hyra och tömning av container + maskar

S

stall2011

Hej

Vad kostar det att hyra en container fast pris + tömning? (skriv gärna var ni hyr den)
Är det bättre att bara hyra containern och fixa tömningen själv eller ska man ta allt genom samma företag?

Är det någon som har nån erfarenhet av maskar i gödselstacken ihop med spån strö?
Hur många behöver man om man ska ha dem i en container för 4st hästar? vet ni hur ofta man behöver tömma då?

Sv: hyra och tömning av container + maskar

Moderatorn påminner om forumreglerna och uppmanar att INTE skriva var ni hyr container (då ryker tråden, se forumregler).

Som icke-moderator: beror väldigt på var du hyr den och var i landet du finns. Vi betalade dyrt i Skåne, hade hästarna på halm (ännu dyrare då det fyller containern snabbare). Innan du tillsätter maskar - kolla så att detta är OK med den som ska ta hand om gödseln.

Vi har mask i vår container, den kostar i runda slängar en 500 i månaden samt 1500 kr + moms för varje tömning. Den som tar hand om vårat gödsel har abosolut inget emot mask, tvärtom faktiskt. Däremot är dessa priser baserat torv eller som i vårat fall halmpellets, om vi hade haft mer än 30 % spån så hade priset blivit ett helt annat.

Jag börja ha min häst hemma till hösten, funderar också det här med göselcontainer.
Det jag undrar över är hur fort ni fyller er container och hur många hästar det är i era stall och finns det i regel olika storlekar på dem?

Kram, Maya

*kl*
Hoppas jag kan få passa på att ställa en lite OTfråga nu när detta med container dyker upp.
Har man presenning över containern som man drar av och på? Det borde ju vara bra om det regnar lite i gödseln i containern eftersom den behöver vätska för att brinna, men behöver man begränsa regn/snö så att det inte blir för mycket?
Jag har ett halvblod och två ponnyer på permanentbädd (halm) om det spelar någon roll. Hur gör ni?

Varför skulle man ha ngt emot gödsel med maskar? Vi har haft maskar i några år nu (och sprider gödseln på betena) Har dock i stort sett bara halm. Är supernöjd med resultatet, vi har fått toppengödsel tack vare maskarna!

All gödselmask tillhör inte den svenska faunan och det finns rätt många som av den anledningen inte vill medverka till att sprida dem i svenska marker.

Det går bra att slänga i lite Svenska maskar i stället! En skyffel jord då och då med maskar och allt som man har i en kompost stående intill.

Ptr

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 993
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 119
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat