tid har man på sig? Har ju en hyresgäst som drog för snart ett år sen och inte hämtade sina saker förrän tre månader senare....
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Det är bra att veta :)

Får ta mod till mej att ringa kvinnan idag för att höra vart de har gjort av nycklarna. Kan vara så att de har lämnat nycklarna där inne eftersom dörren har ett smäcklås.

Kör där förbi dagligen och nu ser huset tomt ut. Inga grejer syns till. Eller det har sett tomt ut sedan tisdags/onsdags... Och det är bara att hoppas på det bästa när vi ser huset för första gången.
 
Senast ändrad:
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Enligt hyreslagen (12 kap. 27 § jordabalken) gäller för hyresgäster att kvarlämnad egendom ska hämtas inom tre månader efter anmaning och annars inom sex månader. Avhämtas inte egendomen inom denna tid tillfaller den hyresvärden.
 
Sv: Hyresgästerna igen - avflyttning?

Jag hade en hyresgäst som p.g.a. oaktsamhet orsakade en vattenskada i mitt hus och sedan försvann. Efter att ha missat att betala hyra (jag minns inte hur länge, det här hände för många år sedan) och då vi inte lyckats komma i kontakt med hyresgästen bytte vi lås på dörren, hen hade då sina tillhörigheter kvar i huset. Det vi förväntade oss att hen skulle göra var att då ta kontakt med oss för att få tillträde till huset och få sina saker, men detta hände inte. Hyresgästen var som uppslukad av jorden. Vi upptäckte vid ett tillfälle att en avbruten nyckel satt fast i det nya låset, alltså hade troligen hen varit där och försökt komma in. Vi magasinerade sakerna under 6 månader och de tillföll sedan oss eftersom hyresgästen inte hörde av sig. Om en hyresgäst avviker och inte går att lokalisera med några medel har man alltså rätt att efter 3 månader magasinera tillhörigheterna i ytterligare 3 månader varefter de tillfaller hyresvärden.
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 145
Senast: Avalbane
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 371
Senast: Korven
·
Kropp & Själ För 11år sedan flyttade jag hemifrån, alldeles förtidigt men ändå i sista stund. Min mamma var iskall och ständigt på jobbet, hade...
Svar
18
· Visningar
1 759
Senast: MalinJ
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 596
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp