Vart nyfiken och började kolla lite på dom olika länsstyrelsernas hemsida.
"Länsstyrelsen kan även omhänderta djur om den som har djuren exempelvis inte följer ett eller flera förelägganden som myndigheten har meddelat, om djurhållaren är dömd för djurplågeri eller har ett djurförbud.
I dylika fall behöver inte djuren vara utsatta för ett lidande vid omhändertagandet för att Länsstyrelsen ska få besluta om omhändertagande."
"
Ett djurförbud innebär att man inte får
- äga djur
- utfodra eller vattna djur
- rasta djur
- vårda eller sköta djur
- arbeta med eller träna djur
- transportera djur
- ha ett faktiskt inflytande över hanteringen av djur.
En överlåtelse rent ägarmässigt till någon annan är inte tillräckligt. Däremot kan man umgås med någon som har djur och man får klappa djuren och så vidare.
Om man ändå har hand om ett djur kan Länsstyrelsen omhänderta djuret, även om man inte äger det. Det kan också åtalsanmälas som ett brott mot djurskyddslagen. Om djurförbudet gäller ”tillsvidare” gäller det tills beslutet upphävs."
Du ville inte ja onödiga kommentarer så jag hoppar den personliga åsikten om det hela och skriver bara åsikt om det jag citerade från länsstyrelsens hemsida!
Jag hade nog varit försiktig från första början och tagit reda på varför det finns ett djurförbud. Och ha ett extremt tydligt kontrakt med ägaren av stallet som man kan vissa upp för länstyrelsen.
Länstyrelsen lär nog vara fort på plats om grannar ser att någon med djurförbud har hästar på gården igen...
men som sagt, det bästa tipset är att ringa länstyrelsen i rätt län och se vad dom säger
Uppdatering: såg nu att andra hunnit förre med liknande svar.