hyra kusk mm hur gör man ?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sandraliz
  • Startdatum Startdatum
S

sandraliz

Hej.. Jag har precis köpt en trav häst efter Indus och undrar hur man går tillväga om man vill att nån ska testa henne på bana eller så då jg inte själv har licens?
Hon är i full kondition och skulle behöva göra ett snabbjobb.. nån som vet hur man går till väga o vad det kostar på ett ungefär?
Helt ny inom det här :-) //mvh sanna

Sv: hyra kusk mm hur gör man ?

Hej och välkommen till TRAVETs underbara värld! :bump: :bump:
För att få starta din häst måste den vara i träning hos någon med licens men det kanske du redan visste.
För att testa din häst på banan så kontaktar du enklast någon travtränare/kusk på din hemmabana. De flesta brukar ställa upp för att hjälpa till med snabbjobb och liknande. Normalt får man betala en 100-lapp men det kan ju givetvis variera.
Ska man hårddra reglementet så skall hästen även vara i träning för att få köras på bana (har mest med försäkringar att göra) men detta ser de oftast mellan fingrarna när man är ny (givetvis måste man ju få testa sin häst lite för att se om det är värt att ta ut en licens...).

Lycka til!

tack för ditt svar...
En fråga till bara.. åste både kusk o häst ha licens?
Han jag köpte hästen av har haft den i full träning o skule göra ett såkallat snabbjobb om en v men nu köpte ju jag henne :-) //mvh sanna

Hej .. tack för ditt svar..
Måste både kusk o ryttare ha licens?
Han jag köpte hästen av skulle köra ett såkallat snabbjobb v därpå men nu köpte ju jag henne så det blev inte av.
En sista fråga.. hur får du din bild att synas när du skriver till mig.. jag har laddat upp bild i min press men den kommer inte fram när jag lägger ut trådar eller svarar på tråda..//mvh sandra:rofl:

Du måste ha en ansvarig tränare, antigen du själv eller någon som du lämnar hästen till. För att sedan köra snabbjobb inne på banan så måste man antingen ha licens eller vara erkänt duktig/ha en tränare som går i god för en. Tex så när jag jobbade hos tränare så var denne ansvarig för att jag var tillräckligt duktig för att inte ställa till med något.
När man sedan tar B-tränarlicenst, dvs amatörlicens så ingår det körprov för att visa att man kan sela på och köra vettigt.

Mitt tips är att du tar kontakt med någon tränare i närheten och ber om hjälp, på det viset kan du får lära dig mest. En del har även rakbanor hemma och kan där kolla hur hästen står ungefär i träningsstatus.

Ang bilden så ska du lägga in den som Avatar, det finns nog mer hjälp att hitta på Bukefalos-hjälp

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 331
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd