Hyra ut box?

Sv: Hyra ut box?

En gång för länge sedan hade jag min häst inackorderad hos en kvinna som med tiden blev väldigt knepig. Vi var goda vänner från början men i och med att jag hade min häst där började hon behandla mig som om jag jobbade för henne. Vi hade gjort upp om att mocka och fodra åt de fyra hästarna varannan dag, detta fungerade i ett halvår ungefär men sen blev det först sura miner och senare utskällningar om jag inte var där varje dag, helst hela dagarna, "utifall att det händer nåt".

Hon tyckte att det blev jobbigt med stall och ställde ut sina 3 och min häst på lösdrift, inga problem iofs men inte heller det sköttes. Hästarna reds 5 ggr/v och gick ute dygnet runt men hon tyckte de klarade sig på enbart hö och när min häst stod och nästan skrek efter mig varje gång jag åkte därifrån blev jag tvungen att ifrågasätta vänskapen och ja, hela arrangemanget.

Vad jag vill komma fram till är att jag till sist frågade mig själv - vad är viktigast? Min hästs välbefinnande eller den här kvinnan? Svaret var enkelt: om min häst inte mår bra av att vara här måste jag flytta honom, vilket jag också gjorde tämligen snabbt.

Så en situation som denna (och min) KAN komma att ställas på sin spets och bli en prioriteringsfråga - vad är viktigast? Ibland blir man tvungen att välja. (Kan tilläggas att kvinnan i fråga aldrig pratade med mig igen - hon tyckte att jag svikit henne för hon hade inga andra vänner. Man kan ju undra varför... Min häst mår idag 15 år senare iaf bra och det är det viktigaste för mig.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hyra ut box?

Det blir ju alltid svårt när inget alternativ är bra. Du får väl försöka väga nackdelarna mot varandra och sedan avgöra vad som är bäst att göra.

Nackdel med hyresgäst:
- Besvär/risker för din häst
- Mindre privat på gården då hyresgästen kan dyka upp i tid och otid.
- Fyll på med mer

Nackdel med att vägra hyresgäst:
- Stor risk för ovänskap
- Finns kanske risk för allmänt skitsnack om dig bland annat hästfolk i trakten.
. Fyll på med mer

Bra förslag
Nackdel med hyresgäst:
- Stor risk för ovänskap (sisådär 95% säkerhet)
- Risker för min hästs hälsa
- Nästan omöjligt att få stallet klart innan A kommer hem
- Boxens utformning är inte 100% lämpad för fölning och kräver en tjock, stabil kostsam bädd (påpekande från tillsynsmyndigheten)
- Föling i utebox utan halm i april är mindre lämpligt för fölungen
- Vart flyttar de hästarna i sommar/höst?

Nackdel med att vägra hyresgäst:
- Viss risk för ovänskap
- Jag känner mig taskig
- Stoets ägare står kvar med sitt problem

Det känns som om listan med nackdelar med hyresgäst är ganska mycket längre och väldigt mycket mer konkret.
 
Sv: Hyra ut box?

I min värld så ställer man upp för sina vänner.

Om min bil går sönder och jag har ett viktigt ärende och jag ber min vän att låna dennes bil så blir jag faktiskt sur om vännen säger. 'Jag ska visserligen inte använda min bil idag, men du får inte låna den.' Det skulle inte finnas på min karta att jag skulle vägra en kompis att låna min bil vid behov.

En god vän ställer upp för en annan vän i nöd. Här verkar det ju vara lite nödfall eftersom vännen tydligen är i akut behov av en stallplats och TS har en tom box som inte används.


Edit: Detta svar passar även till Lovisaleonora_

Din jämförelse är ju helt uppåt väggarna.

Du ska lära dig att skilja på att hjälpa vid akuta fall och "hjälpa vidare" vid andra fall.

Och detta är inget akutfall då märra har varit dräktig ett antal månader och under lika lång tid har det funnits möjlighet att lösa boxproblemet.:grin:



Det lär väl finnas massor med boxplatser kors och tvärs för en fölmärr.

AM
 
Sv: Hyra ut box?

Nackdel med att vägra hyresgäst:
- Stor risk för ovänskap
- Finns kanske risk för allmänt skitsnack om dig bland annat hästfolk i trakten.
. Fyll på med mer

Du är nog med och bidrar här med skitsnacket.

Är ridfolk alltid så här krångliga? ;)

Vi har också strikta regler inom vårt hästeri.
Något som samtliga vänner, även dom allra närmaste, accepterar till fullo.

T.ex.

-Du är stallklädd så du får inte gå in i våra stallar.

-Inga oanmälda besök mellan april-juni.

AM
 
Sv: Hyra ut box?

Vi ser nog helt olika på vänskap och livet i stort. Jag förväntar mig inte att mina vänner ska ställa upp för mig när som helst och hur som helst. Jag är TACKSAM om de gör det, men jag har inga som helst problem med att acceptera ett nej, även utan en för mig godtagbar förklaring.

Vill de inte låna ut bil eller vad det är till mig, varför ska jag sitta på höga hästar och döma dem? Jag respekterar mina vänner och deras vilja.
 
Sv: Hyra ut box?

*KL*
Vore det inte bättre för sto och föl om det fick komma till ett ställe där de inte behövde flyttas från på höstkanten? Där de kunde stå kvar?

Vad gör du förresten om du skulle ta in dem och de bara inte flyttar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 996
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp