Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

:bow::bow::bow:Aj då, gjorde jag fel nu?

Jag använder ganska ofta :bow:-smileyn. Det gör jag eftersom jag är för lat/ofokuserad för att ta strid för vad jag tycker i alla trådar, men vill att den som argumenterar för "min" sak ska få veta att hon/han inte är ensam.

Nyligen var det t ex en tråd på ÄU där en person tyckte precis som jag, och orkade och hade tid att argumentera för "vår" ståndpunkt. Övriga var emot. Eftersom jag satt på jobbet och inte hann engagera mig så körde jag :bow:-varianten.

Ett enklare sätt att visa att "om det här vore en omröstning så hade du fått min lapp"?

Jag använder ganska ofta :bow:-smileyn. Det gör jag eftersom jag är för lat/ofokuserad för att ta strid för vad jag tycker i alla trådar, men vill att den som argumenterar för "min" sak ska få veta att hon/han inte är ensam.

Precis så!

Varför är det viktigt att föra fram att en person inte är ensam om sin ståndpunkt?
I synnerhet inte om det är fem andra som sagt detsamma innan?
Vad tillför det? Förutom ryggdunkande alltså?

Varför är det viktigt att föra fram att en person inte är ensam om sin ståndpunkt?

Det tillför extra stöd för den som hinner och orkar argumentera, samt en "anmälan" till TS om att tråden är intressant.

Varför är det viktigt att framföra att man reagerar positivt på ett inlägg Kat? Kanske för att det inte gör ont att ge komplimanger eller postiva omdömen generellt? Vad är problemet anser du, konkret?

Ska man bara ge respons när någons retorik faller i ens egna ögon eller då man har en fundamentalt annan åsikt?

Vidare är jag fullständigt ointresserad av"innegäng"av alla slag,oavsett var dessa kan återfinnas.

Men det är väl inget fel på ryggdunkande! Om det inte blir av typen nu ska vi minsann gå ihop här och dunka varandra i ryggen och tala skit om alla andra, så ser jag inget fel i att bekräfta varandra. Det är bara trevligt och välbehövligt. Vi är människor som behöver det också, inte bara analys, argumentation och diskussion. Dessutom håller jag inte alls med om att det finns ett innegäng på Buke, jag har faktiskt aldrig upptäckt det, och jag har ändå varit här i mååånga år nu. Jag tycker Buke har högt i tak, och det oftast är ärliga försök att förstå varandras ståndpunkter.

Förlåt en enkel gammal blondin - men jag fattar absolut ingenting!!!

Men efter att ha läst tråden flera gånger har jag kommit fram till att anledningen till det kanske är att jag inte besöker andra forum än just Senior?

KAN det vara så att det Kat retar sig på förekommer på andra - för mig fullständigt obesökta - forum? Att vi här på Senior inte är likadana? Kanske äldre kanske visare, vad vet jag som inget jämförelsematerial har.

Jag tycker att det är ganska betydelselöst vilka som startar trådar, och vem som skriver vad. Intressant är ämnet och hur det utvecklar sig.

Jag har vid några få tillfällen använt :bow: just för att jag tycker precis så, men inte kunnat formulera det själv. Eller för att jag fått en ny insikt.

Att det skulle förekomma något innegäng tror jag inte på.

Däremot VET jag att det finns vissa nick som skriver insiktsfullt och klokt. Och tvärtom... Men det har inget med gängbildning att göra.

Blonda tanten

Varför är det viktigt att framföra att man reagerar positivt på ett inlägg Kat? Kanske för att det inte gör ont att ge komplimanger eller postiva omdömen generellt? Vad är problemet anser du, konkret?

Problemet, rent konkret, är att ryggdunkande på vissa parter i en sakdebatt påverkar de motstående parterna negativt. I synnerhet när de kommer i sådana massiva sjok som de gör ibland.

Jag kan svårligen se att de tillför själva sakdebatten något heller. Lika lite som jag anser att personlig kritik tillför den offentliga debatten något.

Men det är väl inget fel på ryggdunkande! Om det inte blir av typen nu ska vi minsann gå ihop här och dunka varandra i ryggen och tala skit om alla andra, så ser jag inget fel i att bekräfta varandra.

Poängen är ju att när du :bow::bow::bow: till mina inlägg, när jag har en fundamentalt olika inställning än 'X', är att dessa bugningar inte bara blir en hyllning till det jag skrivit, utan lika mycket en sågning av det X skrivit.
Jag uppskattar inte sågningar istället för argument.

Poängen är ju att när du :bow::bow::bow: till mina inlägg, när jag har en fundamentalt olika inställning än 'X', är att dessa bugningar inte bara blir en hyllning till det jag skrivit, utan lika mycket en sågning av det X skrivit.

Så om du har t ex har skrivit i princip ordagrannt vad Kattennizze hade tänkt skriva om hän (sorry, jag vet inte) hade orkat eller hunnit före så måste hän omformulera exakt samma mening?

I synnerhet när de kommer i sådana massiva sjok som de gör ibland.

Lika lite som jag anser att personlig kritik tillför den offentliga debatten något.

Personlig kritik, är ju oftast inte bra. Men det verkar inte råda enighet om vad personlig kritik är. En del tar illa upp om någon skriver att den inte tror på astrologi - för mig är det obegripligt hur det kan vara personlig kritik eller kränkande.

Att skriva: "du ditt pucko har ju aldrig fattat någonting", är ju ett slags - tramsig - personlig kritik, som väl inte många av oss gillar.

Att klart och skarpt anmäla avvikande åsikt måste man väl få göra - och då kan väl gränsen till personlig kritik vara hårfin ibland.

Uppmuntran, medhåll, bekräftelse och beröm tillhör ju de saker som de allra flesta människor blir glada av. Varför du avfärdar det som "ryggdunkande" i negativ mening är oklart för mig.

Och jag vet inte heller vilka de här "innegängen" är och i vilka sjok dessa dyker upp.

Forumsnack är ett slags samtal det med, mellan vanliga människor, och vanliga människor brukar väldigt ofta vilja ha ett litet moment av relationsskapande också i debatter i sakfrågor.

För mig är det bara så jag tror att människor ofta funkar, jag lägger inte mer engagemang i det än så. Om något, så är det nog just människors beroende av människor som gör att jag tycker om människor, om du förstår hur jag menar.

Men är det inte en del av grejen med en debatt? Om jag håller med X så är jag per automatik emot de som är emot X... Vad är problemet egentligen? Att inte alla ids skriva långa argumenterande inlägg?

Problemet, rent konkret, är att ryggdunkande på vissa parter i en sakdebatt påverkar de motstående parterna negativt. I synnerhet när de kommer i sådana massiva sjok som de gör ibland.

Jag kan svårligen se att de tillför själva sakdebatten något heller. Lika lite som jag anser att personlig kritik tillför den offentliga debatten något.

Fast - har du inte hakat upp dig på din egen definition? Ryggdunkande Jag ser inte bugningarna som sådana. Bara som ett inlägg som säger ungefär " jag kunde inte sagt det bättre själv" eller "bra formulerat". Det är ingen ryggdunkning. Det är ett instämmande i vad någon sagt.

Ryggdunkning lägger en tråkig värdering på detta tycker jag.

Dessutom har jag nog aldrig läst en tråd med "massiva sjok" av bugningar.

Fortfarande lika blonda Tanten

Så om du har t ex har skrivit i princip ordagrannt vad Kattennizze hade tänkt skriva om hän (sorry, jag vet inte) hade orkat eller hunnit före så måste hän omformulera exakt samma mening?

Nej, jag talar inte om några _måsten_, jag talar bara om att det är otrevligt med ryggdunkar- och kritikkörer.

Jag ser inte bugningarna som sådana. Bara som ett inlägg som säger ungefär " jag kunde inte sagt det bättre själv" eller "bra formulerat". Det är ingen ryggdunkning. Det är ett instämmande i vad någon sagt.

Och vad är poängen med att säga det?
Vad tillför det diskussionen?

Det finns flera aktuella trådar just nu med ganska mycket ryggdunkningar.

Problemet, rent konkret, är att ryggdunkande på vissa parter i en sakdebatt påverkar de motstående parterna negativt. I synnerhet när de kommer i sådana massiva sjok som de gör iband.

Var och en står upp för sin sak i en dabatt eller diskussion men detta hindrar ju knappast att vi som fria människor kan ställa oss bakom andras inlägg. Om de kommer i sjok som du beskriver det kan ju detta bero på ett mycket intelligent inlägg ur :bow:människornas perspektiv.Inte sant?

Men är det inte en del av grejen med en debatt? Om jag håller med X så är jag per automatik emot de som är emot X... Vad är problemet egentligen?

Jag tror jag svarade på det i något av de ovanstående inläggen.

Var och en står upp för sin sak i en dabatt eller diskussion men detta hindrar ju knappast att vi som fria människor kan ställa oss bakom andras inlägg. Om de kommer i sjok som du beskriver det kan ju detta bero på ett mycket intelligent inlägg ur :bow:människornas perspektiv.Inte sant?

Så varför skickar man inte ett PM istället och säger det?
Det är ju inte så att själva argumentationerna blir bättre av bara en massa medhåll och mothåll.
Lika lite som att diskussionen blir bättre av att angripa någons debatteknik eller retorik, istället för innehållet.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V