Hyperaktiv hund i viltspåret, tips?

MiniLi

Trådstartare
Fröken Ila tenderar att bli en aning exalterad när vi spårar. Ibland gör hon ändå ett bra jobb även om det går lite för fort och känns en aning virrigt, men ibland stör det henne då hon inte fokuserar tillräckligt. Jag tror att det kan vara så att det funkar sålänge spåret är lätt men när det blir svårare så krävs mer fokus.

Jag behöver tips på vad man kan göra för att få henne att spåra lugnare och mer målmedvetet. Hon ringar enormt mycket och ibland far hon liksom omkring "överallt".
Hon vindar en del, men inte överdrivet mycket.

Funderar på godis i spårkärnan, kan det vara nåt?
Och har läst om bötchersele någongång, kan det passa för detta ändamål?
Annat man kan göra?

Sv: Hyperaktiv hund i viltspåret, tips?

Instruktören jag går kurs för nu pratade lite om det vid ett tillfälle.
Han tipsade om att inte ha för mycket förberedande grejjer för sig som man alltid gör för att tagga igång hunden till att nu ska vi spåra för det har dom stenkoll på ändå. För en del hundar blir det mest ett stressmoment innan spåret och då blir spårandet också stressigt.
Han tipsade också om att innan spårstart ha en lugn och fokuserad hund. Inte en hund som far omkring och nosar en massa eller springer omkring i 5m lina utan hunden ska gå lugnt och sansat bredvid föraren till påssläppet. Är inte hunden lugn blir det inte spår.

Nu kanske inte dessa tipsen är så relevanta då jag tolkade hans tips till mer stressade hundar, svårt att veta hur Ila är när man inte sett henne. Om det är stress och att hon är uppjagad och förväntad eller okoncentration och "förvirring" Alltså att hon inte vet riktigt vad som väntas av henne.
Men du kanske kan använda dej av nåt av det;)

Jag tycker du ska lägga svårare spår. Inte längre spår, men mindre blod och mer väntetid. Slarv beror oftast på att det antingen är för enkelt eller att hunden inte är motiverad.

Instruktören jag går kurs för nu pratade lite om det vid ett tillfälle.
Han tipsade om att inte ha för mycket förberedande grejjer för sig som man alltid gör för att tagga igång hunden till att nu ska vi spåra för det har dom stenkoll på ändå. För en del hundar blir det mest ett stressmoment innan spåret och då blir spårandet också stressigt.
Han tipsade också om att innan spårstart ha en lugn och fokuserad hund. Inte en hund som far omkring och nosar en massa eller springer omkring i 5m lina utan hunden ska gå lugnt och sansat bredvid föraren till påssläppet. Är inte hunden lugn blir det inte spår.

Nu kanske inte dessa tipsen är så relevanta då jag tolkade hans tips till mer stressade hundar, svårt att veta hur Ila är när man inte sett henne. Om det är stress och att hon är uppjagad och förväntad eller okoncentration och "förvirring" Alltså att hon inte vet riktigt vad som väntas av henne.
Men du kanske kan använda dej av nåt av det;)

Det är nog bra för henne. Vi gick ett nattspår idag på morgonen och själva uppstarten blev katastrofal då vi fick avbryta när Camaro rymt hemifrån och kom i full fart "vill också vara med" :angel:
När vi väl kom igång med spåret igen var det bara katapult framåt! Har aldrig sett henne spåra så dåligt som idag.

Jag tror att det är en blandning. Dels att hon är otränad och att tidigare ägare har gått för fort fram med henne. Men också att hon tycker att det är jättekul och därför går upp i stress och förväntan.

Ska tänka på att inte gå på spåret förrän hon är lugn. Får ta en liten passivitetsträning precis innan :D

Jag tycker du ska lägga svårare spår. Inte längre spår, men mindre blod och mer väntetid. Slarv beror oftast på att det antingen är för enkelt eller att hunden inte är motiverad.

Nu har jag bara spårat med henne 4 gånger totalt men det jag sett hittills är att hon spårade som bäst första gången när det var ett jättelätt och kort spår och som sämst idag när det var ett nattlångt spår. Hon har också haft stora svårigheter och virrat bort sig när jag provat bloduppehåll.

Så min uppfattning är att det blir värre när svårigheten ökar. Men kanske att ökad svårighet tillsammans med TantAgdas tips om lugn hund kan hjälpa?

Motiverad är hon absolut. Hon går upp i så mycket positiv förväntan att hon inte riktigt vet vart hon ska ta vägen.

Skulle du säga att hon kan spåra? Att hon vet vad hon ska göra?

Jag hade nog testat att göra ett serpentinspår, strunta i de där raka längderna. Lägg spåret på en stig, så kan du se enkelt om hon går från spåret för mycket, låt det ligga i 5 timmar ca, kanske 200 meter långt. Och testa och se hur hon reagerar på det.

Jag hade också testat något svårare. Nu håller jag ju bara på med fältspår, men min Boxer blir helt galen och glömmer använda näsan om spåret är för rakt, för kort eller för lätt. Jag måste göra konstiga vinklar för att hon ska sätta ner näsan och verkligen tänka. Annars far hon omkring, trampar sönder spåret och söker godis med blicken (söker målet).

Jag har helt slutat med spårmärke/pinne, för då ser hon att ett spår börjar och blir hyper.

Jag är inte så säker på att hon är helt hundra på vad som förväntas av henne. Jag tror att hon vet att hon ska spåra, men är inte så säker på att hon vet exakt hur uppgiften ska lösas.

Serpentinspår? Menar du alltså att det liksom ringlar sig fram?

Lägg ett långt spår i rätt vindriktning med lite blod.
Så fort näsan åker upp skulle jag slå på en tvärnit, inte säga nåt förrens hunden spårar igen, då tyst berömma och säga typ. "Jaaa, sööök spår" eller vad du nu säger.

Ett varv för att ringa, sen är det tvärnit igen.

Låt gärna någon annan lägga spåret åt dig.

Jag har absolut arbetstecken, men det är också bara en lugn hund som får komma fram till spåret. För ivriga hundar får en tajm-out.

Om det är så att hon inte verkar veta vad hon ska göra så hade jag nog börjat om, och som sagt stora bågar så man ser att de verkligen följer spåret. På våran förra som gärna tog luftvittring istället var spårhalsbandet ett mycket bättre alternativ än sele. Brett halsband och så linan mellan frambenen.
Våran nuvarande huligan har väldigt bråttom i spåret men vet vad han ska göra, bara att det går väldigt fort, med honom fungerar det bättre med sele eftersom han vände när jag bromsade honom i halsbandet. Med honom har jag fått tipset att stanna upp honom, erbjuda vatten och sedan sätta igång honom långsamt igen och absolut inte "trigga" igång honom inför spårstarten. Det löper som en röd tråd i allt med honom, tillskillnad mot våran förra vilket har varit lite att lära sig... :angel:

KL

Vilken bra tråd! Funderar på exakt samma sak med min hund.
Han har desto mer självförtroende han fått (och nu har vi spårat MYCKET och sedan ca 1,5 år tillbaka) blivit snabbare och slarvigare.

Vad är bäst här? Jag har fått tipset med lugnare spårstarter och att lägga flera apporter/klövar ca 40-100m emellan varandra för att han ska fatta att man inte inte bara kan flyga fram och över det roliga.

Någon som kommer på något mer? Jag läste igenom och det var flera bra tips här redan!

Förra hunden vi hade kunde slarva lite och bli för taggad. När han började flamsa och vinda istället så blev jag helt passiv och han kom inte en meter frammåt förens han tog spåret igen, lite mer sansat. Jag höll även emot så han inte kunnde rusa över spåret utan tog det lungt och noga. Han tenderade då att "stegra" sig i spåret så jag hade alltid linan mellan frambenen på honom. Aldrig tjo och tjim vid spårslut utan där satte jag mig lungt ner för att berömma och klappa om.

Jag skulle testat att absolut inte släppa hunden på spåret föränn hon är lugn, helt enkelt lära henne att en viss sinnesstämning lönar sig och om hon sedan eldar upp sig eller fjantar runt får hon inte fortsätta spåra föränn hon är lugn.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 651
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka