Hyra ut box?

Shaggy

Trådstartare
Jag har två uteboxar och fick igår ett problem. En person som nyligen köpt ett sto har upptäckt att hon är dräktig och behöver nu en box där hästen kan föla. Den ena av mina boxar är tom (min häst har sällskap dagtid och verkar helt nöjd med att stå ensam på natten) och i mått som är godkända som fölbox för stoet.
Mitt problem är att dessa människor och jag har ganska olika syn på djurhantering samt att min häst är hosthäst. Synen skiljer sig på allt från mockning, foderkvalitet (jag har känslig näsa) och även hanteringen generellt.
Jag behöver lite input utifrån då jag känner att jag sätter hästen i kläm om jag säger nej samt att jag egentligen inte tycker illa om människorna utan bara blir så trött. Jag är orolig för att de ska vilja dra in halm i boxen, den måste ströas med en stadig bädd då det finns en kant som fölis annars kan fastna med hovarna under, inget hö av minsta misstänkt kvalitet får användas, det får inte lukta det minsta ammoniak om bädden osv. Dessutom ska min unghäst ha boxen när hon flyttar hem från lösdriften i slutet på sommaren-början på hösten. Boxen måste även vara ledig så länge så jag hinner behandla golv samt måla väggarna i bägge boxarna (de är bygda nu i vinter) innan min A kommer hem.
Om jag tar in dem kommer jag givetvis skriva kontrakt och det blir petigt (ingen halm, mockning senast kl 19, inget hö som inte godkänts av mig osv. min häst hälsa kommer gå först). Eftersom jag endast kommer hyra ut boxen hamnar jag om jag förstått det rätt i en lagstiftning där besittningsrätt förekommer. Räcker det då med att jag skriver att boxen hyrs ut tom v. X och att kontraktet endast kan förlängas skriftligen, jag tror inte det blir några problem men för säkerhets skull.
 
Sv: Hyra ut box?

Du har enligt mig inget problem.

Ägaren till stoet däremot har ett problem och krasst sett så har du ingen skyldighet att lösa det problemet. Speciellt inte med tanke på vad du skriver om hur långt från varandra ni är i er syn på hästägandet (med tanke på mockning, foder osv)

De får lösa det på annat vis helt enkelt. Du kan ju hävda att du inte vill hyra ut pga att boxen inte är lämplig som fölbox med hänvisning till skaderisken för fölet och med tanke på din andra hästs hälsa och välmående om du vill motviera varför du inte vill/kan hyra ut boxen.
 
Sv: Hyra ut box?

Håller helt med Gnist, varför skulle du ta ansvar för någon annans problem?

Det är ju uppenbart att du inte vill, varför ska du då göra det? Hästägarens problem, inte ditt.
 
Sv: Hyra ut box?

Håller också med Gnist. Det är inte din skyldighet att lösa problemet, det är hästägarens, speciellt som ni har olika synpunkter på saker & ting. Risken är stor att situationen blir jobbigare än du tycker just nu, att denna person blir en "energitjuv" som får dig att må dåligt och då finns också risken att ni kommer att gå skilda vägar ganska snart ändå - fast som ovänner.

Det är naturligtvis tråkigt att hon har detta problem och vilken ansvarsfull människa som helst känner i detta läge att man vill hjälpa till, men det måste finnas bättre lösningar.
Som nån sa: hänvisa till att boxen inte är lämplig som fölbox så kan ni skiljas åt on speaking terms, så att säga.
 
Sv: Hyra ut box?

Tack för era åsikter. Ni har helt rätt jag känner inte för det alls men känner samtidigt att det vore bra för min N att få sällskap nattetid och så tycker jag synd om dem som hamnat i den här situationen. Risken är ju dock att vi blir ovänner och det vill jag ju definitivt inte. Lutar helt klart åt ett nej om inte annat så pga det olämpliga i att låta ett sto föla i en utebox utan halm i april (gissad fölningstid).
 
Sv: Hyra ut box?

Besittningsrätten kan avtalas bort, men finns bara vid hyra av bostad. Annars gäller att om hyresförhållandet har varat längre tid än nio månader kan hyresgästen ha rätt till viss ersättning.

Om jag fattat dig rätt så kommer du bara att hyra ut några månader och då skriver ni vilken tid avtalet gäller och att det inte behöver sägas upp för att upphöra att gälla. Då riskerar du inte att uppsägningen blir ogiltig pga något fel i förfarandet. Hyresnämnderna har bra information på sin hemsida www.hyresnamnden.se och varje nämnd har också en upplysningstjänst dit man kan ringa och få svar på sina frågor.

Men jag håller med de andra; jag skulle aldrig hyrt ut. Du behöver ju själv boxen efter sommaren - hur har stoägaren tänkt sig att lösa det då? Hon kommer väl fortfarande att behöva en fölbox, iaf under hösten? Nej, det känns som att det för med sig väldigt mycket besvär för dig, du får plötsligt brått att göra i ordning boxen och sedan måste du kolla hur boxen sköts med tanke på din egen hästs besvär. Självklart kommer hon att vilja ha halm inne - det är ju det bästa för fölet.

Vet du hur hennes häst är? Går hon ihop med din pålle eller kommer det att pipas och sparkas i väggarna? Är hon en sådan som gnager på träet? Mina pojkar är ganska beskedliga men slabbar väldigt med sin (uppblötta) mat och sedan så gnager de i sig det intorkade fodret och en del av väggen som det suttit på... Inte så kul med nybyggd box som man inte ens hunnit inviga då...
 
Sv: Hyra ut box?

Tycker du ska utföra konstnärliga arbeten i tomboxen i stället.

Rita vackert på väggarna och skura golvet med tandborste.

Då blir du lagom klar tills ligisten kommer hem :D

Skämt åt sido.
Håller med CK. Låt bli.

Och förutom det så blir märra inget sällskap till din i alla fall.
När det väl har fölat så kommer enbart framtänderna att synas kors och tvärs.


AM
 
Sv: Hyra ut box?

Just nu hade det varit skönt om A varit hemma så jag sluppit frågan, känner mig ju så elak. Dock är jag glad att hon är där hon är bara inte någon får för sig att lära henne att man ska ha modern konst på väggarna ;).
Ju mer jag funderar på det ju mer problem ser jag och det uppvägs inte av det possitiva i att N får sällskap en kort tid. Det får nog bli nej med tanke på den för nyfödda föl farliga kanten, halm, hö, gasning från bädden och risk för onödiga konflikter.
Har N legat och sovit gott hitills lär hon ju inte sluta med det nu.
 
Sv: Hyra ut box?

Som nån sa: stoägaren kommer ju att behöva stallplats till hösten ändå, det problemet försvinner inte hur man än vrider och vänder på det.

Beroende på vilken typ av person du är så är detta läge ett sånt som är tillåtet att använda en liten vit lögn till. Jag vet, det känns aldrig bra ändå, men om du t.ex. skulle säga att du inte kan hyra ut boxen därför att din 2:a häst KANSKE kommer hem tidigare, och du måste göra i ordning den tills dess, kan inte den andra hästägaren säga så mycket. (Däremot kanske hon blir irriterad efter ett tag, när hon får höra att din häst inte kom hem tidigare...) Eller så är du helt rak och säger: Det här kommer inte att funka, jag vill att du flyttar INNAN vi blir osams.

Vad beträffar sällskap åt din nuvarande häst: om jag vore i dina kläder skulle jag kontakta vänner & bekanta och fråga om jag kunde få låna ett par kaniner, en get eller får eller nåt sånt, över sommaren bara, för att min häst dels skulle få lite sällskap och dels börja vänja sig vid att det bor nån i den andra boxen.

Lycka till, jag hoppas det löser sig så smidigt som möjligt.
 
Sv: Hyra ut box?

Jag tycker inte att den juridiska biten är ett dugg komplcerad eller jobbig och jag hade själv absolut hyrt ut min box för detta. Men, det är uppenbart att du oroar dig för det, att du endast vill ha det på ditt sätt och att du faktiskt inte känner att det skulle funka socialt. Därför tycker jag att du ska avstå från att hyra ut boxen. Ditt sto överlever absolut ett tag till utan granne på natten.
 
Sv: Hyra ut box?

Vad beträffar sällskap åt din nuvarande häst: om jag vore i dina kläder skulle jag kontakta vänner & bekanta och fråga om jag kunde få låna ett par kaniner, en get eller får eller nåt sånt, över sommaren bara, för att min häst dels skulle få lite sällskap och dels börja vänja sig vid att det bor nån i den andra boxen.

:confused: Min häst har sällskap dagtid men står i ett eget stall nattetid. Dagtid har hon kompis i samma hage.
någon vit lögn har jag itne behov av utan jag kan ärligt säga att jag tror itne det här fungerar pga det , det och det.
 
Sv: Hyra ut box?

:confused: Min häst har sällskap dagtid men står i ett eget stall nattetid. Dagtid har hon kompis i samma hage.
någon vit lögn har jag itne behov av utan jag kan ärligt säga att jag tror itne det här fungerar pga det , det och det.

Aha, nu är jag med...hade inte greppat att hon hade hagkompis; då är det ju inga problem.
Vad beträffar förslaget om den vita lögnen så är det en utväg som fungerar ibland beroende på vilken sorts människa man har att göra med - men det är naturligtvis alltid bäst att vara rak.
 
Sv: Hyra ut box?

Ifall du i kontraktet tydligt skriver vilka tider som gäller så kan inte jag se att du tar några risker med att hyresgästen kan kräva att stå kvar.


Sen är det ju uppenbart att du egentligen inte vill hyra ut. Men samtidigt säger du ju att du inte vill bli ovän med personen.

Där har du nog ett problem som kan bli svårt att lösa.

Så ifall hyresgästen går med på dina krav (foder, strö m.m) så tycker jag nog att du ändå ska hyra ut ifall du inte vill ta risken att ni blir ovänner.

Hade jag haft en bekant som jag visste hade en ledig box som skulle passa till min häst och jag var beredd att gå med på dennes villkor så hade jag nog blivit ganska sårad ifall jag inte fått hyra och hade nog inte sett den personen som en vän efter det.
 
Sv: Hyra ut box?

Så ifall hyresgästen går med på dina krav (foder, strö m.m) så tycker jag nog att du ändå ska hyra ut ifall du inte vill ta risken att ni blir ovänner.

Hade jag haft en bekant som jag visste hade en ledig box som skulle passa till min häst och jag var beredd att gå med på dennes villkor så hade jag nog blivit ganska sårad ifall jag inte fått hyra och hade nog inte sett den personen som en vän efter det.

Krångligt värre här med vänskapen va?

Varför måste man bli ovänner för att man inte vill hyra ut en box ett tag. :confused:

Inte skulle jag bli sur på en vän som hade en box som jag behöver.
Jag skulle leta på annat ställe. Så enkelt är det.

Är man vänner så accepterar man att saker och ting är på ett visst vis.

Är detta fenomen typiskt inackorderingsstallar?

I min värld finns då inte detta ens på kartan.

AM
 
Sv: Hyra ut box?

Jag har inga som helst problem med att ta ett nej från mina vänner. Kan inte mina vänner ta mitt nej, är det uppenbarligen inte mina vänner.
 
Sv: Hyra ut box?

Krångligt värre här med vänskapen va?

Varför måste man bli ovänner för att man inte vill hyra ut en box ett tag. :confused:

Inte skulle jag bli sur på en vän som hade en box som jag behöver.
Jag skulle leta på annat ställe. Så enkelt är det.


I min värld så ställer man upp för sina vänner.

Om min bil går sönder och jag har ett viktigt ärende och jag ber min vän att låna dennes bil så blir jag faktiskt sur om vännen säger. 'Jag ska visserligen inte använda min bil idag, men du får inte låna den.' Det skulle inte finnas på min karta att jag skulle vägra en kompis att låna min bil vid behov.

En god vän ställer upp för en annan vän i nöd. Här verkar det ju vara lite nödfall eftersom vännen tydligen är i akut behov av en stallplats och TS har en tom box som inte används.


Edit: Detta svar passar även till Lovisaleonora_
 
Sv: Hyra ut box?

Nu är inte detta några närmare vänner utan folk jag känner relativt ytligt genom hästarna. Frågan är ju om det är värt att bli ovän med dem (risken är stor) samt att jag kan hitta massor av problem där min hästs behov inte är kompatibla med en nyfödd fölunges. Ingen vet ju när fölning ska ske men om det är i april, som det gissas på, så behöver nästan fölungen ha rejält med halm att värma sig i då aprilnätter och även dagar kan bli väldigt kalla.
 
Sv: Hyra ut box?

Nu är inte detta några närmare vänner utan folk jag känner relativt ytligt genom hästarna. Frågan är ju om det är värt att bli ovän med dem (risken är stor) samt att jag kan hitta massor av problem där min hästs behov inte är kompatibla med en nyfödd fölunges.


Det blir ju alltid svårt när inget alternativ är bra. Du får väl försöka väga nackdelarna mot varandra och sedan avgöra vad som är bäst att göra.

Nackdel med hyresgäst:
- Besvär/risker för din häst
- Mindre privat på gården då hyresgästen kan dyka upp i tid och otid.
- Fyll på med mer

Nackdel med att vägra hyresgäst:
- Stor risk för ovänskap
- Finns kanske risk för allmänt skitsnack om dig bland annat hästfolk i trakten.
. Fyll på med mer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 072
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 996
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 022
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp