Hypermobila hästar.

C

C_L

Som häst-terapeut får man se en hel del. Det som blommar upp nu i och med populäriteten i den "Akademiska ridningen" är hypermobilitet i ländryggens nedre del mot Sacrum.

Detta ger stora besvär och är svårt att komma tillrätta med om det väl har uppstått.

Strävan att få bakbenen in under magen resulterar ofta i att ländens nedre del med tillhörande muskler tänjs ut i den grad att bakbenen verkligen arbetar i centrum, men inte för att hästens bäcken är rätt vinklat.

Detta medför smärtor och både fysisk och psykiska problem, hästen låser sig lätt inte minst mentalt.

Så vad vi ser är hästar med väl undersatta bakben, dåligt vinklat bäcken och hängande ryggar som tänjs och tänjs i ländryggen.

Hur kan man på ett ridmässigt vis förebygga detta? och om det uppstått, vad är era funderingar runt detta? Hur botar man?

Hur arbetar ni för att förebygga detta skeende?

Sv: Hypermobila hästar.

phu, ja du..
Har sett en del underliga hästar själv. Enorma bakdelar och oengagerad framdel samt bröstrygg. Sitter det inte i att man går framåt med svårare övningar utan att se till att längningen fram o ner fortfarande fungerar fullt ut. Man kortar och kortar hästen och den måste övertönja sig för att fullfölja övningen den annars gör bra, men med för höga krav tappas formen och eftergiften i ryggen...?

Tänker som jag gjorde då jag la horsemanship bakom mig, -lite för effektivt ibland, hästar kan köras över med effektiva metoder.

Kanske en annan häst som inte ryttaren når fram till riktigt i alla fall har ett försvar kvar att skydda sin själ med..

Det krävs nog massor av en ar ryttare för att förvalta de effektiva metoder man lär sig och även handskas med stångbett och annat med försiktighet.

Lätt att bli carried away efter att ha sett filmer och bilder på levader och svåra övningar man kanske inte kommer att kunna utföra inom sin halva livstid på en egen häst på ett sunt sätt, av olika anledningar.

Hmm...

Men att kolla av längningen är nog ett bra sätt att undvika samlarfällan!

Tja, jag antar att detta händer när man har för bråttom och inte kan låta hästen utvecklas i sin egen takt?

Jag har i peroder jobbat mycket från marken i skritt och tycker att det är bra, så länge det blir korta och effektiva pass.

Jag låter aldrig hästarna gå över sina gränser för vad dom klarar och det enda sättet för mig att säkert lita på det är att utveckla en dialog där hästen får ett stort utrymme för att verkligen kunna tala om hur den upplever situationen.

Det hänger helt på hur lyhörd jag själv kan vara. Att jag verkligen litar på känslan och respekterar hästen eftersom vi samarbetar. Jag ger dom stort ansvar, mycket frihet och upplever inte att dom lurar mig. Öppenhet och förtroende.

Men för att vara säker på hur dom verkligen svarar på träningen (all typ av träning) så känner jag alltid igenom dom.
Är noga med hur dom för sig på gången före och efter träningen. Blick, andning, tonus, humör m.m.

Mångsidig träning? Arbete i varierande form? Säkerställande av god aktivitet? Detta torde vara en evighetsfråga?

Glömde att säga att jag använder mig av AR på samma sätt som jag själv tränar Yoga, inte varje dag, ibland oftare, ibland mer sällan. Mina hästar tränas ju primärt för vagn och jag är noga med att det ska finnas en viss grundstryka och en viss balans före jag startar med markarbete, något jag tror är en förutsättning för att hästen inte ska bli hypermobil.

nitus skrev:
phu, ja du..
Har sett en del underliga hästar själv. Enorma bakdelar och oengagerad framdel samt bröstrygg. Sitter det inte i att man går framåt med svårare övningar utan att se till att längningen fram o ner fortfarande fungerar fullt ut. Man kortar och kortar hästen och den måste övertönja sig för att fullfölja övningen den annars gör bra, men med för höga krav tappas formen och eftergiften i ryggen...?

Låter ungefär som jag tänker..

Tänker som jag gjorde då jag la horsemanship bakom mig, -lite för effektivt ibland, hästar kan köras över med effektiva metoder.

Kanske en annan häst som inte ryttaren når fram till riktigt i alla fall har ett försvar kvar att skydda sin själ med..

Det krävs nog massor av en ar ryttare för att förvalta de effektiva metoder man lär sig och även handskas med stångbett och annat med försiktighet.

Jag tänker så, alla kan inte träna en elitidrottsman genom att "öva" och slå i lite böcker samt gå på en och en annan clinic, jag skulle aldrig i livet kunna träna en handbollspelare tex! Inte ens om jag läste 600 böcker! Tänk så fel det kan bli när man ser målet och strävar efter det men glömmer alla små viktiga hörnstenar! Som i dessa fall att bygga styrka innan hästen ska bära, att bygga framåt innan man bygger uppåt, att vara säker i rörelser innan man utnyttjar dem till fullo.

Lätt att bli carried away efter att ha sett filmer och bilder på levader och svåra övningar man kanske inte kommer att kunna utföra inom sin halva livstid på en egen häst på ett sunt sätt, av olika anledningar. Precis...
Hmm...

Men att kolla av längningen är nog ett bra sätt att undvika samlarfällan!

Absolut!

..........................

Rikkan skrev:
Tja, jag antar att detta händer när man har för bråttom och inte kan låta hästen utvecklas i sin egen takt?

Men fällan i detta är ju att vissa ryttare inte har bråttom, de överarbetar istället vissa rörelser för att de anser att de stärker vägen till målet. Tänker främst på "Öppna och sluta syndromet"

Jag har i peroder jobbat mycket från marken i skritt och tycker att det är bra, så länge det blir korta och effektiva pass.

Är också övertygad om korta supereffektiva pass ger mest resultat.

Men för att vara säker på hur dom verkligen svarar på träningen (all typ av träning) så känner jag alltid igenom dom.
Är noga med hur dom för sig på gången före och efter träningen. Blick, andning, tonus, humör m.m.

Ja det kan man ju önska att fler gjorde, men om man inte har kunskapen att veta vad man ska känna efter.... :crazy:

........................

dressyrtant skrev:
Mångsidig träning?

Javisst! Det låter bra, men i praktiken? Vad innebär det?

Arbete i varierande form?

Nja...håller inte med, men det beror ju såklart vad du menar.... ;) utveckla gärna :p

Säkerställande av god aktivitet?

Visst! Men hur?

Detta torde vara en evighetsfråga?

Kanske det, men inte desto mindre intressant!??

................................

Kan det inte vara så enkelt att vissa hästkroppar inte är byggda för att kunna göra dessa övningar???
*från en som inte begriper sig på sånt*

För att citera Steinbrecht: "Richte dein pferd gerade und reite es vorwärts..."

Rakrikta hästen och rid den framåt. BB tolkar det på ett sätt, men det behövs nog fler infallsvinklar på ovan nämnda citat för att det ska bli bra...

Tidigare diskussion (dressyrtant / C_L):Mångsidig träning?
Javisst! Det låter bra, men i praktiken? Vad innebär det?
Arbete i varierande form?
Nja...håller inte med, men det beror ju såklart vad du menar.... utveckla gärna
Säkerställande av god aktivitet?
Visst! Men hur?
Detta torde vara en evighetsfråga?
Kanske det, men inte desto mindre intressant!??

Svar: Vad jag är ute efter kom egentligen indirekt fram redan ovan. Korta pass. Om man samlar gör man det bara enligt hästens och ryttarens förutsättningar och i korta omgångar (hur många hästar i världen finns det som orkar gå korrekt samlade, med allt vad det innebär, i tio minuter i sträck???). Inlärningsmoment-vila, inlärningsmoment-vila. Man utvecklar hästens muskulatur genom att arbeta övningar i olika gångart och tempo, övergångar och olika variationer av sidvärtsrörelser. Håller även sinnet klart och vaket genom att inte "harva på". Även aktiviteten hålls på optimi om man inte tröttar hästen mentalt och fysiskt. Evighetsfråga är det genom att man härifrån kan härleda alla ridrelaterade hästproblem (finns det så många problem som INTE är ridrelaterande???)... ;) Detta ungefär mina tankar. Samt förstås att man gärna gör annat än gnider runt på en sandfläck alla dagar... om bara möjlighet finns. Variation är alltid kul för både ryttare och häst! När jag aktivt tävlade red jag dressyr på ridplanen max 2 ggr/vecka och varvade med terräng, löshoppning, hoppning, körning (vagn, släde, arbete), barbackalunkar mm. Det funkade fint! :)

svea skrev:
För att citera Steinbrecht: "Richte dein pferd gerade und reite es vorwärts..."

Rakrikta hästen och rid den framåt. BB tolkar det på ett sätt, men det behövs nog fler infallsvinklar på ovan nämnda citat för att det ska bli bra...

Håller med Svea. Rakrikta hästen och rid den FRAMÅT. Jag rider inte akademiskt och med risk för att få på nöten måste jag säga att det jag har sett inte har varit upplyftande. Att rida en häst i öppnor och diagonalslutor t o m i galopp när hästen inte ens går i ren takt i sina gångarter och ryttaren inte förstår sin egen kropp och sits tycker jag är ett sätt att lura ryttaren och få bra betalt på köpet. Jag har sett träning med en av de mer kända i Sverige och talat om ridning med en av hennes elever för att dra dessa slutsatser, kanske har jag fel. Jag läser alltid här på forumet och en del är väldigt intressant men jag håller inte alltid med. Oftast grundat på dessa enkla ord: Rakrikta hästen och rid den framåt.

Men fällan i detta är ju att vissa ryttare inte har bråttom, de överarbetar istället vissa rörelser för att de anser att de stärker vägen till målet. Tänker främst på "Öppna och sluta syndromet"
Ransakar man verkligen sig själv om man håller på så? Är man klar över vad man håller på med?
Är också övertygad om korta supereffektiva pass ger mest resultat.
MEN istället för att bara träna typ 5 minuter så brukar jag kombinera denna träningen med annat eller se till att det är (precis som med annan träning) uppvärmning, nertrappning och avslappning.
Ja det kan man ju önska att fler gjorde, men om man inte har kunskapen att veta vad man ska känna efter....
Ett visst ansvar har väl alla djurägare? För det är väl ändå inte leksaker av plast vi hanterar? Även om man inte bli en expert så kan man väl alltid bli dukitgare på att lära känna sin häst eller konsultera nån som är kunnig?

(Snälla Läs mitt PM ang. citerings konsultation)

Till viss del uppkommer det även inom "vanlig dressyr" - Balkenhol pratade om det på Strömsholm tex.

Det gäller att inte ta ut för mycket!!! Kräv ansträngning, men belöna med eftergift så att hästen har en chans att växa med uppgiften.!!/T_B

C_L skrev:
Som häst-terapeut får man se en hel del. Det som blommar upp nu i och med populäriteten i den "Akademiska ridningen" är hypermobilitet i ländryggens nedre del mot Sacrum.

Detta ger stora besvär och är svårt att komma tillrätta med om det väl har uppstått.
Jag vill lägga in ytterligare en aspekt i detta. Det är lite biomekanik om "den kortryggade hästens problem".

Vad man än väljer som inriktning på sin ridning så finns det problem som lättare uppstår på en häst med kort rygg än en med längre sådan.

Rotationsrörelsen i ländryggen är mer begränsad hos en häst med kortare rygg - ryggen är mer stabil. Detta innebär att rörelser som tex sidvärtsrörelser, där mycket rotation är nödvändig, riskerar ge upphov till hypermobilitet vid de punkter ryggen är mest rörlig.

Alltså är länd-kors övergången ännu mer utsatt i detta avseende än hos en häst med lite längre rygg, där rörelse i lite större utsträckning kan ske i resten av ländryggen.

Detta gör också att en kortryggad häst ofta skadar sig mer i bakre ländregionen än en med längre rygg om den tex rullar fast i boxen.

Strävan att få bakbenen in under magen resulterar ofta i att ländens nedre del med tillhörande muskler tänjs ut i den grad att bakbenen verkligen arbetar i centrum, men inte för att hästens bäcken är rätt vinklat.
Att få in bakbenen under magen får inte bli ett självändamål. Det måste byggas upp muskler för ändamålet och ske stegvis.
Det som saknas här är muskelkraft i ryggsträckarmuskulaturen som ska stabilisera hela paketet.

Detta medför smärtor och både fysisk och psykiska problem, hästen låser sig lätt inte minst mentalt.
Alla som har haft ischias borde kunna föreställa sig :crazy: det gör ont att vara överrörlig i ländryggen.

Så vad vi ser är hästar med väl undersatta bakben, dåligt vinklat bäcken och hängande ryggar som tänjs och tänjs i ländryggen.
Jo, jag har också sett hästar som går så. Inte så många akademiskt ridna, utan en hel del "vanliga" dressyrridna halvblod - då främst sådana med kort rygg som har lätt för att kliva in med bakbenen under sig.

Jag tror att många är rädda för att skapa spänning i sina hästar, och att den anspänning som krävs i hästens överlinje för att kunna skapa en bärig häst hela vägen ibland misstolkas som brist på lösgjordhet.

Hur kan man på ett ridmässigt vis förebygga detta?
Precis som du skriver tror jag många överarbetar vissa rörelser.

Det är även viktigt att inte jobba i ett för högt tempo i skritt i sidvärtsrörelserna.

Skritt är töjningens gångart, där stora rörelser i ryggen has under liten muskelaktivitet. Bra för hästar som har spända och överjobbade ryggmuskler, men det är inte det vi pratar om nu.

Bättre att jobba sådana övningar när grunden är befäst i korta sekvenser i trav, där ryggsträckarna har en högre statisk spänning och stabiliserar rotationsrörelsen i ryggen mer.

Som flera skrivit ska man inte jobba långa sekvenser och långa pass med samlande rörelser.

Jag tycker också att fler borde ta fasta på den underbara möjligheten att lära sig tömköra och arbeta hästarna från marken.

Där kan man se hur hästen arbetar, och denna bild är mycket värd när man sen sitter på och ska känna.

och om det uppstått, vad är era funderingar runt detta? Hur botar man?
Ryggstärkande och stabiliserande arbete - klättring, gärna i töm i stället för under ryttare, hoppning/löshoppning av små, låga serier, noga med hästens form vid alla övningar. Intervaller av samlande rörelser i stället för nötande.

Inte tillåta brutal kiropraktisk manipulation av överrörliga leder, trots att tillfällig lindring ofta kan ses direkt efteråt är långtidseffekten snarare förödande.
Snäll försiktig manipulation är bra, och kan behövas regelbundet då smärtan gör att låsningar i muskulaturen skapas.

Hur arbetar ni för att förebygga detta skeende?
Jag personligen försöker få min medryttarhästs ägare att förstå att rakriktning inte innebär full fart framåt i låg form i för högt tempo på fyrkantspår och stora volter.

Hästen i fråga har kort rygg och lätt för att sätta bakbenen långt in under sig utan att använda sina ryggmuskler på rätt sätt.

Jag befarar tyvärr precis detta problem nu när hon börjat jobba mycket sidvärts, utan att ha en häst som arbetar rätt genom ryggen.

Hon rids två gånger i veckan för högt ansedd traditionell tysk dressyrtränare.

Mycket intressant inlägg!!! Tack!!! Jag har en kortryggad häst och fick ny information som fick mig att nicka igenkännande!!! :)

C_L,

Kan du utveckla lite mer? Är det både skelettet och musklerna i området du åsyftar? Vid "översträckning" brukar ju kroppen försvara sig med att låsa dessa regioner alternativt bli överrörlig på motsatta sidan. Är "överrörligheten" du noterat i ländryggarna liksidiga? Hur blir hästarna i nackarna?

zesel,

Intressant det där du tar upp med skillnaderna på hästar med långa och korta ryggar.

Av nyfikenhet: har du ändrat ståndpunkt? Om jag inte minns helt fel har du i tidigare trådar ansett att rakriktning sker genom böjningar och skolor? (Jag minns en tråd jag själv skapade där jag tog upp en exempelhäst vars mage bullade åt ett håll, ena ryggsidan var lägre och den tog mer vikt på ena bogen och bad folk beskriva HUR de åtgärdar. Du var väl en av dem som sa öppna och sluta?)

Jag tror personligen att man kan gå vilken väg som helst för att stärka sin häst, bara man vet vad man sysslar med. Jag rakriktar, rakriktar, rakriktar och sen rakriktar jag lite till. Har jag en rak häst, kan jag också få en ärlig böjning. (Därmed inte sagt att jag behärskar det! :smirk: )

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix