Hyra ut släp

kolblakkur

Trådstartare
Ni som hyr ut erat släp, vilka erfarenheter har ni? Skriver ni kontrakt varje gång? Funkar det bra? Hur gör ni ifall skada uppstår vid utlåning? Vill veta allt :)

Sv: Hyra ut släp

Hyrde tidigare ut släp men har slutet med de. För mycket problem o för ofta både små och stora skador för att de skulle vara värt de. Även om folk betalade reparationer o liknande, så gick de ju inte att använda under tiden den blev reparerad. För att inte tala om hur skitigt de kunde va när man fick tillbaka de!
Hyr inte ut släp längre!

Jag hyr inte ut. Försäkringar och numera också med de nya EU-reglerna så kan det innebära problem. Många som kör släpvagn enstaka gånger (=saknar egen) saknar både kunskap och ibland körkort för ekipaget. Vi har en 1500 kg släpvagn och utan BE finns inte många bilar som får dra den.

Jag brukar rekommendera att folk hyr den på macken, då kan de själva välja vilka försäkringar och självriskelimineringar de vill kosta på sig.

En liten följdfråga:
Tvättas transporten ur med ex Vircon efter varje utlåning? Och hur gör de på mackarna med det?
Man vill ju inte ha en massa bassilusker... :)

Håller med ovanstående talare (allihop).

Det är en stor risk att låna ut transporten. Dels försäkringsmässigt, men också tråkigt att ha den på reparation, inte i skick, skitig, småtrasig - efter någon annans häst. Det handlar ju inte om några stora summor i intäkter, och de flesta har skaffat eget släp för att alltid ha tillgång till finka. Och om den då är trasig efter utlåning försvinner ju vitsen med att ha egen.

Sedan finns det den kategorin skador som inte märks förrän vid t ex besiktning. Bekanta som har lånat ut släpet har fått sin balk krökt av någon som inte kunnat backa (knutit släpet). Vem ska man då ge sig på? Den har varit utlånad ett antal gånger och ingen tar ju på sig skulden.

Dessutom är det ju si och så med smittor, åker någon på tävling/träning, tar hem släpet - vips! så har man något som sprids på bygden.

Varken lånar eller hyr ut släp numera, kan komma att kosta långt mycket mer än vad det är värt. Ska det kraschas så ber jag att få göra det själv, tack.

det kan´jag inte hålla med om, bara en av alla de bilar vi hafyt har inte fått dra 1500kg på b kort.

Det var på den tiden Saab och Volvo hade bilar i de viktklasserna. Numera finns mycket få som kan dra 1500 kg på B-kort.

fast vi har aldrig haft ngn saab eller volvo å dragit med :p

eller jo, paps hade en klen gammal saab 9000 automat som han fick av farfar, den drog man inga släp med.

Det var på den tiden Saab och Volvo hade bilar i de viktklasserna. Numera finns mycket få som kan dra 1500 kg på B-kort.

Då är min bil en av de få :D (945, 97:a, får dra 1530 på B-kort). Har visserligen BE-kort, och då får "lilla" bilen faktiskt dra hela 1800 kg :D

TS, jag har inget eget släp, men om jag hade haft så hade jag inte hyrt ut det (möjligtvis lånat ut det till speciellt utvalda vänner)

Senast ändrad av en moderator:

945, 97:a, får dra 1530 på B-kort.

Jag skrev "numera" när jag sa att det finns få bilar som får dra en 1500-kärra på B-kort.

Flera av modellerna på 90-talet hamnade i en viktklass där det var OK, vi har själva en Saab från den tiden med rätt motoralternativ. Bland nya bilar är det väl snart bara Subaru som får dra 1500-kärran...

Jag skrev "numera" när jag sa att det finns få bilar som får dra en 1500-kärra på B-kort.

Flera av modellerna på 90-talet hamnade i en viktklass där det var OK, vi har själva en Saab från den tiden med rätt motoralternativ. Bland nya bilar är det väl snart bara Subaru som får dra 1500-kärran...

Jo, jag förstår att du menade nyare bilar, och där har du helt rätt. Men jag ville bara blunda för att min bil numera räknas som "gammal" (för den är ju jätteny och fin:D)

I princip ALDRIG till privatpersoner och aldrig till att forsla halvblod i eftersom den alltid tycks gå sönder med såna bestar i sig!!!!
Jag har en B-hästars lastbil som jag hyr ut dyrt ibland och bara till travtränare. Travare är hästar som aldrig verkar pajja transporter.De betalar ca 4500 kr för ett dygn. För mindre än så hyr jag aldrig ut den.
Oftast är det inte värt mödan att hyra ut den ftill privatpersoner för det är sånt jäkla problem när den går sönder.

sambon nästa bil blir en passat som är ett par r, den får dra 1570 på b kort, har en tjänstevikt på dryga 1500, så det är inga problem där heller. Samma med kompisens golf kombi.

...och aldrig till att forsla halvblod i eftersom den alltid tycks gå sönder med såna bestar i sig!!!!

Nu ska vi kanske inte skylla det på dom stackars pållarna utan mer på deras ägare .....?

Mitt gamla släp, ett enaxlat Trane från 1990, lånade jag gärna ut för en billig penning (100:- per gång). Att jag gjorde det beror helt på att jag tidigare själv hade fått låna släp av snälla kompisar och därför kände att jag borde ställa upp och göra likadant. Men visst hände det att man fick tillbaka släpet med småskador - inga stora grejer, men tillräckligt för att vara irriterande. Skrev aldrig några kontrakt, och får väl vara tacksam, så här i efterhand, att det inte hände värre grejer.

Men mitt nya släp är jag inte så glad för att låna/hyra ut - är alldeles för rädd om det!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 243
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar