Hypotetisk fråga om isabellförgad Frieser

MissFideli

Trådstartare
Om jag skulle vilja ha fram en häst som såg ut som Friesern men isabellfärgad. Jag vet att det inte går att "renavla" isabellfärgen, men ändå.
Vilken ras/vilka raser skulle man använda sig av? Den ska så långt som möjligt se ut som en Frieser i modellen, höga benlyft och pampig samt i 165cm-höjden typ.

Sv: Hypotetisk fråga om isabellförgad Frieser

Rent spontant tanker jag mig gula nordsvenskar och/eller kallblodstravare for att fa massan och taglet och sen blanda in en tex Gelderlander el Hackney och sa jobba pa detta i nagra decennier eller sa och hoppas pa det basta ;-)

Eller blanda renrasig frieser med gulingar och hoppas pa att avkommor och deras avkommor arver det basta av det basta..

Enklast vore väl att använda ett gult hbl på en frieser?

Hoppas det blir ett gult sto som man betäcker men med en frieser hingst.
Då har man mycket frieser blod och förhoppningsvis färgen.
Det kan ju ta några försök och ngra år lär det ju ta.

Fast frisern har väl inga fuxanlag? Då blir den väl i bästa fall gulbrun :d

Fast frisern har väl inga fuxanlag? Då blir den väl i bästa fall gulbrun :d

Det beror på hur långt de kommit i utrotandet av fuxanlaget genom gentester... Innan föddes det ju en och annan fux eftersom det inte syns vilka som har ett fuxanlag. Kanske finns nån frieserfantast här som har koll på det.

Är verkligen halvblod nått att använda här? Den har ju egentligen inget alls gemensamt med Frisern?

Och vadå gul som gul? Om nån vill ha en fux så varför berätta hur man får fram en brun?

Senast ändrad:

det finns några fuxar, ytterst få. Tror det finns en hingst i USA som är just fux.

Man lär sig nått nytt varje dag :p
Känns som dåliga odds såvida man inte köper på sig ett gäng fuxar då. ;)

Leta upp ett fuxfärgat friesersto och en cremello morgan eller lusitanohingst verkar vara den lättaste vägen.:D

leta upp ett bra sto och här har du fire magic!

klicka

korsa haflinger med nåt större?

annars har stilett en bra hingst där. trodde inte det fanns :O

Fast Haflingern är ju dels inte isabellfärgad och dels har den ju inte mycket likt med Frisern?

Körhästar i färgavel, det borde väl vara lika illa som att korsa travare - halvblod?

Skillnad på hypotetisk korsningsavel och reell kornsingsavel, eller hur? Mina korsningar kommer att bli så perfekta dom kan bli eftersom dom aldrig kommer vara annat än en fantasi ;)
Så min korsningsavel har bra mycket bättre odds än vad din avel har.

Senast ändrad:

Piken gick förbi eftersom det handlar om 2 helt olika saker. Snopet...? :angel:
Sen kan man ju fråga varför Thera riktat in sig på halvblod nu om travarna var så mycket bättre i ridhästaveln...?

Nu blir det lite OT här..

Jag är inte en tillräckligt påläst om just avel för att kunna svara på om det är rätt eller fel med korsningsavel, eller just travar - halvblodskorsning som det disskuterades i den andra tråden. MEN jag tycker det är fint att Thera orkar disskutera för travarna då det uppenbarligen finns mycket fördomar. Har själv haft både travare och halvblod.

Piken gick förbi eftersom det handlar om 2 helt olika saker. Snopet...? :angel:
Sen kan man ju fråga varför Thera riktat in sig på halvblod nu om travarna var så mycket bättre i ridhästaveln...?

Antagligen gick inte piken förbi eftersom du svarade.

Däremot undrar jag var jag har skrivit att travare är BÄTTRE än halvblod i ridhästaveln?

Sen undrar jag också vad mina halvblod har med saken att göra?

För till skillnad från dig är jag en ganska öppensinnad person, och tycker om båda raserna.
Men det går tydligen inte, man måste välja sida eller? Snacka om löjligt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 535
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 031
Senast: Sasse
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar