Hyra ponny?

N

Nora111

Hej:) jag har ridit i 3-4 år mina föräldrar kan INGENTING om hästar men jag är väl ganska hästkunnig. Jag undrar om det skulle kunna vara bra att hyra ponny?
Jag själv vill jätte gärna! Hästar är det jag vill hålla på med och jag vill rida mer än 1 gång i veckan på ridskola... Men är det kanske för stort ansvar. Det finns personer runt omkring i stallet där jag tänkte att ponnyn kunde vara, dom kan mycket om hästar. Och en i min klass har också sin ponny där.
Vad tycker ni? snälla svara!:bow:
 
Sv: Hyra ponny?

Du kanske kan prova att vara medryttare först? Det är ganska stor skillnad att rida på ridskola och på privathästar.
Dessutom tillkommer ju allt det praktiska man måste ha koll på, jämfört med att man bara betalar in terminsavgift till ridskolan och rider sin lektion (+- ta hand om hästen före/efter).

Börja där, tycker jag. Och engagera dina föräldrar :)
 
Sv: Hyra ponny?

Tycker du ska börja med att vara medryttare på en ponny. 3-4 år på ridskola en gång i veckan ser jag inte som tillräckligt för att man ska klara av att ta hand om en häst själv. Även om det finns andra duktiga personer i stallet ska man inte lita på andra till 100%. Tyvärr finns det dem som gör det och det kan sluta väldigt illa om det vill sig. Folk har ofta delade meningar om hur man ska ta hand om hästen i olika situationer och det gäller att man själv är så pass kunnig att man inte låter sig luras eller fattar fel beslut för att man litar för mycket på folk runt omkring en.

Hur gammal är du? Om du är under 18 så är det dina föräldrar som kommer ha det yttersta ansvaret för att hästen får den omsorg den behöver, är dem beredda att ta på sig det ansvaret? Det handlar inte om att dem ska sköta hästen åt dig utan det handlar om ansvar enligt vår svenska lagstiftning. Om dem inte är beredda att ha ett sådant ansvar vilande på sina axlar är det tyvärr kört.

Vem ska betala för hästen? Vem betalar mat, hovslagare, stallhyra, vem betalar om hästen blir sjuk och man behöver ringa en veterinär? Bara att ha en häst i sin vård kostar massor med pengar, om den dessutom blir sjuk kan det bli vääldigt många tusenlappar man måste betala, även om den är försäkrad.

Tycker du ska sikta in dig på en medryttarhäst till att börja med. Där kan du komma ut och rida ett par gånger i veckan och sköta om hästen, men du slipper allt ansvar det innebär att hyra en häst + att du bara betalar en lite summa varje månad (vissa låter medryttare tom rida gratis), du slipper betala veterinärräkningar om hästen blir sjuk och du är inte tvingad att vara i stallet varje dag, vilket tyvärr är verkligheten när man ensam har ansvaret för en häst, oavsett om man hyr eller om man äger den.
 
Sv: Hyra ponny?

Har du funderat på medryttarhäst/ponny?
nu vet jag inte riktigt hur gammal du är, så förstå mig inte fel :)
Jag har själv varit i din sits och idag vill jag tacka mina föräldrar för att jag inte fick någon ponny när mina kompisar fick. Mina föräldrar kan inte heller något om hästar (dom börjar lära sig nu efter mer än 10 år... :P ) och det var först när jag fick min första medryttarponny som jag förstod hur mycket jag inte kunde, foder, utrustning, vad man ska göra om hästen är skadad, hur man ska behandla mm. mm. mm. mm. Tyvärr lär man sig inte så mycket om allt runt omkring på 1 lektion/veckan på ridskola. Dessutom är det ett stort ansvar och det går åt många timmar i stallet, utan föräldrar som kan hjälpa till kan det bli för mycket.

Försök hitta en medryttarponny, man lär sig mycket och det blir en sorts "inskolning" till att eventuellt köpa/hyra egen ponny/häst, som jag skrev: "det var först när jag fick min första medryttarponny som jag förstod hur mycket jag inte kunde" :) Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hyra ponny?

låter inte som en bra ide, för mig tog det 12 år att få en egen häst, och då är mina föräldrar hästkunniga... rid flera gånger på ridskola istället och hjälp till med någon annan som har häst ett tag till!
 
Sv: Hyra ponny?

Jag själv "hyr" (är fodervärd till ska man kanske kalla det istället) min första ponny. Är 15 år gammal och red på ridskola i 5 år innan jag började hyra ponny. Det är väldigt roligt, men självklart mycket ansvar också! Mina föräldrar är inte hästkunniga men de är engagerade och hjälper till om det behövs. Jag har "min" ponny uppstallad på en förening där även privathästarna går i ridskola två dagar i veckan, för en lägre stallhyra givetvis. ;) Då får man två stallfria dagar att göra annat och det finns mycket hjälp i stallet när man är ny och har sin första ponny.
Tycker kanske du ska vänta lite till, kanske det går att vara fodervärd på en av ridskolans ponnyer? Vet att det är så på ganska många ställen och det är ett bra sätt att börja på. Det är mycket jobb med en egen häst; och väldigt mycket ansvar om inte föräldrarna kan hjälpa till. Man måste ha koll på hovslagare, fodret, veterinär, utrustning, och dessutom mocka åt hästen, sköta om den, och så rida då. Det är mer jobb runtomkring hästen än man kan ana, mycket att ha i huvudet om man är själv om ansvaret!
Hoppas det hjälpte dig :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 269
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp