Hyra ut sin transport

E

Ella

Brukar ni ta betalt för att folk vill låna er transport bara för att provlasta, alltså inte köra hästen någonstans utan bara få den att gå på transporten (vilket kan vara svårt nog i vissa fall :angel: ), stänga och sedan lasta av den igen, kanske eventuellt köra en kortare runda?

Hur mycket i så fall?

Sv: Hyra ut sin transport

Jag gillar inte att låna ut mitt släp öht, och jag skulle definitivt inte vilja låna ut mitt släp till någon vars häst inte är van vid att åka. Det kan bli en hel del skador på släpet och försäkringen brukar inte gälla för den sortens skador.

Är väldigt restriktiv med att låna ut mitt släp. Jag skulle aldrig låna ut det utan att jag är med och kör. Har (kostnadsfritt) hjälpt till att lastträna andras hästar i mitt eget släp, men bara om jag vet ungefär hur hästen reagerar inför sitautionen.

Enligt mitt försäkringsbolag finns ingen försäkring som täcker eventuella skador hästen tillfogar släpet, så det gäller att vara helt överens om vem som betalar om något händer. I vissa fall går saker och laga, men det blir inte bra (om hästen reser sig och spräcker taket t ex, går att laga men blir skitkasst).

Hur länge ska de ha transporten?Ska de bara lasta på en gång å sedan lasta ut den?
Jag kan bara tänka mej att det skulle vara ngn kompis till mej ville låna transport till sånt å då hade jag lånat ut den gratis, det tar väl bar några minuter.

Har hästen aldrig varit lastad förr? Skulle då inte låna ut det för precis som andra sagt gäller inga försäkringar för skador hästen åsamkar i transporten. Var i alla fall med själv ,hade inte tagit något betalt för detta

Jag lånar aldrig ut mitt släp, överhuvudtaget. Även om det är ett gammalt släp.

Det finns så mycket som kan hända med det och det är svårt att visa på att det var just den som lånade det som orsakade just den skadan.

En gång har jag faktiskt lånat ut släpet till en nära vän och då drar hennes häst naturligtvis upp pinnen som håller frambommen. Som tur var hände inget allvarligt.

Jag har ett lite äldre släp som jag brukar hyra ut, och jag tar 100:- för halv dag, och 150:- för hel dag. Vill de sen flytta möbler eller lasta hästar bryr inte jag mig om.
Mvh. Matten

Jag lånar generellt inte ut mitt släp till någon oavsett vad de ska göra med det. Som flera sagt innan så täcker inte försäkringen de eventuella skador som kan uppkomma. Mitt förra släp lånade jag ut några gånger mot betalning, 100kr/gång. Endast en gång fick jag det tillbaka i sånt skick att jag gärna lånat ut det igen till samma person. Trots att släpet lånades ut rent kom det ofta tillbaka med skit på bakbommen och gummimattan. Säkerhetsvajern var av vid ett tillfälle en annan gång var ena bommen sned och en gång var det någon annan som kört in i släpet och krossat baklyktorna (då förstås inte den som lånat släpets fel men jag blev ledsen i alla fall). Jag skulle inte vilja låna ut släpet till en nära vän för tänk vad trist om man skulle bli osams p g a att man inte tycker att släpet kommer tillbaka i bra skick. Däremot skulle jag gärna hjälpa till att köra någons häst i mitt släp för då är jag ju med och ser själv vad som händer. Om jag skulle bli ombedd att låna ut mitt släp till någon jag har svårt att säga nej till så tar jag 500kr samt att det ska vara ordentligt renskurat, det brukar räcka för att de ska höra av sig till närmsta uthyrningsställe för de är i allmänhet billigare att låna ifrån. Hemsk, jag :angel:

Skulle aldrig komma på tanken på att låna ut mitt släp, kostnaderna för reparationer efter andras försumlighet vägrar jag att stå för.

Om jag skulle bli ombedd att låna ut mitt släp till någon jag har svårt att säga nej till så tar jag 500kr samt att det ska vara ordentligt renskurat, det brukar räcka för att de ska höra av sig till närmsta uthyrningsställe för de är i allmänhet billigare att låna ifrån. Hemsk, jag :angel:

Absolut inte, du är helt rätt ute. :) Varför ska du sponsra andra :eek: med ditt släp! :devil:

Jag lånar inte ut mitt släp. Det är allt för dyrt om det skulle gå sönder. Skulle bli så himla ledsen också. Det är bättre att min egen häst förstör släpet om det nu skulle hända något. OM du nu lånar ut släpet så se till att ta rejält betalt. Du vet aldrig vad som kan hända. Bättre vore om dom hyrde ett släp från en mack eller liknande. Var rädd om din transport!

Den enda som får låna vår transport är vår stallkompis som har en äldre häst som står still i släpet. Hon behöver inte betala något, men hon lånar släpet på sin höjd ett par ggr om året.

Till en problem häst hade jag inte lånat ut min transport alls, det finns inga försäkringar som täcke eventuella skador som den kan åstakomma.

Däremot så lånar jag ut den helt gratis till mina vänner med "transportsäkra" hästar.

Jag skulle ta en symbolisk summa (om man ens skulle låna ut den). Varför inte kolla med den som ska ha den? Ni kan ju komma överens om nåt pris eller så.
Även ens närmaste "vänner" kan utnyttja en och akta er om nåt pajar! :(

Jag lånar aldrig ut min transport. Om jag nu skulle göra det så med min otur så skulle den säkert gå sönder då och det är det inte värt. Lånar inte gärna själv heller, bättre att ha eget, då vet man att det fungerar! :)

jag tar 150-250 kr beroende på vem det är

Lånar aldrig ut mitt släp.
Ev kan jag hjälpa nån kompis att köra (om jag har tid) om jag vet att hennes häst är snäll i transporten.
Har inte heller någon försäkring som täcker skador orsakat av häst.

Bruykar låna ut det för 100Kr/gång.Men börjar snart tröttna.Varenda gång,snudd på ,har något gått sönder.En lampa,mellanväggens fästanordningar,glapp i kabeln m.m. Aldrig någonsin berättar de att något gått sönder ,så man har aldrig nån koll på vem det är som gjort det......... :(

Jag undviker att låna ut mitt släp överhuvudtaget. Om någon skall låna det så får de ersätta det som går söner och tvätta uur det ordentligt efteråt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka