Hyra ut stallplats?

Novalisa

Trådstartare
Jag har ett litet stall som är relativt nybyggt. Har en ledig box där vi förvarar en del foder och grejer.
En kompis till mig har frågat om jag kan tänka mig att hyra ut en boxplats till henne och hur mycket jag ville ha betalt.
Min tanke har aldrig varit att hyra ut en stallplats för att slippa ev. bråk.
Eftersom hon inte kan åka till stallet varje dag behöver hon hjälp med mockning 2 gånger i veckan. Jag sköter alla fodringar, ut och insläpp.
Jag betalar en del för arrende av en del mark och får betala för att en bonde tömmer gödseln. Tycker då att jag kan dela den kostnaden på x antal hästar.
Jag sa att hon får fixa foder och strö själv eller att hon köper av mig när jag har hämtat.
Tycker det är svårt att sätta ett pris eftersom vi har känt varann i många år.
Har frågat runt vad andra här betalar för hjälpen med mockning och sånt.
Efter fundering sa jag att jag ville ha 400 kr i månaden. Vilket täcker mina kostnader + en liten del för jobbet. Bara för att vi är kompisar.
Och hon tyckte det var för dyrt:eek:
Börjar dra upp att det är ju en bit att åka och det kostar ju och att det inte skiljer så mycket på andra ställen.
Men på andra ställen sköter de ju inte mockning och sånt. Det var ju därför hon ville hyra av mig.
Sen vet inte jag hur det funkar, om man kan hyra ut stallplats privat när man inte har företag?
Vet just nu inte hur jag vill göra. Kom gärna med synpunkter.

Sv: Hyra ut stallplats?

Det här kan bli början och slutet av en vänskap, för min del tycker jag att du ska låta bli att hyra ut. Tycker man att 400 kr är dyrt, har man ingen verklighetsförankring och det tror jag kommer att bli erat fall på vänskapen.

Jag har ett litet stall som är relativt nybyggt. Har en ledig box där vi förvarar en del foder och grejer.
En kompis till mig har frågat om jag kan tänka mig att hyra ut en boxplats till henne och hur mycket jag ville ha betalt.
Min tanke har aldrig varit att hyra ut en stallplats för att slippa ev. bråk.
Eftersom hon inte kan åka till stallet varje dag behöver hon hjälp med mockning 2 gånger i veckan. Jag sköter alla fodringar, ut och insläpp.
Jag betalar en del för arrende av en del mark och får betala för att en bonde tömmer gödseln. Tycker då att jag kan dela den kostnaden på x antal hästar.
Jag sa att hon får fixa foder och strö själv eller att hon köper av mig när jag har hämtat.
Tycker det är svårt att sätta ett pris eftersom vi har känt varann i många år.
Har frågat runt vad andra här betalar för hjälpen med mockning och sånt.
Efter fundering sa jag att jag ville ha 400 kr i månaden. Vilket täcker mina kostnader + en liten del för jobbet. Bara för att vi är kompisar.
Och hon tyckte det var för dyrt:eek:
Börjar dra upp att det är ju en bit att åka och det kostar ju och att det inte skiljer så mycket på andra ställen.
Men på andra ställen sköter de ju inte mockning och sånt. Det var ju därför hon ville hyra av mig.
Sen vet inte jag hur det funkar, om man kan hyra ut stallplats privat när man inte har företag?
Vet just nu inte hur jag vill göra. Kom gärna med synpunkter.
räknade ut att vi säger att du lägger ner minst 30 min på hennes häst i form av in och utsläpp plus mockning varje dag så blir det ca 13kr/dag som du tar betalt, du har då alltså en timlön på 26kr och då ingår all slitage(elstängsel,el mm) och tömning av stack plus arrendeavgift.:eek:om hon har mage att vara så oförskämd och säga att det är dyrt skulle jag be henne dra dit pepparn växer oavsett hur bra kompis vi må ha varit. Sådana där Idi*ter har jag inget gemensamt med och skulle be henne söka sig efter plats någon annanstans eller köpa egen gård.

Här håller jag helt med. Har hyrt stallplats av två vänner (dvs två före detta vänner). Den här människan förefaller bara vilja snylta på dig.

:eek:

Om hon tycker att 400 kr i månaden är DYRT för stallplats inkl all den servicen så skulle jag be henne leta upp en annan stallplats. Annars kommer ni snabbt bli ovänner :crazy:

hur gammal är personen i fråga? 12år utan verklighetsuppfattning??

Håller med alla som skrivit tidigare, 400 kr är BILLIGT.
Aldrig att jag hade hyrt ut till henne då. Är ju tyvärr så att just detta med hästar och hur dom ska skötas ofta leder till ovänskap:(

Vi tar här 700kr+moms i månaden, då ingår INTE mockning, men strö. Jag släpper in/ut och fodrar. Har även förstått att en del tycker att det är dyrt men jag har hellre tomma boxar än jobbar gratis. (Vilket man nästan gör ändå för 700 kr;)).

Stå på dig! Tycker du ska HÖJA priset:)

400 kr?! så billigt är det inte ens att ha häst på lösdrift här! Och ändå är det itne speciellt dyrt att ha häst häromkring om man jämför med andra ställen. Stå på dig, med den servicen du ger så ska du absolut inte sänka priset, om nått så ska det höjas! Bara för att hon är din vän så ska hon inte få stå nästan gratis hos dig, det kostar att ha häst.

Ja, alla har vi olika värderingar. Särskilt om vad som är dyrt, billigt och prisvärt.

I ditt ställe hade jag nog sagt "ja, det där avgör du bäst själv, nu vet du i alla fall vad du har att jämföra med". Och sedan gått till annat samtalsämne istället.

400 kr för stallplats OCH mockning ett par gånger i veckan är INGENTING. Här i våra krokar har jag som billigast (kollektivstall) betalat närmare 600 kr utan några tjänster alls, man hjälptes åt med allt. Oj, jag glömde ju att halm och gödselhantering ingick, men hagar, staket, underlag - resten - fick vi själva stå för.

Om man vill köpa till mockning (om man har t ex halvinackordering) kostar det för det mesta en bra bit över 500 kr härnere.

Hon är vuxen. Man flera barn och ett välbetalt jobb. Ekonomiskt tjänar hon nästan dubbelt så mycket som mig.
Har insett att jag inte kommer hyra ut någon stallplats. Risken för att bli osams är nog förstor.
Jag hade kunnat ställa upp i princip gratis om det hade varit en kompis som tillfälligt hade problem ekonomiskt, men så är ju inte fallet med henne.

Tycker att du gör helt rätt i att inte hyra ut. Hon verkar inte riktigt ha koll på det där med hästar. Om hon tycker hyran va dyr, vad ska hon då inte tycka när det går upp för henne att hästen ska ha mat (för det ingick inte vad jag förstod), försäkring och dessutom skos. Du gör helt rätt!

Vilken konstig kompis du har. 400 kr är ju ingenting! Låter lite som att hon förväntat sig att få stå gratis. Säg som det är och passar det inte lilla fröken så får hon ta nåt annat.

Helt rätt!
Du får helt enkelt tala om att tyvärr går det inte att hyra ut ngn stallplats...

Men ärligt talat, ha ögonen öppna för vad hon gör annars i er vänskap. Om hon försöker utnyttja dig så till den milda grad nu så är det ju frågan vad hon gör annars...

700 kr är ett ok vänskaps pris, för man är vänner åt båda hållen eller hur?
Tycker hon det är dyrt kan du ju gå ner i pris om hon städar ert hus 1 ggr i veckan, dammsuger och våttorkar t.ex... Putsar hon fönster kan du ju t.ex ha täckestjänst.... Vänskap är ömsesidigt!

jag har varit med om samma sak.
jag har två bekanta som frågat mig om stallplats, den ena förklarade från början att hon inte hade råd med en dyr stallplats och den andra vet jag att hon inte har så mycket pengar över, ensamstående med två barn.

jag erbjöd dem en boxplats med hö och halm, utsläpp varje dag.
spolspilta och uppvärmd sadelkammare.
stora sommarbeten med vindskydd.
paddock med belysning är på gång och hästtransport finns att låna på gården.
de skulle få hjälpa till med stängsel o sånt, o hjälpa mig om jag skulle åka bort.

jag gav ett kompispris på 700kr/månad, men både tyckte att det var för dyrt!!!

tycker hon 400 är för dyrt så tycker jag hon ska leta efter något annat.. det är inte gratis o ha häst men de kanske hon tror?? det är inte ens en kallhyra i billigt stall här...

Nästa steg blir nog att du får betala henne 400 kr/mån för att
du får äran att ha hennes häst i ditt stall :D... Ärligt talat, för
dom pengarna så får man INGENTING där jag bor, inte för 700 kr
heller.... + att EN mockning kostar 40-50 kr per gång.

jag har varit med om samma sak.
jag har två bekanta som frågat mig om stallplats, den ena förklarade från början att hon inte hade råd med en dyr stallplats och den andra vet jag att hon inte har så mycket pengar över, ensamstående med två barn.

jag erbjöd dem en boxplats med hö och halm, utsläpp varje dag.
spolspilta och uppvärmd sadelkammare.
stora sommarbeten med vindskydd.
paddock med belysning är på gång och hästtransport finns att låna på gården.
de skulle få hjälpa till med stängsel o sånt, o hjälpa mig om jag skulle åka bort.

jag gav ett kompispris på 700kr/månad, men både tyckte att det var för dyrt!!!

Då har man inte råd att ha häst...
Håller helt med ang ovanstående. :crazy:

TS: Bättre att hon inte är i ditt stall om hon är så snål.
Det blir bara skit av det tror jag.

Men har hon aldrig hyrt in hästen förut eller har hon bara helt missat vad det kostar plus tar tid med häst? Jag har ett jättebra och billigt stall, betalar 500:- för stall, ägaren släpper ut o in, sätter på täcke på morgonen, plus att vi mockar åt varann ibland. Detta tycker jag är superlyx! Jag har haft eget stall förut så vet vad det innebär, dvs att jag är rätt bortskämd nu =) Så jag håller med de andra, låter inte som nån bra idé att hyra ut till en så otacksam/oförstående person.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 694
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 886
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 109
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 883
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Föräldrarpenningtillägg
  • Skottlossning på skola
  • Tvillingar!?