Hypermobila hästar.

O

overtyre

Hur ser man om en häst är hypermobil? Om det ens går att se när den bara står i stallet. Är det då att den är muskelfattig någonstans, ojämnt musklad?

Om det nu bara går att se när den rids alternativt rör sig, hur går den då? Ser man det bara på volt eller är det hela tiden?

Hur påverkar det hästen rent muskulärt om den är hypermobil?
Eller är det leder och senor som påfrestas?

Många frågor och funderingar. Jag vore glad om ni kunde ge klarhet i några av dem.:bow:

Sv: Hypermobila hästar.

Detta är inget svar på din fråga utan bara ett inlägg i samma ämne.

Jag tror inte att man kan rida en häst så att den blir hypermobil.
Hästar som är hypermobila är det redan det vid födseln.

Däremot kan du rida en häst vig!! Men det är en helt annan sak.

Skulle du vilja motivera lite mer varför du tror så? :)

På ett ungefär. Så som jag uppfattat det hela iaf. Men jag startade denna tråden för att få lite mer klarsynthet i vad det verkligen är. Tyvärr är det ganska så ont om svar. :(

Min gamla sköthäst var hypermobil eller åtminstone på gränsen. Han var rätt jämnt musklad men han hade typ ont på flera ställen, ägarna tog hem kiropraktor o massör till honom titt som tätt. Att han var överörlig syntes inte direkt på honom förrän han rörde sig. Han har väldigt stora svajiga gångarter och var redan från början väldigt smidig och lättböjlig. Han kom till stallet som liten spinkig treåring. Det tog jättelång tid för honom att lära sig hoppa ordentligt, hans koordination över hinder var fullständigt urkass för det mesta. Enda Cardento avkomman som inte kunde hoppa över 30 cm:o Ingen kunde sitta kvar på honom om han bockade bara för han var så rörlig:devil:

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar